مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: اینکه برخی میگویند با توافق صورت گرفته نه تنها قیمت خودرو بلکه قیمت دیگر کالاها نیز کاهش مییابد، نادرست است. در این زمینه فکر میکنم که دولت به سمت ثبات در نرخ ارز حرکت خواهد کرد و اینگونه نیست که ارز ارزان شود. با ثبات در نرخ ارز و باقی اتفاقات، واحدهای تولیدی بهتدریج فعال خواهند شد و اشتغال افزایش و قدرت خرید مردم نیز رشد میکند. به گزارش ایسنا، هاشم یکهزارع ادامه داد: البته با توافق برخی مشکلات و هزینهها مانند نقل و انتقال ارز از بین میرود. با این حال هزینههای دیگری وجود دارد که این هزینهها به صنعت خودرو اضافه شده و مطمئنا کاهش قیمتی نخواهیم داشت. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از انعقاد قرارداد تولید محصولات سواری و تجاری بنز در ایران در آینده نزدیک خبر داد.
تولید بنز و فولکسواگن در ایران
یکهزارع اظهار کرد: اخیرا مذاکرات خوبی با بنز داشتیم و این شرکت تصمیم گرفته بهصورت تمام قد وارد بازار ایران شود. وی با بیان اینکه طی دوسه ماه آینده دفتر شرکت بنز مجددا در ایران راهاندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین طبق توافقات صورت گرفته بهزودی قرارداد پنج سالهای با بنز امضا خواهد شد که براساس آن شرکت ستاره ایران بهعنوان واردکننده و شرکت تاپخودرو بهعنوان تولیدکننده کار واردات و همچنین تولید و عرضه خودروهای بنز در ایران را آغاز خواهند کرد. ضمن آنکه بنز ابراز تمایل کرده 50درصد شرکت ستاره ایران را خریداری کند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ادامه داد: همچنین بهزودی قرارداد 10 سالهای در حوزه تولید خودروهای تجاری با بنز امضا خواهد شد که این کار با ساخت داخل مناسبی در ایران همراه خواهد بود. ضمن آنکه در این حوزه نیز بنز اعلام آمادگی کرده که 30درصد سهام شرکت ایدم را خریداری و تولید موتورهای روز جهان را آغاز کند. شرکت محورخودرو که تولیدکننده اکسل است نیز فعالیتهای خود را با بنز توسعه خواهد داد. به طور کلی نیز باید گفت که فعالیت بنز در ایران بسیار گستردهتر از قبل خواهد بود.
شرایط برای چینیها سخت میشود
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرنوشت خودروسازان چینی در بازار ایران در شرایط پس از تحریم اظهار کرد: در گذشته چینیها توانستند با استفاده از فرصت ایجاد شده در ایران حضور یابند. البته درست است که قیمت خودروهای چینی مقداری جذاب است اما این خودروها از نظر کیفیت و مشخصات فنی نمیتوانند با خودروهای اروپایی رقابت کنند بنابراین با آمدن خودروسازان بزرگ دنیا به ایران شرایط برای چینیها سخت خواهد شد.
یکهزارع در پاسخ به آینده همکاری این شرکت با خودروسازان چینی اظهار کرد: حداکثر 5درصد سبد محصولات ما به خودروهای چینی اختصاص خواهد یافت اما اینکه طرف خودروی چین را کاملا نفی کرده یا به آن تکیه کنیم هر دو نادرست است. خودروسازان چینی نیز باید قیمت و کیفیت محصولات خود را در ایران تغییر دهند. در حال حاضر، در بازار میگویند به دلایلی همچون خدمات پس از فروش و نظایر آن اگر خودروی چینی میخرید صاحب اول و آخرش خودتان خواهید بود.
مذاکره با فولکس واگن
یکهزارع در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال شراکت ایرانخودرو با شرکت فولکس واگن اظهار کرد: شرکت فولکس واگن مذاکراتی با ایران خودرو داشته است. سیاست ما در مذاکرات با این شرکت مانند دیگر شرکتهای خارجی موضوعاتی همچون ساخت داخل، سرمایهگذاری، انتقال دانش فنی و صادرات بوده است اما در نهایت اینکه شریک فولکسواگن در ایران چه شرکتی خواهد بود، اجازه دهید از سوی خود این شرکت اعلام شود. با این حال از نظر ما فولکس واگن یکی از گزینههای مناسب برای شراکت با ایران خودرو است.
احتمال قطع همکاری با پژو
وی در رابطه با سرنوشت همکاری با شرکت رنو خاطرنشان کرد: تا سال گذشته قرارداد رنو با ایران خودرو و سایپا در قالب رنوپارس و برای تولید تندر90 بود. در گذشته قرار بود رنو کارخانهای با ظرفیت تولید 200هزار دستگاه تندر90 در ایران احداث کند و مجموعا سالانه 500هزار دستگاه ال90 در ایران تولید شود که در عمل این اتفاق نیفتاد و تاکنون حداکثر 400هزار دستگاه تندر90 تولید شده و رنو در ایران سرمایهگذاری نکرد. وی ادامه داد: همکاری ما با رنو از یک سال قبل از قالب شرکت رنوپارس خارج شده و ایران خودرو مستقیم با رنوی فرانسه مذاکره میکند. در این زمینه برای تولید خودروهای کپچرکلیو4 و خودروی کوئد به نتیجه رسیدهایم. خودروهای کوئد خودرویی نسبتا ارزان قیمت است که میتواند بهعنوان رقیب پراید مطرح شده و برنامهریزی ما تولید سالانه 150هزار دستگاه از این خودرو است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه رنو میتواند به شریک اصلی ما تبدیل شده و حذفکننده پژو باشد، درباره فیسلیفت تندر90 خاطرنشان کرد: فیس لیفت تندر90 از پروژههایی بود که قبل از ورود من در ایران خودرو آغاز شد و اگر من بودم این پروژه را آغاز نمیکردم. با این حال، این محصول تا پایان سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.
یکهزارع در رابطه با چگونگی همکاری با شرکت پژو اظهار کرد: بعد از تحریمها پژو در اقدامی غیرعاقلانه و ناجوانمردانه بازار ایران را ترک کرد و 8هزار کارگر این شرکت در فرانسه بیکار شدند، بنابراین پژو باید بداند که اولا در رابطه با رفتاری که در گذشته داشته باید پاسخگو باشد و دوما حداقل تا این لحظه این شرکت نباید مطمئن باشد که قراردادی که برای همکاری با آن آماده شده حتما امضا میشود و اگر امضا شد این شرکت شریک اصلی ما خواهد بود. وی ادامه داد: شرکتهای مختلفی برای همکاری با ما ابراز علاقه کردهاند و ما براساس منافع ملی شریکی را انتخاب خواهیم کرد که مقتدر و بزرگ بوده و به تعهدات خود پایبند باشد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پژو چگونه بایدرفتار گذشته خود را جبران کند، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشکلات ناشی از خروج پژو در ایران در مذاکرات مطرح شده که ممکن است به عدد و رقم تبدیل شود و آن را از پژو مطالبه خواهیم کرد اما اینکه چه رقمی شود و چه زمانی مطالبه شود، مذاکره خواهد شد. پژو اگر بهعنوان شریک اصلی ما انتخاب شد باید آن را جبران کند یا اینکه خسارت ما را بهصورت ارزی پرداخت کند.