مدیرعامل شركت بایدو كه اغلب با نام گوگل چین از آن یاد مىكنند، مىگوید این شركت بالاخره به بازار ایالات متحده و اروپا هم راه پیدا خواهد كرد. این شركت چینى به دنبال ورود به وادىهاى دیگرى مثل خودروهاى بدون راننده و سرمایهگذارى چنین تصمیمى را اتخاذ كرده است. رابین لى، مدیر عامل بایدو در نشست «زنده باد فناورى» در پاریس با اشاره به حتمى بودن گسترش حوزه فعالیت این شركت گفت: ما در نهایت به آمریكا، اروپا و بعد نقاط دیگر دنیا مىرویم.
ما در حال حاضر در چند كشور فعالیت داریم، اما به دنبال بسترهاى جدید هستیم. جستوجوى اینترنتى به بلوغ رسیده و گوشىهاى همراه هم مثل كامپیوترهاى خانگى نیستند. ما باید براى دستیابى به این شكل جدید بازار راهكارهایى پیدا كنیم. بایدو در چین سرویس جستوجوى گوشىهاى همراه و كامپیوترهاست. بازار جستوجوى اینترنتى چین را در دست دارد و بیش از ٩٠درصد درآمدش را از تبلیغات به دست مىآورد. تا به حال تلاشهاى بایدو در راستاى گسترش فعالیت در سطح جهانى روى بازارهاى نوظهور متمركز بوده است؛ بازارهایى كه گوشىهاى همراه در آن خواهان زیاد دارد و اتصال به اینترنت به تدریج در حال پیشرفت است؛ مثل برزیل، اندونزى و تایلند. این موتور جستوجوگر حتى در ژاپن هم كه خود بازار گوشى همراه به مراتب پیشرفتهترى دارد، فعال است.
بایدو در هر بازارى كه تا به حال به آن قدم گذاشته تمركز خود را روى طراحى نسخه موتور جستوجوگرى با استفاده از زبان بومى آن منطقه گذاشته، اما بحث آمریكا و اروپا مجزاست؛ این دو منطقه در قبضه غول جستوجوگرهاى اینترنتى گوگل هستند كه خودش شركتى است آمریكایى. بهخصوص به واسطه سیستم عامل اندروید كه تقریبا بازار گوشىهاى هوشمند را در دست دارد. به علاوه اینكه چین بهخصوص در آمریكا مجبور است با قوانین متفاوتى كنار بیاید كه پیش از آن به مذاق سایر شركتهاى چینى خوش نیامده است. البته هنوز مشخص نیست بایدو چه سیاستى را براى رسیدن به این هدف جاهطلبانهاش در پیش خواهد گرفت. تا به حال در شركت آمریكایى مثل اوبر سرمایهگذارى كرده كه شاید بتواند از طریق آن به بازارهاى آمریكا و اروپا راه پیدا كند.