رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن بازدید از اجرای باند بتنی فرودگاه مهرآباد که در شهریورماه سال جاری به بهرهبرداری میرسد از اجرای روش رویه بتنی به دلیل افزایش طول عمر مفید جادهها و استفاده از مازاد مصرف سیمان در کشور برای بزرگراه تهران- شمال خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچیزاده درباره بازدید از اجرای باند بتنی فرودگاه مهرآباد گفت: با تأکیدی که دکتر آخوندی بر استفاده از بتن به جای آسفالت دارند و گسترش رویههای بتنی در پروژههای جدید، باند راست ۲۹ فرودگاه مهرآباد را طراحی بتنی کردیم و این کار بهعنوان نمونهای آزمایش شده به جای روسازی آسفالتی است که پیشتر در کشور رایج بود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر انجام کنترل کیفی جدی روی انجام این پروژه که قرار است در کشور و در پروژههای عمرانی گسترش یابد افزود: تحقیقات نشان میدهد کیفیت بتن اجرا شده در باند راست ۲۹ فرودگاه مهرآباد از لحاظ استانداردهای فنی بسیار مناسب و نحوه اجرا نیز برای این مکان مناسب است و میتواند روشی قابل قبول برای اجرا در سایر پروژههای عمرانی به شمار آید و تضمینی باشد برای اینکه عمر مفید رویههای بتنی از رویههای آسفالتی بیشتر و به صرفهتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این سبک و کیفیت در کشور تا به امروز اجرا نشده است و این نخستین باری است که از این شیوه (اجرای رویه بتنی به جای آسفالت) در پروژهها استفاده میشود که امیدواریم تا زمان بهرهبرداری که شهریور ماه سال جاری است استفاده از این شیوه جایگزین شیوههای قبل (استفاده بیرویه از آسفالت) شود.
شکرچیزاده گفت: رویههای بتنی و استفاده از آنها به دلیل عمر مفید و کارایی فراوان در بسیاری از کشورهای مطرح دنیا رایج است اما در کشور ما به دلیل آنکه رویههای آسفالت و قیر متداول بوده آزمایش و تحلیل انجام دادهایم و در جریان این بازدید نیز شاهد موفقیت نسبی انجام این روش هستیم.
وی با تأکید بر اینکه این روش موفقتر از روش استفاده از رویههای آسفالتی است، افزود: این پروژه روش جایگزینی برای استفاده از رویههای قیر و آسفالت در کشور محسوب میشود که امیدواریم بتوانیم این شیوه را در سایر پروژههای عمرانی کشور از جمله بزرگراهها مورد استفاده قرار دهیم تا علاوه بر کاهش استفاده از منابع ملی، به عمر مفید جادههای کشور نیز بیفزاییم.