مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه تردد کامیونها پشت مرز ایران و ترکیه روان شد، گفت: روزانه ۱۵۰ کامیون ایرانی به سمت مرز ترکیه در حال تردد هستند که این میزان به دو برابر خود در روزهای اولیه افزایش نرخ عوارضی رسیده و همچنین این رقم نسبت به وضعیت تردد قبل از افزایش نرخ عوارضیها به ۵۰ درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایلنا، محمد جواد عطرچیان با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تردد کامیونهای ترک در مرز ایران، اظهار کرد: روند سیاست ایران این است که از ارائه سوخت به کامیونهای ترک خودداری کند و از این پس باک کامیونهای ترک پلمب میشود.
وی با اشاره به تفاوت نرخ سوخت در ایران و ترکیه، تاکید کرد: درحالیکه کامیونهای ترک از گازوئیلهای یارانهای در ایران استفاده میکنند، قیمت گازوئیل در ترکیه برای هر لیتر برای کامیونهای ایرانی ۶۵۰۰ تومان هزینه دربر دارد که این ۱۲ برابر قیمت گازوئیل درایران است.
عطرچیان ادامه داد: این در حالی است که کامیونهای ترک در ایران هم مانند کامیون ایرانی در ترکیه برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵۰ یورو عوارضی میپردازند. از این پس اگر روند به همین منوال باشد، کامیونهای ترک باید گازوئیل مصرفی خود را به همراه داشته باشند و ما هم به کامیونهای ترک سوخت نمیدهیم.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه این عملکرد مسئولان ترک را که بدون توافق قبلی اقدام به افزایش نرخ عوارضی کردهاند به سازمانهای مربوطه بینالمللی و منطقهای اطلاع دادهایم، گفت: با این اقدام ترکیه، هزینه واردات از ترکیه و صادرات به این کشور و ترانزیت از این طریق افزایش مییابد که در حال حاضر به فکر انتخاب مسیرهای جایگزین هستیم.
وی ادامه داد: مسیرهای جایگزین قطعا باید از نظر قیمت تمامشده رقابتپذیری با مسیر ترکیه داشته باشند که گزینههای ما مسیر ارمنستان، بندر پوتی، بندر باتومی، بندر بورگاس در بلغارستان، مسیر تاجیکستان، داغستان، روسیه و بلاروس هستند که در حال بررسی هزینهها و قیمتهای تمامشده هستیم.
عطرچیان با اشاره به ارائه پکیج جدید حملونقلی به ترکیه، تاکید کرد: در این پکیج ایران پیشنهادهای جدیدی به طرف ترک در بخش دریایی، جادهای، هوایی و ریلی ارائه کرده که در این پکیج تعادلسازی در تردد ناوگان تاکید شده است.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه حجم تجارت ایران و ترکیه در حال حاضر ۱۶ میلیارد دلار است، گفت: درحالیکه حجم تجارت دو طرف به عدد ۱۶ میلیارد دلار رسیده است، پیشبینی سران دو کشور این بود که این نرخ به ۳۰ میلیارد دلار برسد، اما این اقدام ترکیه تجارت با این کشور را غیراقتصادی کرد.