خودپرداز امروز را به آزادراه تهران- شمال اختصاص دادیم.
روایت اول
آزادراه تهران - شمال بعد از 20سال هنوز هم روند ساختش ادامه دارد و اخیرا یکی از مدیران گفته خبرهای خوشی در راه است.
روایت دوم
آزادراه تهران - شمال بعد از چندین سال در سال 1391 افتتاح شد و همین الان هم شما از همین آزادراه استفاده میکنید و حواستان نیست، در واقع داغید، نمیفهمید.
روایت دوم از اساس غلط است. هیچ وقت ما اینقدر داغ نبودیم که چنین پدیده مهمی را نفهمیم ولی روایت اول صحیح است.
پروژههای عمرانی و غیرعمرانی و شهری و غیرشهری به چند دسته تقسیم میشود:
-دسته اول
پروژههایی هستند که شروع میشوند و برخلاف انتظار همه مردم و مسئولان و مهندسان و. . . به اتمام نیز میرسند. این پروژهها همه را مبهوت خودشان میکنند. یکی از ویژگیهای بارز این پروژهها این است در مدت زمان کوتاهی شروع شده و به اتمام میرسند. در واقع تجربه ثابت کرده که پروژههایی که قرار است تمام شود در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد.
-دسته دوم
پروژههای دسته دوم با قدرت شروع میشوند و حتی گاهی با پروژههای دسته اول نیز اشتباه گرفته میشوند ولی در ادامه راه به هزاران دلیلی که نمیتوانیم بگوییم و نباید بگوییم و بهتر است نگوییم، متوقف شده و هیچ وقت به پایان نمیرسند. نمونه این پروژهها هم زیادند.
-دسته سوم
پروژههایی هستند که از همان ابتدای پروژه همه چیز نوید این را میدهد که هیچ وقت تمام نمیشوند و اگر هم بالاخره تمام شوند دیگر سودی برای اهداف ابتدایی نخواهد داشت. مثلا آزادراهی قرار است راه بیفتد که بخشی از ترافیک انتقال منطقهای به منطقه دیگر را کاهش دهد ولی بعد از 20 سال دیرکرد در افتتاحش با توجه به 10 برابر شدن حجم ترافیک و اتومبیل و. . . دیگر فایدهای ندارد.
-دسته چهارم
این دسته از پروژهها در ردیف تخصیص بودجه قرار میگیرند ولی متاسفانه هیچ وقت شروع نمیشوند. به این صورت که پروژهای برای منطقهای تعریف میشود و معمولا روبانی بریده میشود و کلنگی زده میشود و. . . ولی هیچ وقت شروع نمیشود که تمام شود.
حال با این تفاسیر به نظر شما آزادراه تهران- شمال چرا اینقدر طول کشیده؟ چند گزینه را در توجیه اینکه این پروژه این میزان طول کشیده میتوان حدس زد:
1- کسی فکرش را نمیکرد اینقدر سخت باشد.
2- بین راه چند کوه و رودخانه اضافه شده که پیشبینی نشده بود.
3- پیمانکارش خسته بود.
4- مدیر پروژه خسته بود.
5- مردم خسته بودند و حوصله نداشتند.
6- بودجه نمیرسید.
حدس خودپرداز این است که دلیل اول محکمترین دلیل برای طول کشیدن این پروژه است.
خبرنگار خودپرداز/چینوین