امروزه در دنیای به سرعت در حال تغییر دیجیتال، بازاریابی نیز مثل هر حوزه دیگری به طور فزاینده ای به سمت استفاده از ابزارهای نوین و خلاقانه گرایش پیدا کرده است. در این میان، ربات های چت (Chatbots) به عنوان یکی از جدیدترین و کارآمدترین ابزارهای بازاریابی، توجه بسیاری از کسب وکارها را به خود جلب کرده اند.
ربات های چت پدیده ای نوظهور نیستند. با این حال کاربست هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در آنها ایده کاملا تازه ای به حساب می آید. نتیجه این ترکیب خلاقانه پاسخ های دقیق و گاهی حتی بهتر از کارشناس های واقعی از سوی ربات های چت است. احتمالا شما هم تا حالا چندباری از جواب های این ابزار شگفت زده شده اید، مگر نه؟
ربات های چت برنامه های هوش مصنوعی هستند که می توانند با کاربران در قالب گفت وگوی متنی یا صوتی تعامل داشته باشند. این ربات ها قادرند به سوالات کاربران پاسخ داده، اطلاعات موردنیاز آنها را ارائه کرده و حتی در فرآیند خرید آنها را راهنمایی کنند. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، ربات چت مثل دوست وفاداری است که در لحظه به لحظه زندگی در کنار من و شما خواهد بود.
بی شک ربات های چت در بهبود تجربه مشتریان از برند نقش موثری دارد. با این حال مزایای این تکنولوژی به همین نکته محدود نمی شود. خب اگر قرار بود ماجرا به همین سادگی جریان داشته باشد، دیگر خبری از این همه سر و صدا در بازار نبود!
مطلب مرتبط: Chat GPT و تاثیرات آن بر بازاریابی محتوا و سئو
استفاده از ربات های چت در بازاریابی مزایای متعددی دارد که ما در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. پس بد نیست با ما همراه باشید تا زیر و بم مزایای این فناوری تازه و حسابی پر سر و صدا را یاد بگیرید. چه بسا خودتان هم به استفاده از آن علاقه نشان دادید.
بی شک هر فناوری که تازه وارد دنیای انسان ها می شود، در حوزه های مختلفی مزایای خاصی دارد. از آنجایی که بحث ما درباره هوش مصنوعی و به طور مشخص ربات چت است، باید موضوع را کمی تخصصی تر دنبال کنیم. خب هوش مصنوعی در همه جنبه های زندگی انسان اثرگذار بوده و آن را تغییر داده است. با این حال سوال اصلی در این مقاله نحوه تغییر دنیای بازاریابی با ظهور ربات های چت است. ما در ادامه سعی می کنیم جوابی قانع کننده برای این سوال پیدا کنیم.
افزایش تعامل با مشتریان
ربات های چت می توانند به طور 24 ساعته در دسترس مشتریان باشند و به سوالات و درخواست های آنها پاسخ فوری ارائه دهند. این امر باعث افزایش تعامل با مشتریان و ایجاد حس رضایت در آنها می شود. البته ماجرا در این میان فقط سرعت جواب تان نیست. در عوض ربات های چت پاسخ های بی نهایت دقیقی تحویل مخاطب هدف می دهند. این امر موجب شده تا بسیاری از مشتریان استفاده از ربات چت را یکی از مزایای مهم برندها تلقی کنند.
اگر دقت کرده باشید، مشتریان معمولا میانه خوبی با تعامل رو در رو با مدیران یک برند ندارند. درست به همین خاطر شیوه های غیرمستقیم همیشه طرفدارهای پر و پاقرص خود را دارد. ربات های چت دقیقا پاسخی به این نیاز در میان مشتریان است. خب وقتی شما امکان تعامل با مخاطب در قالب ربات چت، آن هم بدون حتی یک ثانیه اتلاف وقت تان، را دارید، چرا باید سراغ شیوه های دیگر بروید؟
در سناریوی بالا افزایش نرخ تعامل میان برند و مشتریان امری طبیعی خواهد بود. پس اگر دوست ندارید وضعیت برندتان در بازار با مشکلات اساسی رو به رو شود، بد نیست فکری اساسی برای استفاده از ربات چت بکنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی با ربات چت (Chatbot Marketing)
شخصی سازی تجربه مشتری
ربات های چت به دلیل بهره مندی از هوش مصنوعی توانایی گردآوری و پردازش اطلاعات مربوط به هر مشتری را دارند. شاید پیش خودتان فکر کنید این اطلاعات شخصی سازی شده اصلا به چه دردی می خورد. خب در این صورت باید توجه شما را به شخصی سازی تجربه مشتریان از برند جلب کنیم.
مشتریان در بازارهای مختلف سلیقه های گوناگونی دارند. آنها تحت تاثیر محیط اطراف رفتاری متفاوت در زمینه خرید از خود نشان می دهند بنابراین تلاش برای بازاریابی به یک شیوه خاص و از پیش مشخص دردی از برندها دوا نخواهد کرد. هنر شما به عنوان مدیر یک برند در این میان در گرو توانایی تان برای شخصی سازی این تجربه هیجان انگیز است.
هوش مصنوعی در قالب ربات چت به شما کمک می کند تا بدون دخالت مستقیم به خوبی تجربه مشتریان را شخصی سازی کنید. ماجرا از این قرار است که ربات های چت به طور مداوم گفت وگوی شان با هر مخاطب را تحلیل می کنند. سپس جواب های بعدی را براساس لحن و سوالات اصلی هر کاربر ارائه خواهند کرد. ماجرا به بخش هیجان انگیزش رسید، نه؟
امروزه هر کسب و کاری برای بهبود وضعیتش در بازار باید از ایده های بازاریابی کاربردی استفاده کند. یکی از ایده هایی که در این میان به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد، همین ربات های چت هستند. پس باید حواس تان حسابی به این فناوری باشد.
افزایش نرخ تبدیل
ربات های چت با ارائه اطلاعات و راهنمایی های لازم به مشتریان، آنها را در فرآیند خرید راهنمایی کرده و به افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) کمک خواهند کرد.
مطلب مرتبط: مزایای ربات چت برای کسب و کارها
نرخ تبدیل به طور معمول به توانایی هر برند در تبدیل مخاطب عادی اش به مشتری یا به طور کلی ترغیب مخاطب به سوی عملی خاص اشاره دارد. مثلا اگر هدف شما در عرصه بازاریابی افزایش فروش از ۵۰ محصول در روز به ۷۵ عدد باشد، آن وقت نرخ تبدیل این فرآیند براساس میزان موفقیت شما برای ارتقای میزان فروش محاسبه خواهد شد.
نرخ تبدیل در طول سال های اخیر بدل به یکی از معیارهای کلیدی در زمینه ارزیابی میزان موفقیت تیم های بازاریابی شده است. با این حال طبیعی است که تمام بازاریاب ها دنبال بهبود اوضاع تیم شان در رابطه با این نرخ کلیدی باشند. ربات های چت در چنین شرایطی به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به سرمایه یا حتی اختصاص زمان زیاد کمک می کند. شما با این کار به خوبی توانایی اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا کرده و بودجه تان را هم دست نخورده برای روز مبادا نگه می دارید.
جمع آوری اطلاعات
ربات های چت در حین تعامل با مشتریان، اطلاعات ارزشمندی از آنها جمع آوری می کنند. این اطلاعات می تواند برای بهبود بازاریابی، توسعه محصول و ارائه خدمات بهتر به مشتریان مورد استفاده قرار گیرد.
خیلی وقت ها کسب و کارها با مشتریانی رو به رو هستند که هیچ شناختی از آنها ندارند. این مسئله به دلیل بی توجهی به فرآیند گردآوری اطلاعات مربوط به مشتریان روی می دهد. البته ماموریت شما در این بخش صرفا گردآوری اطلاعات درباره مشتریان نیست. در عوض باید اقدام به پردازش آنها کرده و شرایط را به سود خود تغییر دهید. اینطوری دیگر با پدیده غافلگیری با مشتریان ناآشنا رو به رو نخواهید شد. مسئله دیگری که در این میان باید به آن توجه داشته باشید، توانایی هوش مصنوعی برای پردازش حجم بالایی از اطلاعات در کسری از ثانیه است. فکر می کنم با این حساب دیگر بهانه ای برای فرار از ربات های چت باقی نمی ماند، مگر نه؟
کاهش هزینه ها
آیا بازاریابی را سراغ دارید که میانه خوبی با کاهش هزینه ها نداشته باشد؟ ویژگی مشترک تمام اهالی دنیای کسب و کار تلاش برای کاهش هزینه ها تا جای ممکن و جایگزینی اش با سود است. البته این ماموریت همیشه بدون مشکل پیش نمی رود. به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، خیلی زود درگیر مشکلات زیادی خواهید شد.
استفاده از ربات های چت می تواند به کاهش هزینه های بازاریابی و خدمات مشتریان منجر شود. این ربات ها می توانند وظایف متعددی را به طور خودکار انجام دهند و نیاز به نیروی انسانی را کاهش دهند. البته این به معنای کاهش صد درصدی نیاز به نیروی انسانی نیست. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همچنان نیاز به کارشناس های ناظر در این میان به قوت خود باقی خواهد ماند. با این حال در یک نگاه کلی علاوه بر کاهش هزینه، نرخ خطا نیز به طور قابل ملاحظه ای پایین خواهد آمد.
مطلب مرتبط: کاربرد ربات های چت در حوزه کسب و کار B2B
بی شک عامل انسانی از نظر پیگیری کارها به طور تخصصی و خلاقانه برتری قابل ملاحظه ای در مقایسه با هوش مصنوعی دارد. با این حال وقتی صحبت از کاهش خطاها باشد، هوش مصنوعی وظایفش را بی هیچ چون و چرایی انجام خواهد داد. ماجرا جالب شد، نه؟
هوش مصنوعی به شما کمک می کند تا دیگر نگران کارهایی مثل جواب دادن به مشتریان یا چک کردن وضعیت خریداران پس از ثبت سفارش نباشید. در عوض وقت بیشتری برای تعامل با مشتریان یا حتی رسیدگی به وضعیت برندتان خواهید داشت.
شاید فکر کنید نتایج استفاده از هوش مصنوعی به مرور زمان خودش را نشان می دهد. خب در این صورت باید با یک خبر خوب حسابی خوشحال تان کنیم. ماجرا از این قرار است که هوش مصنوعی از همان روز اول با پیگیری دقیق وظایفش خیال شما در این رابطه را راحت خواهد کرد. اینطوری شما بازگشت سرمایه سریعی را تجربه کرده و خیال تان از این بابت راحت خواهد بود.
افزایش وفاداری به برند
ارائه خدمات سریع، دقیق و شخصی سازی شده به مشتریان از طریق ربات های چت معمولا به افزایش وفاداری آنها به برند شما منتهی می شود. خب وقتی همه چیز مثل ساعت دقیق پیش برود، دیگر دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.
باور کنید یا نه، آینده دنیای کسب و کار بیش از هر زمان دیگری در گرو استفاده از هوش مصنوعی است. به همین خاطر اگر نتوانید خودتان را با جریان تغییرات در این حوزه سازگار کنید، به سرعت نسخه تان پیچیده خواهد شد.
در پایان می توان گفت ربات های چت ابزاری قدرتمند و کارآمد هستند که نقش مهمی در بازاریابی نوین ایفا خواهند کرد. استفاده از این ربات ها می تواند به افزایش تعامل با مشتریان، شخصی سازی تجربه مشتری، افزایش نرخ تبدیل، جمع آوری اطلاعات، کاهش هزینه ها و افزایش وفاداری به برند منجر شود. با این حساب شما از همین امروز باید فعالیت تان در زمینه به کارگیری این فناوری در کسب و کارتان را شروع کنید. خب هر ثانیهای که در این میان از دست بدهید، بعدا هزینه های چند برابری به شما تحمل خواهد شد!
سخن پایانی
امروزه استفاده از ربات های چت دیگر بدل به عادتی رایج در میان برندهای بزرگ شده است. متاسفانه هنوز هم برخی از صاحبان کسب و کارهای کوچک فکر می کنند باید به شیوه های کلاسیک با مشتریان در ارتباط باشند. اگر شما هم کمپین های بازاریابی تان را به طور قدیمی طراحی می کنید، دیگر باید به فکر تغییرات اساسی باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا با سرعت بسیار بیشتری در مسیر جلب نظر مخاطب قدم برداشته و به مرور زمان بدل به برندی پیشرو در نگاه آنها شوید. به علاوه، از نظر سطح رقابت نیز شرایط بی نهایت تازه ای را تجربه خواهید کرد.
مطلب مرتبط: ربات های چت برای همه کسب و کار
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با مزایای بازاریابی با استفاده از ربات های چت کردن باشد. یادتان باشد، شما نباید موفقیت در این حوزه را دست کم بگیرید؛ چراکه دائما مزایای تازه ای برای این خدمات روانه بازار می شود. به این ترتیب شما باید همه حواس تان را معطوف به شناسایی مزایای تازه این فناوری و صدالبته استفاده از آنها در عمل کنید. مثل همیشه اگر سوالی درباره مزایای هوش مصنوعی و به طور مشخص ربات های چت داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: