هزاران مقاله در مورد چگونگی تامین سرمایه برای استارتاپ خود نوشته شده اند، اما در مورد اینکه این سرمایه چگونه هزینه شود بسیار کم نوشته شده است. من 21 میلیون دلار دور دوم (Series B) خود را زنده می کنم و با غرور در راس یکی از استارتاپ های اروپایی در حال پیشرفت سریع، این مساله را به طور مستقیم حل می کنم. در دور هسته (seed round)، مرحله نخست (Series A) و یا دور دوم (Series B) چه کار باید بکنیم؟ من نمی توانم طی این مدت شگفت آور دست شما را بگیرم، اما می توانم به شما کمک کنم که چه کاری انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید؟
من یک مسیر هزینه احتیاطی را انتخاب می کنم و طی دوره کارم در استارتاپ قبلی Hotel Ninjas و استارتاپ کنونی TravelPerk دیده ام که استارتاپ ها اشتباهات فاحش و حتی نابخردانه ای معدودی را داشته اند.
شما به تازگی یک محصول از بیزینس خود را به فروش رسانده اید. شما نبایستی برای این یک تشریفات سنگین تر از تشریفاتی که برای تراز کارت اعتباری بیزینس خود دارید برگزار کنید.
موفقیت مشتری، موفقیت محصول، اهداف و توسعه درآمد همه شایسته برگزاری تشریفات هستند اما برگزاری یک تشریفات پرهزینه در تیم خود یک کاری غلط در سرمایه گذاری است و مسلما یک هزینه نادرست است.
پیش از اینکه فرهنگ سازمانی توسعه پیدا کند استخدام نکنید
اجازه دهید بگوییم تا این لحظه شما یک تیم 50نفره داشته اید و اکنون که مرحله نخست و یا دوم هستید می توانید در ظرف چندماه یک تیم 100 نفره بسازید.
مطلب مرتبط: سرمایه گذاران در استارت آپ به دنبال چه چیزی هستند؟
خواه یک فرهنگ شرکتی خلاق و فعال و یا مقاوم و پایدار داشته باشید در هر صورت شما می خواهید که از آن حمایت کنید. به سادگی تمام می توان قدرت فرهنگ شرکتی را تضعیف کرد و یا آن را مهم تر از یک استخدام گسترده معرفی کرد.
فرهنگ شرکتی چیزی است که کارمندان را در اتخاذ تصمیم گیری های روزمره فراوان خود راهنمایی می کند. این مورد بسیار مهم است.
فرهنگ شرکتی یک چیز نیست. یک یادداشت نیست. فرهنگ شرکتی همان مردم هستند. اگر شما نیروهای تازه وارد را استخدام کنید، این نیروها ممکن است برای راهنمایی به جای اینکه از قهرمانان فرهنگ شرکتی که به طور کامل ماموریت شما را می فهمند و درک می کنند الگو بگیرند از یکدیگر الگوپذیری کنند.
هزینه های عملیاتی خود را زودتر از آنکه آمادگی پیدا کنید افزایش ندهید
هزینه های عظیم و یکباره روی یک طرح جدید بیزینس و یا یک کمپین بازاریابی بزرگ نسبت به افزایش تدریجی هزینه های عملیاتی که ممکن است به یکباره از دست بروند ریسک کمتری دارند.
مراقب باشید که یک اداره بزرگ و خیالی شما را دچار توهم نکند. این یک وسوسه بزرگ است که من خود دیده ام استارتاپ ها اغلب در دام آن می افتند. آنها تصور می کنند که نسبت به هر زمان دیگر به یک شرکت بزرگ تر و قوی تر تبدیل شده اند و لذا هزینه های ماهانه خود را خیلی سریع افزایش می دهند.
در مورد هزینه های عملیاتی باید گفت که به عقب برگشتن بسیار دشوارتر از به جلو گام برداشتن است.
بیزینس یک کار ریسک پذیر است. اکنون که شما را از یک سری توهمات Scrooge رها کرده ام بهتر است که به برخی تصمیمات خوب اشاره کنم:
در وقت مناسب پول تزریق کنید
من هیچ گاه یک بیزینس تبلیغات محور راه اندازی نکرده ام و فکر نمی کنم که در آینده چنین کاری بکنم. تزریق پول برای تبلیغات من را مثل حل مسائل بزرگ قانع نمی کند. با مدل تجارت B2B شما مجبور می شوید که از همان آغاز چیز باارزشمند که مردم همیشه برای آن پول می دهند را بسازید.
در اغلب مواقع، استارتاپ هایی که در مرحله سرمایه گذاری خود تجدیدنظر می کنند تصمیم می گیرند که رشد را بر درآمد ترجیح دهند و به جای تزریق پول برای buying clicks (کلیک خرید) و جذب مشتری هزینه می کنند. اگر شما بتوانید همزمان رشد و درآمد را در اولویت قرار دهید حتما این کار را بکنید، اما اگر شما به فکر استمرار تعویق تزریق پول هم هستید دست نگهدارید.
درآمد مشتری ارزان ترین منبع سرمایه است، شما مجبور نیستید که آن را برگردانید، بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که حداکثر استفاده را از این منبع ببرید.
چرا در گام اول برای سرمایه گذاری اقدام کردید؟
شما در دور تازه سرمایه گذاری خود چه کاری را بایستی انجام دهید؟ پاسخ این سوال در این است که چرا شما سرمایه گذاری را انتخاب کردید.
در اغلب اوقات در اینجا یک برنامه کلیدی هست. شاید شما به یک همخوانی بازار-محصول دست پیدا کرده اید و آماده هستید که در قلمروهای جدید وارد شوید (علاوه بر تقویت فروش و بازاریابی، توسعه جغرافیایی این است که چگونه این 21میلیون دلار را که به دست آورده ایم را هزینه کنیم). شاید در اینجا به یک تیم پشتیبان قوی تر حمایت از مشتری و نیز مهندسان بیشتر نیاز داشته باشید.
زمانی که شما پول بیشتری در بانک دارید آزادی های بیشتری پیش رو خواهید داشت. سابقا، پول ناکافی باعث می شد که صرفا روی محصولات و یا بازارهای خاص تمرکز کنید، اما اکنون که سرمایه جدید در اختیار دارید می توانید برای طرح ها و یا جاهای مناسب دیگر نیز هزینه کنید.
شاید یک تغییر در اینجا بر مبنای اطلاعات جدید باشد اما بهترین حالت این است که به طرح اولیه و اصلی خود پایبند و وفادار باشید.
شانس خود را افزایش دهید به حدی که دیگر به سرمایه گذاری مجدد نیاز نداشته باشید
ما سرمایه گذاران بزرگ داریم که از ما حمایت می کنند که برخی از آنها سرمایه گذاران اولیه در توئیتر و Trello بوده اند. ما به راهنمایی و توصیه های آنها احترام می گذاریم و آنها اطمینان دارند که ما تصمیمات هوشمند می گیریم.
مطلب مرتبط: چالش های راه اندازی یک استارتاپ
سرمایه گذاری کاری بزرگ هست، اما تصمیم عاقلانه این است که برای آینده بدون آن آمادگی داشته باشیم. اگر شما بتوانید یک طرح ارائه دهید که تغییر و تحول ایجاد کند و یا حتی برای شما سودآوری داشته باشید من قویا توصیه می کنم که آن را دنبال کنید. اگر شما تصمیم بگیرید که دور دیگر را شروع کنید من راهکارهای دیگر را به شما می دهم و به شما کمک می کنم که از یک موضع قدرت وارد گفت وگو شوید.
راهکارهای دیگر خود برای جذب سرمایه را افزایش دهید. این یک حرکت عاقلانه است که طی پس از دوره پرسروصدای سرمایه گذاری نادیده گرفته می شود.