همه ما با برند اپل و محصولات جذابش آشنایی داریم. بسیاری از مردم علاقه بالایی به خرید محصولات این برند دارند. دلیل آن نیز کیفیت و امکانات بالای محصولات این برند است. شاید یکی از نکات کمتر مورد توجه مشتریان و کارشناس های کسب و کار درباره محصولات اپل مربوط به ماهیت بازاریابی همه آنهاست. به عبارت دیگر، تمام محصولات این برند دارای جنبه بازاریابی بسیار قوی هستند. به این ترتیب حتی در صورت عدم سرمایه گذاری هنگفت شرکت بر روی حوزه بازاریابی نیز امکان توسعه محصولات و فروش بالای شان قابل پیش بینی است.
برند اپل برای سال های متمادی به عنوان پیشرو در عرصه IT مورد تحسین کارشناس ها و مشتریان قرار داشته است. بسیاری از مشتریان به دلیل اعتبار و سابقه درخشان این برند اقدام به خرید محصولاتش می کنند. بیشک این امر در توسعه کسب و کار اپل و فتح بازارهای تازه از سوی آن نقش مستقیمی ایفا می کند. ابزارهای نظیر آی مک، آیفون و آیپاد به تنهایی به عنوان نوعی ابزار بازاریابی مورد بررسی کارشناس ها قرار می گیرد. امروزه بسیاری از برندها برای بازاریابی از محصولات اپل استفاده می کنند. با این حساب این برند از نقطه نظر بازاریابی شرایط بسیار مطلوبی دارد.
ایرپاد، به عنوان یکی از محصولات جذاب اپل، مدت ها مورد استفاده مستقیم مشتریان قرار گرفته است. این جریان هنوز هم به قوت سابق است. نکته جالب اینکه ایرپاد به عنوان یک نماد در حوزه بازاریابی کاربرد دارد. بسیاری از مشتریان و کارشناس ها برای مقایسه محصولات مختلف با یکدیگر به محصولات اپل ارجاع می دهند. عبارت هایی نظیر «کیفیت صدای این دستگاه نزدیک به محصولات اپل است» به خوبی این ادعا را روشن می سازد.
هدف برند اپل در آینده ای نزدیک تبدیل ایرپاد به محصولی پوشیدنی است. بر این اساس امکان دریافت اطلاعات از سوی دستگاه مرکزی ایرپاد از محیط اطراف افراد و استفاده از آنها برای ارائه خدمات هوشمند وجود دارد. امروزه ایرپاد دیگر کاربرد صرف پخش موسیقی ندارد. بسیاری از کاربران در انتظار خدمات بیشتر از سوی اپل برای محصل مورد علاقه شان هستند. تیم نوآوری و فناوری اپل نیز در این راستا دست به اقدامات قابل توجهی زده است. بر این اساس به زودی امکان هماهنگی بیشتر محصولات اپل با وسایل خانه و دیگر دستگاه های هوشمند فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط: اپل برای نخستین بار فروش خود را محدود کرد
بیشک توسعه هرچه بیشتر توانایی های محصولات اپل مزیت های بازاریابی قابل توجی برای این برند دارد. بسیاری از مشتریان در انتظار نسل های هرچه جدیدتر محصولات اپل هستند. چنین محصولاتی بدون نیاز به بازاریابی و تبلیغات گسترده از دامنه وسیع مشتریان بهرهمندی خواهد بود.
برند اپل در طول سال های اخیر کمپین های بازاریابی هوشمندانه ای را توسعه داده است. نکته مهم در این میان مزیت های بازاریابی محصولات این برند در مقایسه با سایر برندهاست. این امر موجب دشواری رقابت بازاریابی با اپل در بازارهای مختلف می شود. نکته جالب اینکه سطح بالای قیمت محصولات اپل نیز در این فرآیند خلالی ایجاد نمی کند. برند اپل نوآوری های بسیار زیادی در عرصه فناوری و بازاریابی انجام داده است. گام بعدی بازاریابی اپل در حقیقت نیازمند هیچ اقدامی نیست. محصولات اپل در شرایط کنونی به صورت خودکار نظر مخاطب هدف را جلب می کنند. به این ترتیب اپل بدون نیاز به صرف هزینه امکان دریافت توجه گسترده از سوی مشتریان را پیدا کرده است.