همزمان با رونمایی اینستاگرام از بخش استوری در دهه گذشته بحث های بسیار زیادی میان بازاریاب ها درباره بهترین الگوی استفاده از این بخش در گرفت. این بحث ها هنوز هم تا حد زیادی ادامه دارد. مزیت اصلی بخش استوری میزان بالای توجه کاربران به آن است. یکی از پرسش های مهم در زمینه استفاده بازاریابی از این بخش مربوط به ضرورت استفاده از عنصر صدا است. آیا به راستی ما نیازمند توجه ویژه به صداگذاری در زمینه بازاریابی در بخش استوری اینستاگرام هستیم؟
در حالی که برخی از افراد علاقه مند به تجربه تمام عیار محتوای تبلیغاتی و در نتیجه بیان اهمیت صدا در تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند، برخی دیگر استفاده از عنصر صدا را چندان ضروری نمی دانند. دسته اخیر به جای تمرکز بر روی هزینه های گزاف برای صداگذاری حرفه ای به بخش های دیگر نظیر تولید محتوای بصری جذاب نیز توجه دارند. به راستی چرا عنصر صدا به نظر برخی از بازاریاب ها دارای اهمیت چندانی نیست؟
پاسخگویی به پرسش فوق نیازمند توجه به برخی نکات ظریف است. ما به طور معمول با بهره گیری از گوشی های هوشمند شبکه های اجتماعی را مورد استفاده قرار می دهیم. مزیت اصلی گوشی های همراه امکان استفاده از آنها در اغلب مکان هاست. به این ترتیب اغلب ما در محیط هایی عمومی استوری ها و سایر محتوای موجود در شبکه های اجتماعی را مشاهده می کنیم. یکی از ویژگی های اصلی محیط های عمومی میزان سر و صدای بالاست. همچنین در برخی از موارد ما ملزم به رعایت سکوت هستیم، بنابراین در عمل استفاده از صدای گوشی همراه منتفی خواهد بود. این نکته مورد توجه گروهی از بازاریاب های حرفه ای قرار گرفته است. به همین خاطر استفاده از عنصر صدا در تولید محتوای بازاریابی برای استوری را منطقی قلمداد نمی کنند.
مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
دنیای شبکه های اجتماعی هر روز در حال تغییر و تحول است. براساس گزارش موسسه مارکتینگ لند، اسنپ چت در تلاش برای ترغیب کاربران به استفاده هرچه بیشتر از عنصر صدا و موسیقی در استوری های شان است. نکته جالب اینکه گرایشی دقیقا برعکس از سوی فیس بوک دنبال می شود. این امر پیش بینی پذیری درست برای الگوی مناسب بازاریابی مبتنی بر تولید محتوا در بخش استوری را دشوار می کند.
بحث کنونی ما در مقاله حاضر به بخش استوری اینستاگرام اختصاص دارد. به همین خاطر به طور ویژه امکان کنار گذاشتن عنصر صدا از بازاریابی در بخش استوری اینستاگرام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
من برای نگارش این مقاله با استفاده از نرم افزار لوسید از 350 کاربر در اینستاگرام پرسشی در زمینه میزان توجه شان به صدای استوری ها طرح کرده ام. من پس از دریافت پاسخ ها از کاربران بسیار شوکه شدم. پس از اجرای این پروژه کوچک فیس بوک، صاحب امتیاز اینستاگرام، در بیانیه ای رسمی اعلام کرد 85درصد از کاربران اینستاگرام از بخش صدا در مشاهده محتوا استفاده نمی کنند. این امر به معنای عدم توجه کاربران به صدای استوری ها در اغلب موارد است. بی تردید این امر برای برندها نتیجه مهمی محسوب می شود. تا پیش از این توجه اصلی ما بر روی بررسی وضعیت استوری ها بود، با این حال اکنون با بی توجهی 85درصدی کاربران به عنصر صدا در تمام بخش ها مواجه هستیم.
نکته جالب در این میان سلیقه متفاوت کاربران اسنپ چت است. به همین خاطر اعلامیه رسمی فیس بوک برای بسیاری از کاربران این پلتفرم عجیب به نظر می رسد. من در فرآیند نظرسنجی از 350 کاربر اینستاگرام برای بررسی وضعیت بخش استوری به نتایج عجیب و پیچیده ای رسیدم. بر این اساس 56درصد کاربران «گاهی اوقات»، 29درصد «همیشه» و بقیه کاربران هرگز از صدای بخش استوری استفاده نمی کنند. این آمار برای تحلیل بسیار عجیب و پیچیده است. بر این اساس میزان توجه کاربران به صدای استوری ها هنوز هم در حد بالایی قرار دارد. به این ترتیب کار ما به عنوان بازاریاب برای تولید محتوا در بخش استوری اینستاگرام بسیار دشوار خواهد شد.
نکته مهم در زمینه استفاده از بخش استوری توجه به بخش های مهم است. ما باید اول از همه به سراغ کیفیت محتوای بازاریابی مان برویم. وقتی محتوای بازاریابی ما دارای کیفیت بسیار بالایی باشد، حتی بدون صدا نیز امکان جلب نظر مخاطب هدف را خواهد داشت. همچنین اگر صدای استوری شما بخش مهمی از محتوا را تشکیل می دهد، باید نسبت به استفاده از زیرنویس برای آن اقدام کنید. در این صورت حتی اگر کاربران صدای استوری را افزایش ندهند نیز مشکلی برای فهم پیام اصلی نخواهند داشت.
3 برند موفق در زمینه بازاریابی در بخش استوری
اگر شما در تلاش برای صرفه جویی در هزینه ها، زمان و مقدار تلاش تان هستید، باید استفاده از عنصر صدا در استوری را فراموش کنید. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ از این تکنیک استفاده می کنند. نکته جالب اینکه اغلب آنها سطح رضایت بسیار بالایی از شیوه عملکردشان دارند. اگر شما در زمینه بازاریابی به استفاده از صدا در بخش استوری عادت دارید، در ابتدا برای شما چشم پوشی از این بخش بسیار دشوار خواهد بود. به همین خاطر در ادامه ما به بررسی تجربه سه برند مشهور در زمینه بازاریابی در بخش استوری بدون استفاده از عنصر صدا خواهیم پرداخت.
1. استارباکس
استوری های استارباکس با هدف انتقال تجربه لذت بخش استفاده از نوشیدنی های مختلف این برند طراحی و بارگذاری می شود. در این میان استارباکس نیاز چندانی به استفاده از صدا در استوری های خود احساس نمی کند. نکته مهم در این میان استفاده از محتوای تولیدی کاربران و نظرخواهی از مشتریان در زمینه تجربیات شان درخصوص استفاده از محصولات مختلف استارباکس است. به این ترتیب ما در بخش استوری این برند با دامنه وسیعی از نظرات مختلف مواجه هستیم. همچنین گاهی اوقات ادمین های صفحه استارباکس اقدام به برگزاری مسابقاتی جذاب برای جلب نظر هرچه بیشتر کاربران می کنند. اغلب این مسابقات در بخش استوری جریان دارد. در اینجا نیز خبری از عنصر صدا نیست. به این ترتیب استارباکس به عنوان یک برند بزرگ بدون نیاز به استفاده از صدا یا حتی موسیقی های متن هیجان انگیز موفق به جلب نظر مخاطب هدفش شده است.
2. انتشارات هاروارد بیزینس
موسسه هاروارد بیزینس در زمینه پژوهش های علمی و گزارش های کاربردی در زمینه مدیریت کسب و کار، بازاریابی و تبلیغات شهرت جهانی دارد. اکانت رسمی این موسسه در اینستاگرام شیوه متفاوتی برای تعامل با مخاطب هدف در پیش گرفته است. اگرچه در زمینه تولید محتوای عادی در بخش پست ها هاروارد بیزینس از عنصر صدا استفاده می کند، اما در بخش استوری ماجرا به طور کامل متفاوت است. در این بخش اغلب کاربران محتوا بدون صدا بارگذاری می شود. البته دلیل اصلی آن نیز بیان خلاصه ای از مقالات مشهور و محبوب این برند در قالبی خلاصه و چکیده برای مخاطب هدف است. همین امر علاقه کاربران به مشاهده استوری های هاروارد بیزینس را افزایش داده است.
امروزه بسیاری از کارآفرینان در تلاش برای کسب اطلاعات کاربردی در قالبی کوتاه و در کمترین زمان ممکن هستند. هاروارد بیزینس به خوبی این نیاز کارآفرینان را مورد شناسایی قرار داده است. به این ترتیب کاربران با مشاهده استوری های این موسسه نکات مهم و کوتاهی را یاد خواهند گرفت. در صورت تمایل به ادامه مطالعه متن کامل نیز با کشیدن صفحه به سمت بالا امکان هدایت به صفحه مربوط به مقاله موردنظر وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: 6 نکته مهم در بازاریابی اینستاگرامی
3. HubSpot
ما در موسسه HubSpot نیز شیوه خاصی برای بارگذاری استوری داریم. در این شیوه هیچ نیازی به صدا یا موسیقی متن وجود ندارد. هدف اصلی ما در بخش استوری اطلاع رسانی سریع به کاربران و بیان نکات کوتاه کاربردی است. به این ترتیب کاربران بدون نیاز به افزایش صدای بخش استوری با مکث بیش از حد نکات مورد نیازشان را مطالعه خواهند کرد.
ایراد بسیاری از برندها عدم توجه به ماهیت بخش استوری است. این بخش برای بیان مطالب طولانی طراحی نشده است. در عوض باید هرچه بیشتر بر روی بیان نکات کوتاه تاکید داشت.