هر محصولی باید دست کم یک ویژگی منحصر بهفرد که آن را از سایر محصولات مشابه متمایز میکند، داشته باشد.
ایده
ایده ویژگی منحصر بهفرد محصول به نوعی زیربنای رقابتهای تجاری امروز را پیریزی کرده است. این طرح بر این نکته تاکید دارد که هر محصول باید ویژگی خاص و قابل رویت و موثری داشته باشد که محصولات شرکتهای رقیب از آن بیبهره بوده و مشتریان را بهواسطه این برتری به خرید آن محصول ترغیب کند. البته امروز شرکتهای تجاری رغبت چندانی به استفاده از این روش ندارند و ترجیح میدهند استانداردهای متداول بازار را رعایت کنند و سودی تضمین شده را به دست آورند که این رویکرد مورد قبول تسکو بزرگترین سوپرمارکت زنجیرهای در بریتانیا نبود و آنها مایل بودند به قدرت برتر بازار تبدیل شوند، از این رو مسئولان شرکت تصمیم گرفتند شعب این سوپرمارکت 24 ساعته باز باشد و به این ترتیب به نخستین سوپرمارکت زنجیرهای بریتانیا تبدیل شدند که در تمام طول شبانهروز باز است.
تسکو همچنین اعلام کرد برای هر مشتری که بیش از یک نفر در صف پرداخت جلوتر از او باشد یک صندوق پرداخت اختصاص خواهد داد. آنها همچنین خدمات بستهبندی رایگان ارائه میکنند موضوعی که هنوز در بریتانیا بسیار نادر است! در کنار خدمات ویژه و خاص عملی، نوعی از ارائه خدمات ویژه و منحصر بهفرد احساسی نیز وجود دارد. ممکن است برخی از این خدمات آنچنان که باید مزیت خاصی برای مشتری ایجاد نکند اما ارائه آن تاثیر عمیقی بر احساس مشتریان آیندهنگر نسبت به کسبوکار شما میگذارد و واکنش مثبت آنها را موجب میشود و شما بهواسطه آن میتوانید متمایز از دیگران جلوه کنید.
این واکنشها نوعی میل به احساس موفقیت است. بهترین نمونه در این زمینه کمپانی معظم مرسدس بنز است، اگرچه خودروهای تولیدی این شرکت از ویژگیها و امکانات خاص و بینظیری بهره میبرند اما موفقیت این شرکت مدیون مشتریانی است که اغلب آنها را کسانی تشکیل میدهند که دانستههای آنان از خودرو و جزئیات مربوط به آن بسیار اندک است و صرفا مایلند با خرید محصولات این شرکت در جامعه متفاوت از سایر افراد باشند.
تلاش و برنامهریزی مداوم جهت ارائه خدمات متمایز و خاص به مشتریان چیزی است که یک صنعت یا تجارت را به سوی پیشرفت و موفقیت هدایت میکند و همچنین باعث پیشگیری از رکود شده و موجبات منفعت مصرفکننده و نیز شرکت ارائهکننده خدماتی را که بهخوبی با استفاده از این رویکرد در جایگاه بهتر و متفاوتتری از رقبای خود در بازار قرار گرفته، فراهم می آورد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
آگاه باشید خدماتی که ارائه میکنید کاملا پویا بوده و قابلیت تغییر سریع را داشته باشد، چرا که اگر طرح و برنامه شما برای ارائه خدمات خاص به مشتریان موفق باشد شرکتهای رقیب سریعا از آن الگو برداری میکنند. همواره آماده طراحی خدمات جدید به مشتریان باشید تا همیشه یک قدم از رقبا جلوتر حرکت کنید.
دقت کنید که چه چیزی برای مشتریان شما ارزشمند است و حاضرند برای خرید آن هزینه کنند و شما در حال حاضر آن را به آنها ارائه نمیکنید، پس از تشخیص این موضوع میتوانید آن را بهعنوان یک خدمت و محصول منحصر بهفرد به خریداران ارائه کنید، از این طریق قادر خواهید بود خدمات و کالاهای مورد نظر آنها را تامین کنید.
همواره محصولاتی با کیفیت بالا عرضه کنید، این موضوع میتواند هم نیاز مشتریان را برآورده سازد و هم تاثیر روانی مثبتی نسبت به نشان تجاری شما در ذهن آنها ایجاد کند.
وسیعترین و متنوعترین انتخاب را در اختیار مشتریان قرار دهید. این میتواند بهصورت سفارشیسازی محصولات یا دستهبندی آنها باشد.