مهدی كرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: بانك صنعت و معدن گشایش ال سی طرح الكترود گرافیتی اردكان را انجام می دهد.
به گزارش روابط عمومی بانک صنعت و معدن، مهدی کرباسیان گفت: طرح الکترود گرافیتی اردکان جزو پروژه های تاریخی است و ما توانستیم ماشین آلات آن را به کمک شرکت های آلمانی و ایتالیایی با وام یا فاینانس، تأمین مالی کنیم که ٥٠ میلیون یورو در مرحله نهایی است و ٣٠ میلیون یورو دیگر نیز به زودی نهایی می شود.
كرباسیان افزود: در این خصوص ضمانت ایمیدرو و بانک صنعت ومعدن را پذیرفته اند، یعنی ال سی با بانک صنعت و معدن با ضمانت ایمیدرو باز می شود و ماشین آلات را از طریق بانک اروپایی (آلمانی) BHF می فرستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تامین اعتبار یاد شده علی رغم مشكل برقراری ارتباطات بانكی كشورمان گفت: بانک صنعت ومعدن در این باره فعال است. ایمیدرو هم اعتبار بین المللی دارد. ایمیدرو در سال های گذشته با اعتبار و ضمانت خود، توانسته طرح هرمزال را راه بیندازد که بزرگ ترین طرح آلومینیوم جنوب است و برای خودش اعتباری بین المللی با بانک های فرانسه، ایتالیا و آلمان داشته و دارد.
وی درمورد مشکلات بدهی آلومینیوم المهدی (هرمزال) و كشتی رانی جمهوری اسلامی ایران به یك بانك آلمانی گفت: به دلیل نبود تعهد در سال های ٨٤ تا ٨٦، پول پرداخت نشده بود. دوم به دلیل تحریم، حتی اگر در مقطعی می خواستند پول را پرداخت کنند، قبول نمی کردند، چون در فهرست سیاه بودیم. درهرصورت بعد از این مذاکرات، قرار شد بدهی ها پرداخت شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بانک خریدار شرکت، قرار بود بدهی ها را از طریق بخش خصوصی پرداخت کند که متأسفانه پرداخت نکرد. در نتیجه ما چون به عنوان ایمیدرو ضامن بودیم، برای خوش نامی ایمیدرو و دولت، از بانک صنعت ومعدن با حمایت بانک مرکزی، حدود ١٧ میلیون یورو وام گرفته و بدهی را پرداخت کردیم. کشتی رانی جمهوری اسلامی هم توانست این وام را بگیرد و بدهی اش را پرداخت کند. حالا خوشبختانه با هرمس حسابمان تسویه شده است. بدیهی است در مقابل این بدهی، توانستیم شمش آلومینیوم از خریدار المهدی (هرمزال) دریافت کنیم و آن را به بانک صنعت ومعدن بازپرداخت کنیم.