رییس هیاتمدیره انجمن علمی فرش ایران با صدور بیانیهای گفت: اجرای توافقنامه برجام، بخشی از بازارهای سنتی این محصول را بازگشایی و موجب رونق صادرات فرش ایران میشود. به گزارش ایرنا، امیرحسین چیتسازیان دیروز در این بیانیه که نسخهای از آن به ایرنا ارسال شد، اظهار داشت: درج لغو تحریم صدور فرش ایران به آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک ایران و کشورهای 1+5 اهمیت زیادی در وضعیت اقتصادی، اجتماعی این هنر-صنعت دارد. وی ضمن قدرشناسی از هیات مذاکرهکننده ایرانی به خاطر گنجاندن بند تحریمهای لغو شده غیرمرتبط با برنامه هستهای در برجام که امکان صدور برخی اقلام شامل فرش، پسته و خاویار از ایران به آمریکا را فراهم میکند، افزود: ایران در زمینه این سه محصول بهویژه فرش مزیت نسبی دارد.
چیتسازیان با اشاره به اینکه بخش عمده فرش تولیدی ایران صادر میشود، تاکید کرد: وضعیت اقتصادی فرش کشور از 29 سپتامبر 2010میلادی که صادرات فرش ایران به آمریکا و به تبع آن به کشورهای تحت نفوذ آن با مشکل مواجه شد، با نوساناتی روبهرو شد که سمت و سوی صادرات و تولید فرش را تغییر داد. به گفته چیتسازیان اجرای توافقنامه برجام درخصوص فرش با توجه به اینکه بخشی از بازارهای سنتی این محصول ارزشمند را که پیش از این و در اوایل دهه 80 شمسی حدود 40درصد فرش مورد نیاز خود را از ایران تامین میکردند، بازگشایی میکند.
عضو هیاتعلمی دانشگاه کاشان تاکید کرد: برای تحقق رونق مناسب در روند صادرات فرش، نخست باید وضعیت فعلی بازار فرش آمریکا را از سلیقه فعلی مصرفکنندگان فرش تا تغییرات قوانین و مقررات و روند بازرگانی و اقتضائات جدید آن کشور و نحوه فعالیت رقبای ایران مورد بررسی قرار داد. وی بر شناسایی و ارائه راهکار مقابله با موانع قانونی و غیرقانونی در مسیر صدور فرش ایران به آمریکا از بیمه و مالیات و مسائل بانکی و تعرفه تا حملونقل و ثبت برخی برندهای معروف و طرحهای ایرانی به نام شخصیتهای حقیقی و حقوقی مقیم یا رقبا و پیشگیری از برگشت وجه حاصل از فروش فرش که سر راه صادرات فرش قرار دارد، تاکید کرد.
چیتسازیان گفت: همچنین باید باصرفهترین و ارزانترین هزینههای عملیاتی و مخارج مبادلاتی و نیز آسانترین راههای این امر را با بهرهگیری از سازوکارهای نوین بازاریابی خارجی و وسایل پیشرفته ارتباطی و سایر دستاوردهای تکنولوژیکی بررسی و شناسایی کرد تا با کاهش این قبیل هزینهها بتوان با پدیده ارزانتر بودن فرش رقبا تا حد زیادی مقابله کرد. وی افزود: برای تداوم این حرکت و استمرار حضور در بازار آمریکا و کشورهای تحت نفوذ، برنامه درازمدت داخلی و خارجی در تولید کیفی و صدور آن باید طرحریزی کرد و همزمان پایگاههای مناسب قانونی فروش فرش در بازار غرب ایجاد کرد.
به گفته چیتسازیان نقشآفرینان این عرصه نیز میتوانند سه بخش خصوصی، تعاونی و دولتی فعال کشور در مسائل فرش دستباف و تشکلهای ذیربط مانند اتحادیههای صنفی و صادراتی، اتحادیههای تعاونی تولیدی، انجمنها و نهادهای دانشگاهی و علمی، شرکت سهامی فرش و مرکز ملی فرش ایران باشند. وی افزود: تجار و تولیدکنندگان فرش ایران مقیم آمریکا یا اروپا بوده و در فروش فرش ایرانی در آمریکا نقش دارند و نهادها و شخصیتهای حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی که در تسهیل یا رفع موانع در مسیر صادرات فرش به آمریکا موثرند ازجمله وزارتخانههای امورخارجه، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، سیستم بانکی کشور و... حافظ منافع ایران در آمریکا و کمیسیون مشترک برجام، نیز دیگر نقشآفرینان آن هستند.
چیتسازیان خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ورود بیبرنامه و شتابزده به عرصه جدید صادرات فرش به غرب و آمریکا لازم است ستادی متمرکز زیرنظر متولی حاکمیتی فرش کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود و برنامهریزی و عملیات لازم را دنبال کرده و از همه نقشآفرینان مطرح بهطور مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کنند. رییس هیاتمدیره انجمن علمی فرش ایران گفت: تشکیل همایش برنامهریزی برای صادرات فرش به آمریکا برای تحقق این مطالب و جمعبندی و نتیجهگیری برنامه درازمدت، میانمدت و کوتاهمدت براساس راهبردهای مشخص، یکی از راهکاریهای پیشنهادی است و از این همایش همچنین میتوان اعضای دائمی ستاد متمرکز را شناسایی و انتخاب کرد.
به گفته وی ایجاد تشکیلات و زیرساخت لازم برای صادرات پایدار فرش ایران به آمریکا و سایر نقاط جهان راهکاری دیگر است که مطرح شده است. چیتسازیان خاطرنشان کرد: ایجاد زیرمجموعهای متمرکز برای صادرات نظاممند فرش با تعامل با سازمان توسعه تجارت در این تشکیلات ضروری است. وی ضمن قدردانی از وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست مرکز ملی فرش که با پیگیریهای خود در گنجاندن بند مجوز صدور فرش به آمریکا نقشآفرینی کردند، از آمادگی انجمن علمی فرش ایران در پیگیری پیشنهادهای سازنده و سایر راهکارهای علمی برای صادرات فرش خبر داد.