یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تصمیم تند ایران علیه تجارت با کره

8 سال پیش ( 1394/4/31 )
پدیدآورنده : مریم خورسند  

کارخانه کره‌ای سامسونگ تقریبا بازار صوتی- تصویری و لوزم خانگی (یخچال)‌ ایران را قرق کرده، اما دو روز پیش ولی‌الله افخمی‌راد، رییس سازمان توسعه تجارت گفت که «این کشور جایگاه خود را در بازار ایران از دست داده» و تاکید کرد که «تعرفه کالاهای کره‌ای تا 80‌درصد افزایش می‌یابد» تاکید او بر افزایش تعرفه کالاهای کره‌ای در زمانی که ایران در حال گسترش روابط تجاری با دنیاست قدری عجیب به نظر می‌رسد. رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عملکرد کره در چند وقت اخیر ما را به اتخاذ سیاست‌های دیگری واداشته توضیح داده که: «آنچه از عملکرد کره گفته شد ما را بر آن داشت که دستورالعملی را وضع کنیم که کالاهای کره‌ای مشمول تعرفه‌ گمرکی بالاتری شوند، به طوری که مثلا تعرفه لوازم خانگی کره‌ای از 40 به 42 تا 80 درصد افزایش یابد.»

کارخانه لوازم خانگی سامسونگ در داخل کشور است و بر خلاف آنچه مردم تصور می‌کنند این اجناس نه از خارج، بلکه از نقطه‌ای در خاک ایران راهی بازارها می‌شوند، استقبال خوب مردم از بازار این کالاها بیش از آنکه به کیفیت کالا مربوط باشد به خدمات پشتیبانی است که این شرکت به خریدارانش ارائه می‌دهد. در تمام سال‌هایی که خدمات پس از فروش در ایران معنا و مفهومی نداشت کره‌ای‌ها توانستند با تکیه بر این بخش به بازار را تصاحب کرده و یکه‌تاز شوند. در این شرایط سوال اصلی این است که وقتی کالا در داخل کشور تولید می‌شود تعرفه 80‌درصدی چه مشکلی را برای این نوع کالا ایجاد می‌کند؟ ‌

اگرچه رییس سازمان توسعه تجارت به خودورسازی این کشور نیز اشاره کرده و گفته: «کره جنوبی با وجود استقبال و تقاضای بازار ایران، از فروش خودروهای هیوندای و کیا به ایران امتناع کرد به همین خاطر ما مجبور شدیم هیوندای و کیا را از کشورهای دیگری مانند امارات خریداری کنیم. ضمن اینکه کره در اقدام دیگر خود و با وجود اینکه خط تولید هیوندای را در بم داشت، اما صدور قطعات به این کارخانه را قطع کرد به همین دلیل ایران با چینی‌ها وارد معامله شد.»

همه این رخدادها به دلیل تبعیت بیش از حد کره از تحریم‌هایی بود که طی سال‌های گذشته علیه ایران وضع شده بود. در واقع کره جزو کشورهایی بود که نه تنها تحریم‌ها را صد‌درصد رعایت کرد، بلکه از آن هم فراتر رفته و در مواردی که شامل تحریم‌ها نبود هم ارتباط خود با ایران را قطع کرد. مثلا حتی در زمینه‌هایی مثل خودرو که بازار ایران علاقه بسیاری به محصولات کره‌ای نشان داد، این کشور فروش خود به ایران را متوقف کرد.

با این همه آیا تهدید مسولان ایرانی به وضع تعرفه‌های بالا برای کالاهای کره‌ای به این معنی است که ایران به تجارت با آسیا تمایل چندانی ندارد؟ وقتی تهدیدهای افخمی‌راد در همان روزی که هیأت سیاسی اقتصادی آلمانی در ایران حضور دارند اعلام می‌شود به این معناست که ایران توانایی‌های جدیدش را به رخ شریکان نامتعهد قبلی‌اش می‌کشد؟ اگرچه بازار ایران این تهدید را یک شوخی و حداکثر یک شوی رسانه‌ای تعبیر می‌کند اما با این حال سازمان توسعه تجارت باید در ادامه گفته‌های رییس‌اش به دنبال ایجاد شرایط دشوار برای تجار کره‌ای باشد که ممکن است دشواری‌هایی را برای مردم و بازار ایران هم به همراه داشته باشد.

* روزنامه نگار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/h80XWCGE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه