شیوع ویروس کرونا بحث های بسیار زیادی پیرامون آینده حوزه بازاریابی و به طور کلی کسب و کار ایجاد کرده است. اغلب کارشناس ها مشغول ارزیابی وضعیت آتی دنیای کسب و کار و تغییرات احتمالی هستند. بیتردید بررسی تغییرات دنیای کسب و کار در پی ویروس کرونا امر مطلوبی محسوب می شود. با این حال نکته مهم بررسی تکنیک های ضروری برای بازاریابی و ادامه فعالیت کسب و کارها در شرایط کنونی است.
مردم در اغلب نقاط دنیا در خانه های شان قرنطینه هستند. اغلب رسانه ها نیز بیشتر اخبار را به حوزه سلامت و کرونا اختصاص داده اند بنابراین فضای اندکی برای پوشش رسانه ای کسب و کارها باقی مانده است. از سوی دیگر شمار بالایی از برندها برای رعایت نکات ایمنی اقدام به کاهش ساعت های کاری یا حتی تعطیلی کامل گرفته اند. این نکته در برخی از بازارها موجب کمبود شدید برخی از کالاها شده است.
شرایط کنونی برای صنعت بازاریابی بسیار دشوار و پیچیده است. اغلب برندها در شرایط کنونی بودجه کافی برای رسیدگی به امور بازاریابی را ندارند. به عبارت بهتر، در وضعیت شیوع کرونا نخستین قربانی حوزه کسب و کار بخش بازاریابی است. اگرچه شرایط کنونی در دنیای بازاریابی به شدت ناپایدار و عجیب است، اما امکان رسیدگی به برخی از نکات برای جلوگیری از فروپاشی کامل کسب و کارها وجود دارد. ما در ادامه به بررسی برخی از نکات و تمرین های مهم بازاریابی در شرایط کنونی خواهیم پرداخت.
آمادگی برای ترند خرید آنلاین: بسیاری از برندها در شرایط کنونی امکان فروش حضوری در خردهفروشی ها را ندارند. این امر به طور کلی بر روی هر شیوه فروش رو در رویی تاثیر گذاشته است. اغلب مشتریان در بازارهای مختلف اقدام به رفع نیازهای شان با استفاده از ثبت سفارش های آنلاین کرده اند. اگر برند شما هنوز در این زمینه دست به کار نشده است، طراحی یک کمپین بازاریابی جذاب ایده مناسبی خواهد بود. به این ترتیب شما فرصت کافی برای معرفی بخش تازه کسب و کارتان را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شرایط کرونایی
بازخوانی ایده های نوآورانه در حوزه کسب و کار: اغلب ما در زندگی نیازمند ایده های جذاب برای پیشرفت هستیم. برخی از برندها در زمینه توسعه کسب و کار مشکلات زیادی دارند. به این ترتیب بدون استفاده از ایده سایر برندها یا ترندهای مطرح در کسب و کارهای دیگر امکان پیشرفت برای چنین برندهایی مهیا نمی شود. نکته مهم در این میان تفاوت میان الگوبرداری از ایده های دیگران و کپی کردن شان است. اگر ما ایده برندهای دیگر را به طور کامل کپی کنیم، با شکایت های گسترده در حوزه حقوق کپی رایت مواجه خواهیم شد. اغلب برندها در شرایط کنونی امکان استفاده از ایده های جذاب رقبا یا دیگر برندها برای طراحی کمپین های بازاریابی مرتبط با شرایط کنونی را دارند.
تهیه گزارش های مبتنی بر آخرین اطلاعات روز: یکی از اقدامات تاثیرگذار در حوزه بازاریابی گزارش عملکرد شرکت در بازه های زمانی مشخص برای مخاطب هدف است. امروزه اغلب مشتریان علاقه مند به آگاهی از وضعیت برندهای محبوب شان هستند. اطلاعات مربوط به برند به طور معمول در اختیار حسابدارهای شرکت قرار دارد بنابراین استفاده از آنها در کمپین های بازاریابی کار چندان دشواری نخواهد بود.
سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی: استفاده از شبکه های اجتماعی در دوران قرنطینه افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. وقتی اغلب مردم در خانه هستند، میزان استفاده از ابزارهای سرگرمی بیشتر مدنظر قرار می گیرد. شبکه های اجتماعی به دلیل فراهمسازی امکان ارتباط آنلاین برای کاربران سراسر جهان جذابیت های بسیار زیادی دارد. اگر برند شما در طول سال های اخیر بیشتر تمرکزش بر روی دنیای واقعی کسب و کار بوده است، شاید اکنون زمان مناسبی برای جهتگیری به سوی بازاریابی در شبکه های اجتماعی باشد. اکنون در میان شبکه های اجتماعی مختلف اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و به تازگی تیکتاک شهرت بسیار زیادی پیدا کرده اند. این امر به معنای امکان دسترسی به دامنه وسیعی از کاربران در چنین شبکه های اجتماعی است. البته نکته مهم در این میان توجه به میزان حضور مخاطب هدف مان در هر کدام از پلتفرم های اجتماعی است. ما باید در شبکه های اجتماعی مورد علاقه مخاطب هدف مان حضور داشته باشیم. در غیر این صورت تمام سرمایه گذاری های مان بینتیجه خواهد ماند.
توجه به سلامت مشتریان: دنیای کسب و کار فقط معطوف به کسب سود بیشتر نیست. ما باید نسبت به مشتریان مان در شرایط پیچیده کنونی توجه بیشتری داشته باشیم. این امر بخشی از انتظارات مشتریان در عصر کنونی محسوب می شود. هرچه توانایی برند ما برای نمایش توجه به مشتریان در قالب کمپین های بازاریابی بیشتر باشد، امکان تعامل بهتر با آنها افزایش خواهد یافت. به هر حال مشتریان هرگز برندهایی که در شرایط دشوار به آنها کمک می کنند، فراموش نخواهند کرد.
نمایش همدردی به مردم: همه ما در شرایط کنونی تجربه دشواری را پشت سر می گذاریم. تاثیر کرونا بر روی زندگی مردم باید دستکم به گونه تلویحی در کمپین های بازاریابی ما مشهود باشد. در غیر این صورت تمام تلاش های ما بیفایده خواهد بود. متاسفانه برخی از برندها در زمینه بازاریابی درست مانند گذشته در حال فعالیت هستند. این امر به معنای بیتوجهی آنها به شیوع ویروس کرونا خواهد بود. مشتریان از برندهای بیتوجه به شرایط جاری در دنیا نفرت دارند بنابراین اگر به اندازه کافی به بحران پیش روی توجه نکنیم، به سرعت دامنه مخاطب هدف مان کاهش خواهد یافت.
ارائه خدمات فوقالعاده به مشتریان: تعطیلی کسب و کار شاید در کوتاهمدت ایده مناسبی باشد، اما به هر حال هر بنگاه اقتصادی نیازمند گردش مالی است. بنابراین دیر یا زود باید فعالیت شرکت ها از سر گرفته شود. در غیر این صورت هزینه های سنگینی متوجه آنها خواهد بود. یکی از نکات مهم در این میان تصمیمگیری براساس اولویت مشتریان در کانون کسب و کارمان است. برخی از برندها حتی در شرایط دشوار کنونی نیز مشغول به خدمترسانی به مشتریان هستند. این امر به طور ویژه ای شامل خردهفروشی ها می شود. البته در نحوه خدمترسانی خردهفروشی ها تغییرات زیادی صورت گرفته است. به عنوان مثال، رعایت فاصله اجتماعی برای حضور در فروشگاه ضروری است.
ارزش افزایی به برند: مردم در حال حاضر در خانه های شان هستند. این امر تاثیر مطلوبی بر روی نرخ مشاهده ایمیل های بازاریابی داشته است بنابراین اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی محتوایی و ایمیلی خواهد بود. هدف اصلی در اینجا تولید محتوای جذاب و کاربردی برای مخاطب هدف است. به این ترتیب ما در شرایط قرنطینه دستکم فرصت ایجاد رابطه ای عمیق با مشتریان مان را خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: چرا بازاریابی مشارکتی در دوران کرونا مهم است؟
ایجاد اعتماد: کمپین های بازاریابی همیشه با هدف فروش بیشتر طراحی نمی شوند. یکی از اهداف جذاب در این میان تلاش برای جلب اعتماد مشتریان است. بحران کرونا مشتریان را نسبت به برندها بدبین کرده است. شاید بحران کنونی ارتباط چندانی با وضعیت فعالیت برندها نداشته باشد، اما به هر حال وظیفه تیم های بازاریابی بهبود سطح اعتماد مشتریان به برندهاست. در غیر این صورت شرایط دشواری متوجه برندها خواهد بود.
اکنون اغلب برندها در حوزه بازاریابی تنها هستند. این امر به معنای ضرورت استفاده از راهکارهای متنوع برای جلب نظر مخاطب هدف است. مخالفت بسیاری از کارشناس ها با ادامه فعالیت بخش های بازاریابی تردیدهای بسیاری در این زمینه ایجاد کرده است. اگر ما در شرایط کنونی تولید محتوا را متوقف کنیم، اعتماد مشتریان به برندمان به شدت کاسته خواهد شد. استفاده از تمرین ها و تکنیک های مورد بحث در این مقاله برای بازاریابی در شرایط کرونا ایده مناسبی برای شروع کار خواهد بود.