گسترش سریع ویروس کرونا در سراسر دنیا بسیاری از افراد را نسبت به مسافرت در چنین زمانی دچار تردید کرده است. بسیاری از خطوط هوایی اغلب پروازهای شان را لغو کرده اند. بیتردید وضعیت کنونی برای مدتی به نسبت طولانی پابرچا خواهد ماند. نکته مهم در این میان وضعیت مبهم و عجیب و غریب سفرهای کاری است. برخی از کارآفرینان در چنین وضعیتی نیز نیازمند سفر به نقاط مختلف برای پیگیری وضعیت کسب و کارشان هستند، با این حساب وضعیت آنها بیش از هر کسب و کار دیگری پیچیده است. مهم ترین چالش در این میان قرنطینه دو هفته ای پس از ورود به مقصد و تکرار این امر به محض بازگشت به خانه است، با این حساب یک کارآفرین برای تجربه سفر کاری در این وضعیت باید چهار هفته در قرنطینه باقی بماند.
خوشبختانه وضعیت کنونی همیشگی نیست. دیر یا زود وضعیت سفرهای هوایی نیز به حالت عادی باز می گردد، با این حال شیوه مسافرت ما پس از بحران کرونا هرگز مانند سابق نخواهد بود. سیاست های خطوط هوایی باید در دوران پساکرونا تغییر یابد. در غیر این صورت جلب اعتماد دوباره مسافران امر دشواری خواهد بود. اغلب برندها به دنبال راهکاری برای افزایش انگیزه کارمندان به منظور سفر کاری پس از پایان بحران کرونا هستند. کاهش انگیزه شمار بالایی از کارمندان در پی افزایش بحران کرونا امری طبیعی است. تردید کارمندان برای شرکت در مسافرت های کاری در دوران پساکرونا نیز باقی خواهد ماند. ما به همین خاطر در مقاله کنونی به بررسی چند تغییر مهم فرآیند سفر کاری در دوران پساکرونا خواهیم پرداخت.
1. افزایش اهمیت بیمه سفر
براساس آمار موسسه بیمه ملی ایالات متحده در سال 2018 از هر 10 مسافر فقط چهار نفر اقدام به استفاده از بیمه سفر می کنند. این امر به معنای بیتوجهی بخش گسترده ای از مردم به مقوله بیمه مسافرتی است. بیتردید در طول سال های آینده این گزینه بیمه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. اکنون ریسک های مسافرت به شیوه های مختلف بالا رفته است. بیتردید در ادامه با کاهش موج ابتلا به کرونا خطرهای موجود کمتر خواهد شد، با این حال غلبه بر احساس ترس و ناامنی از سفر به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف همچنان پایدار می ماند.
پیشبینی ما حاکی از افزایش تقاضا برای خرید بیمهنامه مسافرتی پس از پایان بحران کروناست. این امر برای آژانس های مسافرتی نیز اهمیت ویژه ای خواهد داشت. اگر آنها به دنبال جلب نظر دوباره مسافران هستند، باید گزینه های جذابی برای بیمه آنها ارائه کنند. در غیر این صورت رقابت را به دیگر آژانس ها واگذار خواهند کرد.
مطلب مرتبط: «کرونا» در کمین کسب و کار
آژانس های مسافرتی تنها کسب و کارهای نیازمند به انواع بیمه های مسافرتی نیستند. شرکت های اجاره خودرو نیز باید به دنبال راهکاری برای افزایش ضریب ایمنی مشتریان باشند. این امر شامل توجه به بیمه سلامت رانندگان و همچنین ارائه گواهی های معتبر در زمینه رعایت بهداشت در داخل اتومبیل است. در غیر این صورت تعداد مشتریان چنین شرکت هایی در دوران پساکرونا به شدت کاهش خواهد یافت. نکته مهم در اینجا توجه به وجود یک بحران مهم است. اغلب مردم در این وضعیت نگرانی های بسیار زیادی دارند. وظیفه اصلی ما در این میان ارائه تضمین های معتبر به مشتریان مان است.
2. توجه بیشتر به بهداشت و کیفیت هوا در خطوط هوایی
تا پیش از شیوع ویروس کرونا نکات مهم برای انتخاب یک خط هوایی شامل قیمت، کیفیت صندلی ها و میزان سابقه در زمینه ارائه خدمات بود. اکنون 2 عامل دیگر نیز به آنها اضافه شده است: بهداشت و کیفیت هوا. بسیاری از مسافران در طول دو ماه گذشته به دلیل عدم اطمینان از سطح بهداشت خطوط هوایی بلیت های شان را کنسل کرده اند. این امر ضرر مالی بسیار زیادی به خطوط هوایی وارد کرده است. همچنین دامنه وسیعی از پروازها در طول سه ماه آینده در خطر مداوم لغوشدن قرار دارند. بازگشت به حالت عادی در زمینه مسافرت هوایی بدون توجه به افزایش ضریب بهداشت و کیفیت هوا در هواپیماها امکانناپذیر است.
پیشبینی ما در این زمینه افزایش مانور برندها بر روی بهداشت و کیفیت هوای هواپیماهای شان در دوران پساکروناست. این امر به خوبی در کمپین های تبلیغاتی قابل مشاهده خواهد بود. شاید در نگاه نخست سطح قیمت بلیت ها همچنان اهمیت بسیار زیادی داشته باشد، اما بحران کرونا تمام محاسبات افراد برای چند سال آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد بنابراین به جای کاهش قیمت بلیت ها باید به فکر افزایش سطح بهداشت و تضمین های مطمئن به مسافران باشیم.
3. افزایش تمایل به رانندگی
شرکت های بزرگ و کوچک در دوران پساکرونا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی را بیش از هر زمان دیگری ترویج خواهند کرد. تاکسی در مقایسه با دیگر شیوه های حمل و نقل احتمال ابتلای کمتری به ویروس کرونا را به همراه دارد. بیتردید هیچ فردی پس از بحران کرونا استفاده از اتوبوس یا مترو را در میان گزینه های اصلی اش قرار نخواهد داد.
خبر خوش برای موسسه های اجاره خودرو افزایش درخواست شرکت ها برای همکاری است. برخی از شرکت های برای مسافرت های کوتاه و دارای مسافت نزدیک باید از خودروهای شخصی استفاده کنند. این امر همراه با کاهش نرخ کرایه اتومبیل خواهد بود. بیتردید وضعیت بنگاه های اجاره خودرو طی بحران کرونا بسیار دشوار است. همین امر در زمان پس از شیوع کرونا موجب کاهش سطح قیمت اجاره بها خواهد شد.
اگر شما در زمینه کسب و کار نیاز به مسافرت های بسیاری دارید، باید نسبت به همکاری بلندمدت با یکی از آژانس های کرایه خودرو اقدام کنید. این امر در دوران پساکرونا همراه با دریافت تخفیف بیشتر نیز خواهد بود. به این ترتیب تا مدت ها خیال شما نسبت به مسافرت های کوتاه کارمندان تان با خودروهای اجاره ای و ارزانقیمت راحت خواهد بود.
4. پرهیز از محصولات دست دوم
ویروس کرونا به زنجیره کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و مسافرت ضربه بسیار سختی وارد کرده است. پیشبینی اغلب کارشناس ها ادامه این روند حتی تا سال آینده را نوید می دهد، بنابراین آژانس های مسافرتی و تمام کسب و کارهای مرتبط باید برای دورانی سخت آماده شوند.
یکی از نکات مهم در دوران پساکرونا کاهش انگیزه مشتریان برای خرید محصولات ارزانقیمت یا دست دوم است. این امر به دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا یا دیگر ویروس های مشابه خواهد بود. چنین برندهایی در طول دهه اخیر به دلیل تغییر سلیقه مشتریان در کشورهای مختلف به شدت محبوب بوده اند، با این حال در طول سال های آینده برخی از آنها از بازار کسب و کار حذف خواهند شد. نکته تأسفبار در این میان ناتوانی برخی از برندهای کوچک و حراجی محصولات دست دوم در زمینه بازگردانی وام های دریافتی شان است. به این ترتیب شمار برندهای شکستخورده بیشتر خواهد شد.
مطلب مرتبط: کرونا چه درسی را به همگان آموخت
نکته مهم برای برندهای فعال در زمینه گردشگری و مسافرت پرهیز از معامله با برندهای تولیدکننده محصولات ارزانقیمت یا حراجی محصولات دست دوم است. اگر ما به این نکته توجه نکنیم، اعتبار برندمان به شدت خدشه دار خواهد شد.
5. تکنولوژی بیشتر و مسافرت کمتر
مسافرت های تجاری به احتمال زیاد تا سال ها پس از خاتمه بحران کرونا به حالت عادی باز نخواهد گشت. این امر به دلیل نگرانی های فزاینده مشتریان و همچنین ورشکستگی بسیاری از کسب و کارها خواهد بود. بیتردید پس از هر بحرانی برخی از نوآوری ها موجب تعجب مردم می شود. نوآوری مورد انتظار پس از بحران کرونا مربوط به مقوله مسافرت است. این امر شامل افزایش فناوری های ارتباط از راه دور برای کاهش نیاز به مسافرت خواهد بود. به این ترتیب برندها دیگر نیازی به صرف هزینه های گزاف برای ماموریت های تجاری کارمندان نخواهند داشت. این امر ضربه مهلکی برای آژانس های مسافرتی خواهد بود. به این ترتیب جستوجوی برای یافتن راهکارهای جایگزین به منظور مقابله با کاهش تعداد مسافرها ضروری خواهد بود.
برخی از اخبار مربوط به برندهای بزرگ نظیر گوگل و مایکروسافت از شروع فرآیند افزایش سطح ارتباطات آنلاین حکایت دارد. هدف اصلی در این میان کاهش نیاز به مسافرت های مختلف است. راهکار پیش روی آژانس های مسافرتی افزایش تضمین ها در زمینه رعایت بهداشت در کنار کاهش هزینه مسافرت است. در غیر این صورت ارائه فناوری های جدید بخش قابل توجهی از مسافرت های تجاری را بیفایده خواهد کرد.
6. صف های بهداشتی در فرودگاه ها طولانی تر خواهد شد
وقتی مقوله رعایت بهداشت در زمینه مسافرت اهمیت پیدا کند، افزایش صف های انتظار در فرودگاه ها نیز طبیعی خواهد بود. این امر به دلیل افزایش انتظارات مشتریان نسبت به ارائه خدمات مناسب خواهد بود. امروزه دیگر کمتر کسی بدون دریافت بسته های بهداشتی اقدام به سفر حتی در درون شهر می کند. این امر در دوران پساکرونا نیز ادامه خواهد یافت بنابراین فرودگاه ها مجبور به ارائه بسته های بهداشتی یا حتی تعبیه گیت های ضدعفونی برای مسافران خواهند شد.
برخی از کیت های تشخیص ابتلا به ویروس کرونا در مدت زمانی کوتاه نتیجه را مشخص خواهند کرد. استفاده از چنین کیت هایی در فرودگاه ها به شدت افزایش خواهد یافت. این امر شامل برخی لوازم جانبی بهداشتی و توزیع آنها در فرودگاه ها نیز می شود. نتیجه نهایی این امر افزایش صف های مختلف در فرودگاه ها خواهد بود بنابراین ما برای رسیدن به پرواز موردنظرمان باید از ساعت ها قبل به فرودگاه مراجعه کنیم.
7. افزایش تقاضا برای واکسن کرونا
احتمال ابتلا به کرونا پس از فروکش کردن موج نخست همچنان وجود خواهد داشت. به همین خاطر آژانس های مسافرتی یا برندهای فعال در زمینه گردشگری باید نسبت به تهیه واکسن کرونا اقدام کنند. بیتردید هنوز خبری از اختراع واکسن برای ویروس موردنظر نیست، با این حال اخبار امیدوارکننده ای از سوی برخی آزمایشگاه ها به گوش می رسد. پس از اختراع واکسن برای کرونا استفاده از آنها در کسب و کارهای مختلف به شدت افزایش خواهد یافت. امید اصلی در این رابطه امکان درمان کوتاه مدت کرونا در صورت ابتلای مسافران است. به این ترتیب نیاز برای استفاده از خدمات درمانی پرهزینه و همچنین تعطیلی دوباره اغلب کسب و کارها کاهش خواهد یافت.
بدون تردید شرایط کسب و کار برای برندها در دوران پساکرونا عادی نخواهد بود. رویای بازگشت شرایط به وضعیت سابق به احتمال زیاد هیچگاه محقق نخواهد شد بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی برای ادامه فعالیت برندمان در چنین شرایطی باشیم. در غیر این صورت به سرعت با مشکل مواجه می شویم.
برخی از کسب و کارها هنوز هم در حالت تعطیلی کامل به سر می برند. این امر وضعیت طبیعی برای بسیاری از کسب و کارها در ادامه سال جاری خواهد بود. نکته مهم در این میان برنامهریزی برای ادامه شرایط در سال جاری و سال آینده است. ما از همین الان باید به دنبال برنامه هایی کاربردی به منظور کاهش اتکای برندمان به شیوه های قبلی اداره کسب و کار باشیم. در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
مطلب مرتبط: آزمون مدیریت بحران با شیوع کرونا
شیوع ویروس کرونا برخی از کسب و کارها را بیشتر از دیگران به چالش کشیده است. وضعیت آژانس های مسافرتی دقیقا در همین شرایط قرار دارد. آنها مدت ها پس از کاهش و حتی رفع کامل بحران کرونا امکان فعالیت عادی نخواهند داشت. بنابراین باید آماده هرگونه مشکل و بحرانی باشند. در غیر این صورت به طور ناگهانی غافلگیر خواهند شد.