بازاریابی چابک (Agile Marketing) یکی از شیوه های تازه برای بهبود تاثیرگذاری بر روی مشتریان از طریق افزایش هماهنگی میان شرکت ها و تیم های فروش و همچنین ارتباطات داخلی و خارجی برند است. امروزه مدیران کسب و کارها به خوبی از اهمیت این الگوی بازاریابی خبر دارند. در واقع بازاریابی چابک دیگر یک الگوی دلبخواهی نیست، بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای هر برندی محسوب می شود. تمام کسب و کارها برای استفاده از این شیوه نه فقط به ایجاد تغییر در فعالیت برندشان، بلکه واکنش استراتژیک به شرایط بازار دارند.
وقتی از واکنش استراتژیک به شرایط بازار صحبت می کنیم، محور اصلی بحث در رابطه با رویدادهای روز است. مهمترین رویداد در این میان نیز همه گیری کروناست. این بحران همه کسب و کارها را دستخوش تغییرات اجتناب ناپذیر کرده است. اگر شما مایل به عبور صحیح و سالم از شرایط نابسامان کنونی هستید، باید هرچه سریع تر نسبت به استفاده از الگوی بازاریابی چابک اقدام کنید. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم در زمینه استفاده از بازاریاب چابک و بهبود شرایط برند برای واکنش مناسب نسبت به شرایط بازار است.
شناسایی موانع بازاریابی چابک
مهمترین مانع در مسیر بازاریابی چابک مربوط به فرهنگ سازمانی است. بسیاری از برندها در طول سال های متمادی با شرایط خاصی کار کرده اند. اگر در این میان قرار بر ایجاد تغییر در روند فعالیت برند باشد، همین فرهنگ سازمانی مهمترین مانع خواهد بود. بنابراین شما باید کارتان را با اعمال تغییرات اساسی در این بخش شروع کنید.
مطلب مرتبط: نقش بازاریابی چابک و بازاریابی ناب در عملکرد شرکت ها
ساماندهی الگوهای نوین برای تصمیم گیری در شرکت و تعامل میان بخش های مختلف گام مناسبی برای شروع مسیر بازاریابی چابک محسوب می شود. اغلب اوقات تیم های بازاریابی در این شیوه با موانع بسیار زیادی مواجه هستند. منبع اصلی چنین مشکلاتی نیز روند کند و اغلب دست و پاگیر تصمیم گیری در داخل برند است. شما امروزه باید این روند را به بهترین شکل ممکن ساده سازی نمایید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تعامل مناسب با مشتریان تان نداشته باشید.
تشکیل جلسات منظم با اعضای تیم بازاریابی و فروش نکته مهمی برای شناسایی مشکلات و موانع بازاریابی چابک و برنامه ریزی برای حل و فصل شان است. شما با این کار امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. به هر حال وقتی موانع پیش روی بازاریابی چابک رفع شود، سطح تعامل با مشتریان نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
تعامل در بازار با محوریت شفافیت
کسب و کارها در بازار باید عملکرد شفافی داشته باشند، در غیر این صورت شاید حتی یک مشتری نیز به آنها توجه نکند و همیشه از دیگر برندها با تردید به آنها نگاه کنند. این ماجرا در مورد حوزه بازاریابی نیز مصداق دارد. اگر عملکرد شما کاملا شفاف و قابل پیگیری از سوی تیم های بازاریابی و فروش نباشد، مشکلات زیادی در ادامه مسیر خواهید داشت. امروزه شما باید ارتباطات میان بخش های مختلف برندتان را به شفاف ترین شکل ممکن ساماندهی کنید.
وقتی تعاملات درونی شرکت شما شفاف و روشن باشد، امکان انتقال چنین عملکردی به بیرون از برند نیز وجود خواهد داشت. شما با چنین عملکردی به ساده ترین شکل ممکن بدل به برندی معتبر در بازار خواهید شد. چنین برندهایی به دلیل عملکرد واضح شان در بازار و همچنین بازاریابی به دور از هرگونه کلیشه ای مورد توجه دامنه گسترده ای از مشتریان قرار خواهند گرفت.
تلاش برای استفاده از اطلاعات دقیق در زمینه بازاریابی به مرور زمان شما را بدل به برندی معتبر در بازار خواهد کرد. این امر شما را به بهترین شکل ممکن مورد توجه مشتریان قرار می دهد.
مطلب مرتبط: بازاریابی چابک
اطمینان از داشتن تیمی حرفه ای
بهره مندی از یک تیم حرفه ای در زمینه بازاریابی همیشه مزیت مهمی محسوب می شود. این امر در رابطه با بازاریابی چابک نیز اهمیت خاصی دارد. شما باید با تیمی کاملا حرفه ای، مسئولیت پذیر و از همه مهمتر دارای توانایی های مختلف همکاری داشته باشید. اگر تیم شما چنین ویژگی هایی را ندارد، باید در طول زمان اقدام به بهبود وضعیت تان نمایید. با چنین کاری شما به بهترین شکل ممکن امکان اجرای بازاریابی چابک و الزاماتش یعنی بهبود رابطه میان اعضای شرکت و همچنین تعامل نزدیک با مشتریان را خواهید داشت.