معاون صنایعدستی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میگوید: تمام مشکلات صنایعدستی در عرصه فروش بروز پیدا میکند. به همین دلیل فروش مهمترین شاخص برای نشان دادن وضعیت حاکم بر این حوزه است.
صنایعدستی در داخل کشور یکی از جذابترین کسبوکارها است، اما متاسفانه در سالهای گذشته این صنعت با مشکلات متفاوتی درگیر بوده که مانع از توسعه آن، در حد انتظار بوده است. این صنعت باتوجه به ارزآوری زیادی که در ماهیت خود دارد میتواند بیش از آنچه که امروز هست، توسعه پیدا کند.
از جمله مسائل مهم در حوزه صنایعدستی کشور که همواره مورد بحث و تبادل نظر بوده، مقوله فروش صنایعدستی در داخل کشور است. مقولهای مهم که در سالهای اخیر به دلیل محدودیتهای اقتصادی ایجاد شده در کشور و بیمهریهای صورت گرفته در مدیریت صنایعدستی، در دولت گذشته با افول چشمگیری روبهرو شد و در حال حاضر نیز با وجود تلاشهای روبهرشد صورت گرفته، یکی از موانع اصلی بر سر راه توسعه آن محسوب میشود.
با توجه به این موضوعات، دفتر صادرات معاونت صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور نخستین هماندیشی بررسی چالشهای بازرگانی داخلی صنایعدستی ایران را با حضور فعالان عرصه فروش و اتحادیههای صنایعدستی سراسر کشور در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برگزار کرد.
تحولات صورت گرفته در فضای کشور و رشد چشمگیر حضور گردشگران در کشور زمینه مناسبی برای توسعه فروش و استقبال مطلوب از صنایعدستی ایرانی را در داخل و خارج از کشور فراهم آورده است. بهگونهای که آمارهای رسمی نیز به خوبی نشاندهنده آن است.
طبق آخرین آمارهای استخراج شده در خصوص فروش صنایعدستی در داخل کشور بدون احتساب خریدهای صورت گرفته توسط نظام بانکی، رقمی بالغ بر 27میلیارد تومان در هفتماهه نخست سال 1393 بوده که رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته است. اما با وجود این آمارها، همچنان بحث فروش صنایعدستی یکی از مباحث مهم و تعیینکننده در این بخش است و بسیاری از تحلیلگران و فعالان صنایعدستی آن را مهمترین چالش در مسیر توسعه صنایعدستی میدانند.
تمام مشکلات صنایعدستی درعرصه فروش بروز پیدا میکند
در نشست هماندیشی یادشده، بهمن نامور مطلق، معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور هدف از برگزاری این هماندیشی را آسیبشناسی موانع و مشکلات فروش صنایعدستی در داخل کشور دانست و افزود: برای رسیدن به نتایج سازنده و مفید در این زمینه، نمایندگانی از مناطق پنجگانه کشور به نمایندگی از سراسر کشور دعوت شدند تا بهصورت عملیاتی موانع و مشکلات موجود تحلیل و بررسی شود.
مـعـاون صـنـایعدستی کشور گفت: تمام مشکلات صنایعدستی درعرصه فروش بروز پیدا میکند. به همین دلیل فروش مهمترین شاخص برای نشان دادن وضعیت حاکم بر این حوزه است. بهبود وضعیت فروش بیشک، دیگر بخشهای مرتبط با صنایعدستی را تحت تاثیر قرار داده و راهگشا خواهد بود. ما نباید فراموش کنیم که نقطه نهایی چرخه اقتصادی و فرهنگی صنایعدستی در عرصه فروش تجلی پیدا میکند.
در ادامه محمودیان، مدیرکل دفتر صادرات صنایعدستی کشور با اشاره به گشایشهای صورت گرفته در فضای ارتباطی کشور با دنیا و ورود گردشگران به کشور گفت: تغییرات محسوس و امیدوارکنندهای در زمینه فروش و صادرات صنایعدستی کشور به وجود آمده که نویدبخش اتفاقات سازنده و مهمی در آینده نزدیک خواهد بود.
محمودیان با اشاره به اهمیت این تلاشها و تاثیر آن بر رشد صادرات در کشور بیان کرد: در پنج ماهه نخست سال 1393 میزان صادرات صنایعدستی کشور نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از 32 درصد افزایش داشته که ما امیدواریم تا پایان سال این رقمها در حوزه صادرات و فروش داخلی با رشد قابل توجهی همراه شود.
در 2 سال آینده صنایعدستی ایران وارد دوره باشکوه خود خواهدشد
مسعود سلطانیفر، معاون رییسجمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، با اشاره به اتفاقات ناخوشایندی که در دوره گذشته در بخشهای مختلف سازمان افتاده، آنها را بسیار آسیبزا و مخرب خواند و گفت: در چند سال گذشته مانند گردشگری و میراث فرهنگی در بخش صنایعدستی نیز آسیبهای جدی وارد شده است و انتقال این معاونت به اصفهان ضربه جدی بر پیکره آن وارد ساخته است که برای جبران آن باید تلاش زیادی داشته باشیم، اما در حال حاضر عزم و اراده محکمی وجود دارد تا ساختار و تشکیلات سازمان را به شرایط مطلوب خود بازگرداند.
معاون رییسجمهور در پایان گفت: دو سال آینده دوره رونق دوباره صنایعدستی ایران و بازگشت به دوره باشکوه گذشته خواهد بود. در این مسیر بخش دولتی و خصوصی منافع مشترک زیادی دارند و همکاری و تعامل سازنده در این مسیر موجب میشود تا زمینه مساعد و مطلوبی برای فعالیت چند میلیون صنعتگر صنایعدستی در کشور فراهم آید. ما باور داریم همه در یک کشتی نشستهایم و تلاش جمعی، ما را به ساحل امن خواهد رساند.
وی همچنین با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه اظهار کرد: ما در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و برگزاری این هماندیشیها به پربار شدن سهم سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری میانجامد و به کمک این هماندیشیها و استخراج موارد مهم میتوان در خصوص صنایعدستی احکام حیاتی را در دل احکام برنامه ششم بگنجانیم.
شاهبیت مشکلات صنایعدستی، بازرگانی و فروش آن است
سلطانیفر با اشاره به مشکلات عرصه صنایعدستی در کشور خاطر نشان کرد: شاه بیت غزل مشکلات صنایعدستی، بازرگانی و فروش آن است. وقتی فروش بالا برود خودبهخود بسیاری از مشکلات و موانع برطرف میشود و یکی از مهمترین گامها در این مسیر ایجاد شرایط مناسب برای فروش صنایعدستی در داخل و خارج از کشور است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با اشاره به گشایشهای صورت گرفته درخصوص رشد گردشگری در کشور گفت: امروز در کشور گشایش امیدوارکنندهای نسبت به رفع تحریمها بهوجود آمده و در این فضای موجود باید به سمتی برویم تا با اعطای تسهیلات به بخشخصوصی کارگاههای در رکود را احیا کرده و کارگاههای جدیدی به وجود آوریم.
سلطانی فر با اشاره به اعتبار جهانی صنایعدستی ایران بیان کرد: ما در صنایعدستی محصولاتی با اعتبار جهانی داریم که برای ما اهمیت بسیار زیادی دارند. همانگونه که بنز معتبرترین برند خودرو در دنیاست، در عرصه محصولات فرهنگی، صنایعدستی ایران و برند فرش ایران موقعیت ویژه و شناخته شدهای در سطح دنیا دارد.