اگر شما قصد برگزاری مراسمی برای کارمندان یا مشتریان برندتان را داشته باشید، دردسرهای زیادی پیش روی تان قرار خواهد گرفت. بسیاری از برندها برگزاری مراسم برای کارمندان را یک امر غیرضروری تلقی می کنند. اگر هم یک برند ایده ای برای این کار داشته باشد، آن را بدون دقت لازم و از سر اجبار انجام خواهد داد. اگر شما قصد برگزاری یک مراسم حرفه ای و ایجاد تفاوت با رقبای تان را دارید، باید پیش از هر نکته دیگری به انتخاب یک سخنران خوب توجه نمایید. یک سخنران حرفه ای مهارت لازم برای تبدیل مراسم تان به یکی از خاطره انگیزترین رویدادهای حوزه کسب و کار را دارد.
متاسفانه بسیاری از برندها اطلاعات کافی در زمینه نحوه انتخاب سخنران حرفه ای برای مراسم شان را ندارند. همین امر موجب برگزاری مراسم موردنظر به طور نامناسب می شود. هدف اصلی در این مقاله کمک به شما برای انتخاب بهترین سخنران ممکن برای کسب و کارتان است. شما در این راستا باید چندین نکته مهم را مدنظر داشته باشید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
مخاطب هدف تان کیست؟
مخاطب هدف برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. وقتی شما قصد برگزاری یک مراسم را دارید، باید به بهترین شکل ممکن مخاطب هدف تان را مشخص سازید. در غیر این صورت مراسم تان فاقد شور و هیجان کافی خواهد بود.
مطلب مرتبط: 5 گام تبدیل شدن به سخنرانی حرفه ای
انتخاب سخنران براساس ماهیت مهمان های مراسم صورت می گیرد. اگر شما قصد برگزاری یک مراسم برای فروشندگان برندتان را دارید، باید سخنران متفاوتی در مقایسه با زمانی که مراسمی برای عوامل بخش روابط عمومی ترتیب می دهید، انتخاب کنید. این امر در نگاه نخست بیش از اندازه ریزبینانه به نظر می رسد، اما اگر به همین نکات کوچک در زمینه کسب و کار توجه نکنید، شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت.
ماهیت مراسم شما چیست؟
شما قصد چه مراسمی را دارید؟ آیا هدف از برگزاری مراسم تقدیر از برخی کارمندان برند یا مشتریان است؟ پاسخ به دو پرسش فوق نقش مهمی در انتخاب سخنران اصلی خواهد داشت. متاسفانه برخی از برندها به طور مداوم در زمینه انتخاب سخنران اصلی اشتباه می کنند. دلیل این امر عدم توجه به ماهیت مراسم است.
اگر شما از یک سخنران حرفه ای برای حضور در مراسم برندتان دعوت کنید، نخستین سوالش درباره ماهیت مراسم خواهد بود. این امر باید شما را نسبت به دعوت از سخنران ها براساس ماهیت مراسم، مثل قدردانی، تبیین استراتژی ها یا رونمایی از محصولی تازه، هوشیار سازد.
زمان برگزاری مراسم چه موقعی است؟
زمان برگزاری مراسم باید با سخنران اصلی هماهنگ شود در غیر این صورت یک بی نظمی تمام عیار به ارمغان می آید. بسیاری از برندها برای برگزاری مراسم کاری شان به سخنران به عنوان آخرین نفر اطلاعات لازم را می دهند. این امر شاید وجهه بسیار نامناسبی داشته باشد و حتی مراسم شما را بدون سخنران کند.
انتخاب سخنران باید براساس زمان خالی که وی دارد، صورت گیرد. در غیر این صورت حتی اگر سخنران موردنظر در مراسم شما حاضر شود، بیش از اندازه خسته خواهد بود. این امر یکی از مشکلات اساسی برندها در زمینه هماهنگی با سخنران ها محسوب می شود. اگر شما در تعامل با یک سخنران دارای برنامه های بسیار فشرده هستید، باید همین حالا به دنبال فردی دیگر باشید. سخنران های حرفه ای در طول روز فقط به یک مراسم می روند. دلیل این امر تمرکز کافی بر روی مراسم موردنظر و اجرای درست آن است بنابراین شما باید این نکته را در زمینه انتخاب سخنران مدنظر قرار دهید.
مطلب مرتبط: سخنرانی موفق با 6 ترفند ساده
مراسم کجا برگزار می شود؟
مراسم برند شما نباید در محلی خیلی دور از دسترس مخاطب هدف برگزار شود. اگر شما امکان همکاری با یک سخنران محلی در برگزاری مراسم تان را داشته باشید، دیگر خبری از دیر کردن سخنران و برگزاری دیرهنگام مراسم تان نخواهد بود. این امر اهمیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف مراسم دارد. امروزه بسیاری از مراسم های حرفه ای به دلیل تاخیر در شروع شمار قابل ملاحظه ای از مخاطب های شان را از دست می دهند بنابراین اگر شما قصد دارید به شیوه ای متفاوت از رقبای تان عمل کنید، حتما برگزاری در زمان مقرر را مدنظر قرار دهید.