معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکرات با طرف ترکیه برای احداث خط جدید ریلی از مرز بازرگان به ترکیه ادامه دارد، گفت: با اتصال به ترکیه از طریق خط ریلی زمینی و مستقیم، خط ریلی سراسری شرق به غرب با محوریت ایران راهاندازی میشود.
محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راهآهن در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه با کشور ترکیه موافقتنامهای برای احداث خط جدید ریلی بهصورت مشترک امضا کردهایم، گفت: این خط جدید قرار است از حوالی مرز بازرگان عبور کند.
وی اظهار داشت: تیم کارشناسی دو کشور در حال مذاکره و بررسی هستند تا نقطه اتصال در مرز را مشخص کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم ترکیه نزدیک به 200 کیلومتر خط آهن بسازد و ما هم باید از سمت جلفا تا بازرگان خط ریلی جدیدی احداث کنیم، گفت: هنوز وارد فاز اجرایی و ساخت این پروژه نشدهایم.
وی افزود: در سال جاری به دنبال مذاکره با ترکیه برای تعیین مسیر و نقطه اتصال و کریدور هستیم و تعیین تاریخ اجرایی شدن این پروژه به عزم ترکها بستگی دارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن درباره مشکلات خط آهن فعلی ایران-ترکیه که از دریاچه وان عبور میکند،
اظهار داشت: مشکل مسیر ریلی وان در ترکیه این است که باید از دریاچه عبور کند و در داخل دریاچه واگنها باید جابه جا شوند و از آنجا که باید با کشتی این کار انجام شود امکان حجم بالای ترانزیت در مدت زمان کوتاه و با سرعت بالا وجود ندارد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه اگر یک خط ریلی مستقیم زمینی با ترکیه داشته باشیم این کریدور به طور مستقیم متصل میشود، تاکید کرد: در حال حاضر ترکیه در حال ساخت تونل جدیدی است که خط ریلی باری این کشور از زیر دریا به اروپا متصل شود. اگر ترکیه این خط زیر دریا را احداث کند و ما هم از مسیر بازرگان به ترکیه خط ریلی داشته باشیم، بارها میتوانند از کریدور چین به ایران بیایند و از ترکیه مستقیم به اروپا بروند، بنابراین یک خط ریلی سراسری شرق به غرب راهاندازی میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این خط ریلی از لحاظ موقعیت استراتژیکی برای دو کشور بسیار اهمیت دارد.