داده نقش مهمی را در رقابتهای دنیای کسبوکار ایفا میکند. کمتر کسی است که در اهمیت تحلیل دادهها تردید به خود راه دهد. مدیران برجسته از صفاتی چون «بسیار مهم» برای این موضوع استفاده میکنند.
اما در این میان یک مشکل وجود دارد و آن سرگشتگی کارشناسان درباره نوع دادهها است. برای تحلیل دادهها از دو روش تحلیل دادههای خرد و کلان استفاده میشود. تحلیل داده خرد اشاره به استفاده از دادههایی دارد که مبتنی بر کسب داده هدفگذاری شده و دادهکاوی هستند. هر دو نوع تحلیل داده مزیتها و منافع خاص خودشان را دارند. اما در محموع باید گفت برخلاف تصور عامه داده خرد به دلایلی بر داده کلان برتری دارد.
دلیل اول این است که داده خرد هدفگذاری شده و شخصی است، درحالیکه داده کلان گسترده و غیرشخصی است. داده کلان متر و معیاری برای سنجش کلی میزان فروش است، اما داده خرد میتواند دقیقا رفتار منجر به عملکرد بهتر را واکاوی کند. این نوع داده میتواند به کار مدیران فروش بیاید تا از حدس و گمان فاصله گرفته و به واقعیت نزدیکتر شوند.
دومین دلیل برتری داده خرد بر همتای کلاناش این است که داده خرد قابل تعقیب است، حال آنکه داده کلان فقط جالب و سرگرمکننده است. خیلی سخت میشود اطلاعات به دست آمده از دادههای کلان را در ذهن جا داد، درحالیکه با تمرکز و دقت روی دادههای خرد میتوان آنها را به سرعت جمعآوری و براساس آنها تغییر و تحولات سازمانی را کلید زد.
دلیل سوم این است که دادههای خرد سفارشی و طبقهبندی شده هستند، اما دادههای کلان از مرحله عمومی و کلی فراتر نمیروند. حجم خالص داده به دست آمده و در دسترس این روزها آنقدر زیاد است که اغلب به سردرگمی بیشتر و پرسشهای بزرگتر منجر میشود. در داده خرد نتایج در دایرهای محدود و متمرکز هستند، حال آنکه هدف داده کلان دستیابی به اطلاعات از کل ابعاد یک سازمان است.
دلیل دیگر به میزان کارایی دو نوع داده در لحظه برمیگردد. داده کلان مسیری از گذشته را نشان میدهد، اما داده خرد مبتنی بر لحظه است و در همان زمان به کار میآید. اطلاعات حاصل از داده خرد، دیدگاه واقعی و مناسب برای عملیاتی کردن در همان زمان است، حال آنکه داده خرد تنها یک نقشه کلی گذشته است.
آخرین دلیل ارزشمندتر بودن داده خرد بر کلان این است که داده خرد شما را به جلو میکشد، اما داده کلان را شما باید با خود یدک بکشید. طبیعی است که داده خرد با حجم کمتر وقتی میتواند افراد را به سمت جلو ببرد، از دادهای با حجم زیاد که فقط مانع حرکت فرد به سمت جلو میشود، بهتر و کاراتر است.