وزیر سابق راه و ترابری با بیان اینکه در سه سال اخیر 100 میلیون متر مربع تراکم فروخته شده است، گفت: به عبارت دیگر به اندازه 30 سال دیگر تراکم در شهر تهران فروخته شده و این لطمه به شهرداری و پایتخت است.
به گزارش صما، احمد خرم با بیان اینکه کرباسچی، شهردار سابق تهران در هشت سال، هشت میلیون مترمربع تراکمفروشی کرد، اما از سال 90 تا 92 تراکمفروشی به میزان بسیار زیادی انجام شده است، ادامه داد: این میزان تراکم فروشی به این معنا است که در سه سال اخیر سه میلیون نفر به جمعیت تهران اضافه شده و این در حالی است که باید پذیرش جمعیت تهران متوقف شود.
خرم خاطر نشان کرد: در شهرهایی مانند پاریس و لندن پذیرش جمعیت متوقف شده و توسعه جمعیت به شهرکهای اطراف لندن و پاریس انتقال یافته است، اما در تهران افزایش جمعیت در دل این شهر اتفاق افتاده و این مسئله حداکثر تا سه سال دیگر پایتخت را به بنبست غیرقابل چاره فروخواهد برد.
وی با بیان اینکه در تهران جمعیت و تعداد خودروها به شکل نامتجانسی نسبت به شبکهها و زیرساختها افزایش یافته است، گفت: بهعنوان مثال بعد از احداث طبقه دوم صدر و تونل نیایش توسط شهرداری، ترافیک در زمان پیک بدتر شده است. به عبارت دیگر، در زمان پیک ترافیک در صبح و عصر، هم اتوبانصدر و هم تونل نیایش وضعیتی بدتر از گذشته پیدا کرده است.
خرم اقدامات اینچنینی را دامن زدن به میزان تقاضا دانست و اظهار کرد: اگر پولی که صرف ساخت تونل توحید، تونل نیایش و طبقه دوم صدر شد، به اجرا و توسعه یکی از خطوط مترو اختصاص مییافت، پایتخت سامان بهتری پیدا میکرد و اینقدر به ترافیک تهران لطمه وارد نمیشد.
وزیر سابق راه و ترابری با اشاره به اینکه شهردار تهران قول داده بود که مسئله ترافیک، نوسازی بافت فرسوده و احیای دامنه البرز را حل کند، گفت: شهردار تهران در اجرای هر سه برنامه عملکرد موفقی نداشته است. البته باوجود این موضوع شهرداری اقداماتی را برای جلب رضایت مردم انجام داده و به ظاهر و پوسته شهر رسیدگی کرده است.
وی با بیان اینکه لطمات زیادی به شهر وارد شده و مردم از آن اطلاع ندارند، عنوان کرد: مردم گلکاری و نقاشیهای روی دیوارها و روکشها را میبینند، اما شهردار تهران هم تشخیص داده که مردم به چه موضوعاتی توجه دارند و از چه مواردی غفلت میکنند، بنابراین، پوسته شهر را زیباسازی کرده است، اما مغز و درون شهر آسیب جدی دیدهاست.
خرم در ادامه افزود: در شهر تهران روکش فراوانی ایجاد شده اما این روکشها غیرفنی است. بنده خیابانهای بسیاری را سراغ دارم که اصلا به مرحله روکشکردن نرسیده بوده، اما روکششده و درزگیری لازم در آنها صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: شهردار تهران معتقد است که در پر کردن چالهها موفق بوده، اما بنده فکر میکنم لطمه سنگینی به مردم زده و در پر کردن چالهها هزینه سنگینی را به مردم وارد کرده است، زیرا اگر مرمت چاله به شکل فنی انجام شود باید به مدت 10 سال کارکند و دیگر به مرمت جدید نیازی نیست، اما در پایتخت این اتفاق رخ نمیدهد.
خرم با تاکید بر اینکه هزینههای شهرداری بهشدت افزایش یافته است، گفت: برای احداث طبقه دوم پل صدر پیمانکاری با 35 سال سابقه دعوت شد و پیشنهاد داد که هر کیلومتر این پل را به مبلغ 30 میلیارد تومان بسازد که جمع هزینه ساخت این پل 10 کیلومتری 300 میلیارد تومان میشد. این در حالی است که تاکنون به قرارگاه خاتم الانبیا هزار و 200 میلیارد تومان پرداخت شده و فکر میکنم هزار میلیارد تومان دیگر هم باید پرداخت شود.
وی در ادامه افزود: مثال دیگر در این رابطه پروژه تونل توحید است که میتوانست با 80 میلیارد تومان همین سرویس فعلی را ارائه بدهد، این در حالی است که 800 میلیارد تومان در تونل توحید هزینه شده و هنوز کارهایی از جمله ایزولاسیون آن باقی مانده است. خرم در پایان تاکید کرد: متاسفانه لطمهای که شهر تهران در این هشت، نهسال اخیر دیده است، در طول تاریخ شهرداری در کلانشهرها ندیده بود.