ماه گذشته تیم کوک، مدیرعامل اپل در یک گفتوگوی تلویزیونی گفت: اپل قصد دارد برای «هزارسال آینده» برنامهریزی کند.
او دراینباره اظهار داشت: «ما برای یک فصل و دو فصل یا یک سال و دو سال اینجا نیستیم، ما هزاران سال اینجا هستیم و بنابراین حرف از بیشترین نیست، صحبت از بهترین است.» این صحبت کوک بیشتر از همه در بهروزرسانی و امکانات تازه محصولات گوناگون اپل خود را نشان داد که این شرکت در کنفرانس سالانه توسعهدهندگان اپل در سانفرانسیسکو روز دوشنبه از آنها رونمایی کرد.
این بهروزرسانیها و امکانات تازه ظرف ماههای آینده در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت، اما نگاهی دقیق به برخی امکانات و بهروزرسانیهای اپل نشان میدهد که استراتژی این شرکت بلندپروازانهتر از معرفی آیفون بعدی است.
Swift Playground، اپلیکیشن بسیار جالبی برای آیپد است که به بچهها اصول برنامهنویسی را آموزش میدهد. در این اپلیکیشن کودکان با مفاهیم برنامهنویسی آشنا میشوند. بچهها بازوی اصلی بازار هدف اپل نیستند، اما بههرحال آنها رشد میکنند و با این اپلیکیشن هر یک برای خود برنامهنویس خواهند بود. بنابراین اپل برنامهریزی بلندمدتی برای آموزش کودکان کرده تا بازار کار نسل آینده متفاوت با امروز باشد.
اپل در این رویداد درباره چهار پلتفرم رایانشی اصلی خود نیز صحبت کرد که برای فناوریهای پوشیدنی، گوشیهای هوشمند، رایانههای شخصی و صفحه نمایشهای بزرگ مثل تلویزیون کاربرد دارند.
اما اپل در واقع روز دوشنبه پلتفرمهای دیگری هم معرفی کرد که چندان به روشنی قبلیها نبودند. در کنار پلتفرمهایی که این غول فناوری برای نقشهها، دستیار صوتی سیری و پیام کوتاه معرفی کرد، اپلیها خبر از پلتفرم HomeKit برای هوشمندسازی خانهها، یک چک اوت تک لمسی برای دستگاههای اپل روی وب و یک اپلیکیشن برای تلفن همراه که رابطی برای سایر اپلیکیشنها است.
تمامی این پلتفرمهای جدید در یک چیز مشترک هستند: آنها طراحی شدهاند تا توسعهدهندگان نرمافزار در خارج از دفتر کار اپل را جذب کنند؛ همان کسانی که نسل آینده مهندسان کامپیوتر را تشکیل میدهند. پلتفرمهای تازه اپل باعث میشوند که خدمات و سرویسهای آینده حول محور این پلتفرمها ایجاد شوند.
هر شرکت بزرگ فناوری از گوگل گرفته تا فیسبوک، حالا یک انبار مهمات از فناوریهای مربوط به هوش مصنوعی برای خود ایجاد کرده است. بسیاری معتقدند که هوش مصنوعی آینده دنیای فناوری را رقم خواهد زد.
پیام رویداد روز دوشنبه اپل این بود که اپل زمان صرف کرده تا فلسفه خود را در زمینه هوش مصنوعی به جهانیان بشناساند. اپل همچنین یکباردیگر به رویکرد خود نسبت به دادهها تاکید کرد؛ رویکردی که از نگاه رقبایی مثل گوگل و فیسبوک بسیار فراتر است. اپل نام این رویکرد را «حریم خصوصی تشخیصدهنده» گذاشته است و اگرچه جزییات این رویکرد کاملا مشخص نشده، اما درحال پژوهش روی جزییات آن است. این حریم خصوصی تازه با استفاده از هوش مصنوعی تعریف خواهد شد و مشکلات مجموعه دادههای عظیم امروزی را نخواهد داشت.
اپل چندان نگران شکست از رقبایی چون گوگل یا فیسبوک در ماههای آینده درمیدان رقابت هوش مصنوعی نیست. این شرکت درحال انجام یک بازی درازمدت است و در بدترین حالت مجبور میشود فناوری هوش مصنوعی را از دیگران بخرد.
مردم دنیا 1000 سال دیگر یعنی در سال 3016 وقتی به پشت سر خود نگاه کنند میبینند که اپل بذر فناوری پیش رویشان را کاشته و آنها حالا دارند از آن استفاده میکنند. این همان تفاوتی است که اپل را از سایر رقبایش متمایز کرده است.