عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عملکرد ناموفق صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: بهتر است صندوق توسعه صنایع دریایی به بانک تبدیل نشود، چون در آن صورت تابع قوانین بانک مرکزی میشود و این وضعیت تفاوتی به حال فعالان صنایع دریایی و بندری ندارد.
علی جهاندیده در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره عملکرد صندوق توسعه صنایع دریایی اظهار کرد: این صندوق نتوانسته در راه توسعه صنایع دریایی و بندری موفق باشد اما آنچه لازم است اتفاق بیفتد، وارد شدن این صندوق به حوزه وظایفی است که در قانون برای آن مشخص شده تا بتواند در زمینه توسعه صنایع دریایی و بندری موفق باشد. لازمه این کار، تبدیل شدن این موسسه به یک صندوق بزرگ حمایتی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که آیا تبدیل شدن صندوق توسعه صنایع دریایی به بانک میتواند راهگشا باشد؟ گفت: تبدیل شدن صندوق به بانک برای فعالان صنایع دریایی و بندری اثرگذار نخواهد بود و اتفاقا اگر صندوق باقی بماند موثرتر است. چون اگر صندوق باقی بماند، تابع قوانین سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی و بندری است اما اگر به بانک تبدیل شود تابع قوانین بانک مرکزی بوده و کارهایی شبیه یکی از بانکهای فعلی را دنبال خواهد کرد که تفاوتی به حال فعالان صنایع دریایی و بندری ندارد.
وی پیشنهاد داد: اگر صندوق توسعه صنایع دریایی در چارچوب همان وظایف و اختیاراتی که قانون و مصوبات هیاتمدیره آن در راستای توسعه فعالیتهایش تصویب کرده و همچنین تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف عمل کند، میتواند نقشی را در حوزه صنایع دریایی ایفا کند.
جهاندیده در خصوص اعطای وام از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به خریداران شناورهای مسافری و میزان موفقیت این طرح در طول سالهای اجرای آن، خاطرنشان کرد: از سال ۸۲ طرح استفاده از وجوه اداره شده سازمان بنادر برای توسعه صنایع دریایی و بندری آغاز شده است. استفاده از این وجوه جزو موفقترین سیستمهای حمایت مالی دولتی از بخش خصوصی در کشور است.