معروفترین فستفود زنجیرهای دنیا به تازگی اعلام کرده که میخواهد به جای انسان، روبات استخدام کند. یعنی بهزودی روباتهایی شبیه انسان در این رستوران از مشتریها سفارش میگیرند، به آنها سرویس میدهند و پول غذا را دریافت میکنند. پِپِر اسم این روبات انساننماست که محصول شرکت سافتبَنک است و توانایی تشخیص احساسات انسان را دارد.
این روبات همچنین به یک نمایشگر درونی مجهز است که میتوان از طریق آن برنامههای مختلف از جمله یک برنامه خاص برای دریافت هزینه غذا را اجرا کرد. این برنامه قادر است با کیف پول الکترونیک مشتریان از طریق گوشی تلفن همراه آنها مرتبط شده و هزینه غذا را دریافت کند، همچنین هنگام سفارش غذا میتواند اطلاعات مفیدی را درباره مواد مغذی و ترکیبات نوشیدنیها در اختیار مشتریان قرار دهد.
مدیران این رستوران طرح استفاده از روبات به جای نیروی انسانی را در حالی پیشنهاد دادهاند که در بسیاری از نقاط دنیا کارگران در اعتراض به تعدیل بیش از اندازه نیرو و بیکاری به خیابانها آمدهاند؛ این خبر هم منجر به اعتراض کارکنانش شد. اما مدیران این رستوران معتقدند استفاده از روباتهای انساننما فرآیند سفارشگیری و تعامل با مشتری را آسانتر میکند و بر جذابیت محیط رستوران هم اضافه میکند. از نسخه اولیه این روباتها که به نرمافزار سفارشگیری و کیف الکترونیکی مجهز هستند، در پاریس رونمایی شده و قرار است تا پایان سال میلادی نمونههایی از آنها در تمام شعب این رستوران زنجیرهای آمریکایی مشغول به کار شوند.
شرکت تایوانی فاکسکان، بزرگترین شرکت تولیدکننده قطعات کامپیوتری و الکترونیکی دنیا و یکی از مهمترین شرکتهای تامینکننده قطعات موردنیاز شرکت اپل هم به تازگی 60 هزار نیروی خود را دقیقا به همین دلیل تعدیل کرده و میخواهد روبات را جایگزین آنها کند. هدف چیست؟ میخواهند روباتها را مسئول کارهای ساده و تکراری کنند و کارهای مهمتر و پیچیدهتر را به نیروی انسانی ماهر بدهند.