یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پیش بینی کسب و کار شاید در نگاه نخست فرآیند بسیار پیچیده ای به نظر برسد، اما به هیچ وجه غیرممکن نیست. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ در سراسر دنیا برای فعالیت بهینه در بازارهای مختلف اقدام به پیش بینی شرایط می کنند. این امر نقش مهمی در تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهینه سازی شرایط فعالیت برندها دارد. با این حساب اگر شما هم به دنبال بهبود وضعیت تان در بازار هستید، باید اول از همه به فکر پیش بینی وضعیت کسب و کارتان و بازارهای هدف باشید، در غیر این صورت هر اتفاق و رویداد تازه ای می تواند شرایط شما در بازار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. 

وقتی صحبت از پیش بینی کسب و کار می شود، بسیاری از کارآفرینان نسبت به ماهیت آن شک و تردید پیدا می کنند. دلیل این امر نیز رواج شیوه های غلط پیش بینی در میان بسیاری از افراد است. این مفهوم به ظاهر پیچیده در عرصه کسب و کار به معنای راهکارهایی برای پیش بینی و فرآیند تحلیل داده ها به منظور درک دقیق آینده پیش روی شرکت است. شما با این کار فرآیند توسعه کسب و کارتان را به طور دقیق و همراه با آمارهای کاربردی پیش خواهید برد. 

چطور فرآیند پیش بینی کسب و کار را اجرا کنیم؟

بدون تردید پیشرفت و توسعه کسب و کار در بازار امر بسیار مهمی محسوب می شود. با این حال در عمل اگر شما توانایی پیش بینی دقیق وضعیت بازار را نداشته باشید، هرگز گامی به سوی جلو برنخواهید داشت. این امر وضعیت برندتان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. درست به همین خاطر شما باید از همان ابتدا به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان با پیش بینی های دقیق باشید.

امروزه نرم افزارهای بسیار زیادی برای پیش بینی فرآیند تحول بازار در دسترس برندها قرار دارد. شاید استفاده از چنین ابزارهایی در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر برسد، اما از نقطه نظر حرفه ای شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به شدت کاهش می دهد. دلیل این امر نیز شرایط ویژه و پیچیده هر برند برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. اگر شما در این میان توانایی لازم برای شخصی سازی پیش بینی تان براساس شرایط برند و نیازهای آن را نداشته باشید، به احتمال زیاد در نهایت هیچ پیشرفتی در کارتان اتفاق نخواهد افتاد.

مطلب مرتبط: اصول رشد پایدار کسب و کارها

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و توسعه کسب و کار از طریق پیش بینی درست آینده بازار و برند است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد ارزیابی دقیق قرار خواهیم داد. این امر به شما برای توسعه هرچه بهتر و سریع کسب و کارتان کمک خواهد کرد. 

انواع پیش بینی کسب و کار

چطور فرآیند پیش بینی کسب و کار را اجرا کنیم؟

پیش بینی وضعیت بازار و کسب و کار نیز مانند هر کار دیگری انواع بسیار زیادی دارد. این امر به شما برای انتخاب بهترین ساز و کار ممکن در بازار کمک می کند. بنابراین اگر به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان و بهبود سریع وضعیت برندتان در بازار هستید، باید پیش از اینکه وارد عرصه عملی کار برای پیش بینی کسب و کار شوید، با انواع آن آشنایی حداقلی پیدا کنید، در غیر این صورت شانس تان برای استفاده از پیش بینی موردنظرتان بسیار کاهش خواهد یافت. در رابطه با انواع پیش بینی در عرصه کسب و کار به نمونه های ذیل توجه نمایید:

•    پیش بینی عمومی کسب و کار: این پیش بینی به طور معمول به طور عادی و برای ارزیابی وضعیت کلی بازار و برند صورت می گیرد. شما در این مدل از پیش بینی هیچ بخش خاصی را به طور ویژه مورد توجه قرار نمی دهید. در عوض یک دید کلی از بازار  وضعیت پیش روی برندتان به دست خواهید آورد. چنین امری به شما برای کسب موفقیت در بازارها علی رغم تمام شرایط ناپایدار کمک خواهد کرد. 

•    پیش بینی حسابداری: حسابداری یکی از کارهای سخت و پیچیده در عرصه کسب و کار محسوب می شود. در این مدل هدف اصلی پیش بینی شرایط مالی پیش روی برند از نقطه نظر حسابداری است. بدون تردید هیچ برندی مایل به افتادن در چرخه ضرردهی نیست. درست به همین خاطر استفاده از این مدل پیش بینی کسب و کار امر ضروری خواهد بود. امروزه برندهای بزرگ دست کم سالی یک بار از این مدل پیش بینی سود می برند. 

•    پیش بینی بودجه برند: بودجه برند تعیین کننده توانایی یک کسب و کار برای صرف هزینه در بازار خواهد بود. اگر شما بودجه خوبی در دسترس داشته باشید، در بازار امکان سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی، برندسازی یا دیگر بخش ها را پیدا می کنید. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای در میان رقبا برتر نشان می دهد. 

•    پیش بینی مالی: اطلاع از نیاز برند به منابع مالی پیش از اینکه نشانه های آن به طور جدی مشخص شود، امر مهمی خواهد بود. شما با چنین کاری می توانید از مدت ها قبل به دنبال جذب سرمایه باشید. یکی از مشکلاتی که اغلب اوقات برندها با آن رو  به رو هستند، افزایش نیازشان به سرمایه درست در زمانی است که فرصت چندانی برای جست و جو در بازار ندارند. این امر موجب کاهش سرعت رشد کسب و کارها می شود. 

•    پیش بینی میزان تقاضا: اگر شما در زمینه تولید محصولی خاص فعالیت دارید، پیش بینی از میزان نیاز بازار به محصولات تان امر مهمی خواهد بود. شما با چنین کاری امکان تنظیم میزان تولید و سرمایه گذاری تان را پیدا می کنید. متاسفانه بسیاری از برندها به دلیل سرمایه گذاری نادرست در عرصه کسب و کار در نهایت توانایی قروش تمام محصولات شان را از دست می دهند. معنای این امر برگشت خوردن بخش قابل ملاحظه ای از محصولات در سراسر بازار خواهد بود. همچنین در اغلب اوقات شما مجبور به فروش محصولات تان با قیمت بسیار پایین تری خواهید شد. این امر دردسرهای شما برای بازیابی اعتماد مشتریان را به شدت سخت خواهد کرد. 

•    پیش بینی عرضه: شما پس از پیش بینی تقاضا باید نسبت به پیش بینی دقیق عرضه نیز فعالیت داشته باشید. این امر به شما وضعیت رقبا از نظر عرضه محصولات را نشان می دهد. اگر عرضه محصولات در بازار بسیار زیاد باشد، شما باید با احتیاط همراه این موج پیش بروید. به هر حال همیشه عرضه بالای محصولات در بازار هم قیمت را کاهش می دهد، هم از نظر فروش مشکلات زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. بنابراین شما با پیش بینی درست شرایط امکان پرهیز از بروز ضررهای سنگین به برندتان را خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: چگونه کارایی کسب و کارتان را دوچندان کنید؟

•    پیش بینی میزان جذب سرمایه: جذب سرمایه در موقعیت های درست به شما برای توسعه کسب و کارتان کمک می کند. متاسفانه بسیاری از برندها درک درستی از فرآیند جذب سرمایه ندارند. اگر شما با یک پیش بینی درست زمان های مناسب برای جذب سرمایه را شناسایی نمایید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شدت افزایش پیدا می کند. بنابراین هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت. 

الگوهای پیش بینی کسب و کار

چطور فرآیند پیش بینی کسب و کار را اجرا کنیم؟

پیش بینی کسب و کار به طور کلی در دو قالب کمی و کیفی صورت می گیرد. این روش ها کاربردهای ویژه ای برای کسب و کارها دارند. بنابراین شما باید بر اساس نیازتان نسبت به پیش بینی براساس روش دلخواه اقدام نمایید. نکته جالب اینکه انواع پیش بینی هایی که در بخش قبلی مورد بررسی قرار گرفت، به دو شیوه کمی و کیفی صورت می گیرد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و درک درست از بازار از هر دو شیوه فوق سود می برند. بنابراین شما هم امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت.

پیش بینی کمی

پیش بینی کمی همانطور که از اسمش پیداست، به طور کامل با اعداد و ارقام سر و کار دارد. بنابراین شما باید درک عمومی خوبی از ریاضیات داشته باشید، در غیر این صورت در فرآیند انجام چنین پیش بینی هایی همیشه با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. پیش بینی کمی به شما برای درک درست فرآیندهای فروش و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک می کند. در ادامه برخی از مهمترین روش های پیش بینی کمی را مورد ارزیابی قرار می دهیم. 

•    روش سری ترند: این روش به نام رویکرد زمانی نیز شناخته می شود. شما براساس این روش به دنبال تغییرات عمده در وضعیت برندتان در طول بازه های زمانی مختلف هستید. به عنوان مثال، در زمینه فروش استفاده از این روش به شما برای شناسایی مناسبت هایی مانند کریسمس به عنوان بازه های عالی برای فروش کمک خواهد کرد. استفاده از این روش به طور معمول با کمک برخی از حسابدارهای شرکت صورت می گیرد. دلیل این امر نیز ضرورت شناسایی نقطه اوج فروش یا برعکس بدترین زمان برای عرضه محصولات تازه به بازار براساس داده های قبلی شرکت است. 

•    روش میانگین: این روش نیز سادگی بسیار زیادی برای کارآفرینان دارد. شما برای استفاده از آن نیاز به امکانات چندانی ندارید. شما به این ترتیب با گرفتن میانگین از مجموعه فروش یا جذب سرمایه تان امکان آگاهی از وضعیت کلی در طول یک بازه زمانی را خواهید داشت. این شیوه به طور معمول در بازه های زمانی طولانی مانند شش ماه یا یک سال روی می دهد. اگر شما از این روش در مدت زمانی کوتاه استفاده کنید، تاثیرگذاری و اعتبارش به خطر خواهد افتاد. 

مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت شهرت کسب و کار در دنیای آنلاین

•    مدل اقتصادسنجی: این روش به طور معمول با استفاده از انواع فرمول های اقتصادی برای پیش بینی وضیعت آتی بازار صورت می گیرد. نکته مهم اینکه چنین روشی به طور معمول برای ارزیابی اقتصاد کلان نیز کاربرد دارد. بنابراین شما برای استفاده از آن نیازمند آشنایی حداقلی به ساز و کار علم اقتصاد هستید. در این شیوه به طور معمول از تاثیر رشد درآمد سرانه یا تغییرات سیاسی بر روی حوزه کارآفرینی استفاده می شود. با این حساب شما در صورت استفاده از چنین شیوه ای به ساده ترین شکل ممکن امکان پیش بینی تاثیر اتفاقات غیراقتصادی بر روی وضعیت برندتان را خواهید داشت. شاید تنها نکته منفی در این میان سختی های استفاده از چنین روشی باشد. همین امر بسیاری از کارآفرینان را با مشکلات زیادی رو به رو می کند. 

روش کیفیت

روش کیفیت درست در نقطه مقابل رویکرد کمی قرار دارد. دلیل استفاده از این شیوه اغلب اوقات ارزیابی نادرست از اعتبار اعداد در حوزه کسب و کار است. بر این اساس شما باید درک غیرکمی نیز از بازار داشته باشید، در غیر این صورت شاید استفاده از اعداد به طور صرف راه برندتان را عوض کرده و در نهایت توانایی تاثیرگذاری بر روی بازار را از دست بدهید. بسیاری از برندها به غیر از تحلیل کمی و پیش بینی براساس آن به دنبال پیش بینی کیفی نیز هستند. در ادامه برخی از مهمترین روش ها در این الگو را مورد ارزیابی قرار می دهیم. این امر به شما برای پیش بینی هرچه دقیق تر از بازار کمک خواهد کرد. 

•    پژوهش بازارمحور: پژوهش درباره بازار اغلب اوقات کار ساده ای نیست. این امر نیازمند انتخاب معیارهای دقیق برای ارزیابی وضعیت تحول بازار یا توسعه رقبا در کنار کسب و کارتان است. اگر شما به دنبال ارزیابی دقیق از رابطه میان عرضه و تقاضا در بازار هستید، رویکرد کیفی در کنار کمی حرفه ای زیادی برای تان خواهد داشت. اغلب اوقات در رویکرد کیفی امکان آگاهی از برنامه و اهداف غیرکمی دیگر برندها فراهم می شود. بنابراین اگر شما به دنبال پیش بینی سلیقه مشتریان تان هستید، باید از این رویکرد به بهترین شکل ممکن سود ببرید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شدت کاهش پیدا می کند. 

•    مدل دلفی: این رویکرد براساس گردآوری داده ها از افراد متخصص در شرکت انجام می شود. در این رویکرد شما به جای اینکه از نظرات همه اعضای شرکت برای پیش بینی وضعیت بازار سود ببرید، به سراغ افراد متخصص خواهید رفت. چنین امری اعتبار مطالعه شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. بنابراین دیگر نیازی برای نگرانی نسبت به تاثیرگذاری چنین پیش بینی هایی بر روی عملکرد برندتان نخواهد بود. امروزه بسیاری از برندها برای بهبود جایگاه شان در بازار از چنین رویکردی سود می برند. 

بدون تردید رویکردهای کمی و کیفی دارای مزایای خاص خودشان هستند. با این حال امروزه اغلب کارآفرینان از هر دو مدل برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان سود می برند. چنین امری به شما برای درک بهتر از بازار و پیش بینی های دقیق تر کمک خواهد کرد. بنابراین باید همیشه به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان در این راستا باشید. 

مزایای پیش بینی کسب و کار چیست؟

اکنون پس از آشنایی با چیستی پیش بینی کسب و کار و مدل های اجرایی اش باید به برخی از مزایای آن نیز پرداخت. این امر اطمینان شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف و بازار را افزایش می دهد. بنابراین باید همیشه برنامه ای ویژه برای تاثیرگذاری بر روی بازار داشت باشید. در رابطه با مزایای پیش بینی وضعیت کسب و کار به چند نکته زیر دقت نمایید:

•    پیش بینی تغییرات: اغلب اوقات تغییرات مهمترین دشمن کسب و کارها در مسیر توسعه و پیشرفت کاری محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان مسیر بسیار طولانی را پشت سر می گذارند. این امر سختی های بسیار زیادی به همراه داشته و توانایی هر کسب و کار برای جلب نظر مشتریان را نیز به شدت کاهش می دهد. استفاده از پیش بینی های کاربردی به صورت کمی و کیفی در این رابطه به شما برای شناسایی دقیق تغییرات کمک خواهد کرد. شما به این ترتیب شانس بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت. 

•    کاهش هزینه های ناگهانی: گاهی اوقات یک تغییر کوچک در بازار همراه با هزینه های بسیار زیادی است. شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان باید در تلاش برای کاهش تاثیرات این تغییرات بر روی برندتان باشید. توصیه ما در اینجا استفاده از پیش بینی های دقیق برای شناسایی تغییرات و سپس کاهش بار مالی آنها بر روی برند است. این امر به شما برای صرفه جویی در هزینه های برند و توسعه کسب و کار با هزینه های بسیار کمتر کمک خواهد کرد. 

•    افزایش رضایت مشتریان: رضایت مشتریان امر بسیار مهمی محسوب می شود. شما برای اینکه تاثیرگذاری خوبی برای مشتریان داشته باشید، باید همیشه سلیقه آنها را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها به شدت کاهش پیدا می کند. انواع پیش بینی های کمی و کیفی به شما برای شناسایی تغییرات سلیقه مشتریان کمک خواهد کرد. البته در این میان پیش بینی های کیفی امکان شناسایی دقیق تر را پیش روی شما قرار خواهد داد. 

•    یادگیری از گذشته: گاهی اوقات شما در فرآیند پیش بینی تان با شکست هایی در گذشته رو به رو می شوید. این امر باید برای شما مانند یک کلاس درس باشد. پیش بینی هایی که همراه با ارزیابی شکست های قبلی باشد، به شما برای تغییر روش و کارتان در آینده کمک می کند. به این ترتیب شانس بسیار بیشتری برای موفقیت در ادامه مسیر کسب و کار خواهید داشت. این امر شما را در طول زمان بدل به برندی حرفه ای از نظر مشتریان خواهد کرد. 

مشکلات پیش بینی در عرصه کسب و کار

همانطور که در ابتدای مقاله مورد بررسی قرار گرفت، پیش بینی وضعیت کسب و کار امر ساده ای نیست. شما برای اینکه توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بازار از طریق پیش بینی را داشته باشید، باید حواس تان به برخی از مشکلات پیش رو نیز باشد. این امر به شما برای جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. برخی از مهمترین مشکلات در عرصه پیش بینی کسب و کار به شرح ذیل است:

مطلب مرتبط: برنامه ریزی بهتر کسب و کار با پیش بینی فروش

•    ناتوانی برای پیش بینی درست در همه موارد: گاهی اوقات پیش بینی های شما با هر میزان از اطمینان و دقت نظری هم که صورت گرفته باشد، در نهایت تاثیرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت. چنین امری شما را از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود وضعیت تان در بازار با چالش رو به رو می سازد. این امر شرایط‎تان را به شدت دشوار ساخته و تاثیرگذاری بر روی مشتریان را بدل به امری غیرممکن می کند. بنابراین همیشه حواس تان باشد که پیش بینی های تان در عرصه کسب و کار فقط تا حدودی اعتبار دارند. این امر باعث آمادگی تان برای عمل برخلاف پیش بینی در صورتی که درست نباشد، خواهد شد. البته این امر بسیار کم اتفاق می افتد. بنابراین نیاز نیست همیشه خودتان را نگران سازید. 

•    نیاز به اختصاص زمان زیاد: شما یک شبه بدل به یک فرد حرفه ای در پیش بینی وضعیت بازار و مشتریان نخواهید شد. این امر نیازمند زمان بسیار طولانی خواهد بود. بنابرانی باید همیشه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به دنبال استفاده از بهترین الگوهای ممکن باشید، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نخواهید کرد. امروزه برخی از برندها سرمایه گذاری بلندمدتی برای حرفه ای شدن در عرصه کسب و کار صورت می دهند. این امر شامل تلاش برای آموزش برخی از کارمندان برای تحقق پیش بینی های درست نیز می شود.

•    داده های تاریخی همیشه مربوط به گذشته اند: گذشته درس های بسیار زیادی برای برندها دارد، اما هرچه باشد در آینده قرار نیست براساس همان رویدادها اتفاقی صورت گیرد. بنابراین شما باید همیشه از هوش خودتان نیز در عرصه کسب و کار سود ببرید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی روند بازار به شدت کاهش پیدا می کند. گاهی اوقات کارآفرینان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان عجله زیادی دارند. این امر موجب استفاده بی دقت از داده های قدیمی می شود. تلاش شما باید در این میان استفاده از تازه ترین داده ها باشد. چنین امری اعتبار پیش بینی های شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.

بی شک پیش بینی در عرصه کسب و کار امر ساده ای نیست. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال پیش بینی های درست و دقیق باشید. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن و توسعه برندتان کمک خواهد کرد. 

منبع : learn.g2
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YPwuMQVG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه