دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان آنکه تعرفه واردات لوازم خانگی از 55 درصد قبل به 85 درصد در سال جاری رسیده است، گفت: در بازار داخلی لوازم خانگی شاهد خروج از رکود و توسعه بازار هستیم ضمن آنکه تولید محصولات اصلی لوازم خانگی افزایش داشته است. به گزارش ایرنا، حبیبالله انصاری با اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد: قیمت تابعی از عوامل تشکیلدهنده آن همچون مواد اولیه، انرژی، هزینههای دستمزد و سایر هزینهها است بهگونهایکه متوسط افزایش قیمتها در سال جاری حدود هشت درصد بوده است.
وی در عین حال تصریح کرد: در بخش صنعت لوازم خانگی به هیچ عنوان وضعیت گرانفروشی نداریم. انصاری با بیان اینکه در هشتماهه نخست سالجاری تولید یخچالفریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون به ترتیب 30، 38 و 22 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته، گفت: این آمارها نشان میدهد که در تولید لوازم خانگی با رشد تولید مواجه بودیم ضمن اینکه به همین نسبت واردات در این بخش کاهش داشته است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران سپس گردش مالی تولید لوازم خانگی در کشور را هشت میلیارد دلار بیان کرد و گفت: 75 درصد نیاز کشور شامل انواع لوازم خانگی در داخل تولید میشود که آبگرمکن دیواری با تامین 100درصد نیاز بیشترین و اتو برقی با 10 درصد تامین نیاز بازار کمترین سهم را دارند. انصاری با اشاره به افزایش 15 تا 25 درصدی قیمت مواد اولیه در بخش لوازم خانگی گفت: هماکنون تولیدات ایرانی به لحاظ کیفیت با کشورهای سرآمد این صنعت از جمله کشورهای اروپایی، چین، کرهجنوبی، برزیل، ترکیه و امریکا قابل رقابت هستند درحالیکه قیمت برخی محصولات داخلی تا 50 درصد ارزانتر از کالای مشابه خارجی است.
وی گفت: کولر آبی، بخاری گازی، آب گرمکن، اجاقگاز، چرخ خیاطی و ماشین لباسشویی عمدهترین اقلام صادراتی کشور هستند و ارزش صادرات لوازم خانگی ایران سالانه از 250 میلیون دلار فراتر میرود. به گفته انصاری، هماکنون 400 واحد تولید لوازم خانگی کوچک و بزرگ در کشور فعال هستند و 30 هزار نفر نیز بهصورت مستقیم در این واحدها اشتغال دارند.
وی سپس از برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی از 15 تا 18 دیماه در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران خبر داد و گفت: این نمایشگاه با شعار تولید صادراتگرا و بازارهای فراگیر برگزار میشود که 269 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور جدی و فعال خواهند داشت. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین افزود: این دوره از نمایشگاه در مقایسه با دوره قبلی به لحاظ متراژ و تعداد شرکتکنندگان به ترتیب هشت و 75 درصد رشد داشته است.
انصاری با بیان اینکه نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، آلمان، ترکیه، چین، کرهجنوبی، فرانسه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد، گفت: اطلاعرسانی از توانمندیهای داخلی کشور، توسعه بازار، ایجاد پیوند بین تولیدکننده نهایی و قطعهسازان، ایجاد فضا برای تولیدکنندگان برای شناسایی رقبای خود و اطلاعرسانی از نظرات مردم از جمله اهداف چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی است.