در بازارهایی که حتی کوچکترین حرکتی از سوی کارآفرینان با واکنش سریع غول های بزرگ همراه است، راه اندازی یک کسب و کار کوچک به اندازه قهرمانی در دو سرعت ارزش دارد. به همین خاطر کارآفرینانی که از سد چنین مانع بزرگی عبور می کنند، تا مدت ها شاد و خوشحال به کارشان ادامه می دهند. این وسط نیز کمتر فضایی برای تأمل درباره مراحل بعدی توسعه کسب و کار باقی می ماند. انگار که هدف نهایی برای اغلب کارآفرینان راه اندازی کسب و کار است.
شما لازم نیست حتما یک کارآفرین همه فن حریف باشید تا اهمیت توسعه کسب و کار تا بی نهایت را درک کنید. خب اگر قرار بود کارآفرینی مثل جف بزوس از یکجا به بعد دیگر به توسعه کسب و کارش فکر نکند، بی شک خبری از خدمات آمازون در چهار گوشه دنیا نبود!
اگرچه توسعه کسب و کار برای هر کارآفرینی مثل یک ماجراجویی هیجان انگیز است اما همه آدم ها در آن موفق نمی شوند. همانطور که در بازی های ویدئویی کلی غول بی شاخ و دم جلوی باز کردن مراحل بعدی را می گیرند، کارآفرینان هم برای توسعه کسب و کار با انواع و اقسام مشکلات رو به رو هستند. ما در روزنامه فرصت امروز علی رغم اینکه چنین مشکلاتی را طبیعی قلمداد می کنیم، اصلا معتقد نیستیم باید جلوی آنها تسلیم شد. به همین خاطر در مقاله کنونی سراغ بعضی از مهمترین مشکلات کسب و کارهای کوچک و راه حل های آن رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید کسب و کار کوچک تان را به طور مداوم توسعه دهید، این مقاله پازل کارآفرینی تان را کامل خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ کمربندهای تان را محکم ببندید تا حرکت کنیم.
مطلب مرتبط: 7 استراتژی کاربردی برای کسب و کارهای کوچک
بی توجهی به اطلاعات دقیق: رایج ترین اشتباه در کسب و کارهای کوچک
دنیای امروز به طور کامل با اعداد و ارقام احاطه شده است. هر تصمیمی که کارآفرینان می گیرند، باید پشتوانه اطلاعاتی و محاسباتی دقیقی داشته باشد. وگرنه چه بسا خیلی زود اوضاع شان به هم ریخته و دیگر هیچ راهکاری به کمک شان نیاید. ماجرا خیلی تیره و تار شد، نه؟
این روزها منابع بسیار متنوعی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز کسب و کارها در بازار به چشم می خورد. با این حال شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک الزاما نیازی به ابزارهای پیشرفته و گران ندارید. در عوض باید کارتان را با بررسی اطلاعات مالی برند شروع کنید. اینکه در طول ماه های اخیر چقدر برای پیشرفت کارتان هزینه کرده اید و در آن سوی میدان چقدر درآمد داشته اید، مهمترین نکاتی است که باید حواس تان به آنها باشد. هرچه باشد بحث مالی اصلا شوخی بردار نیست و اگر سرمایه گذارهای گوناگونی داشته باشید، باید همیشه جوابی دندان گیر به آنها بدهید. وگرنه خیلی زود با کمبود سرمایه رو به رو خواهید شد.
مهمترین توصیه های ما در روزنامه فرصت امروز برای دسترسی به اطلاعات دقیق در اینجا گردآوری شده است. پس اگر دوست ندارید با اطلاعات غلط سر از ناکجا آباد دربیاورید، این نکات را همیشه گوشه چشم تان داشته باشید:
• محاسبه مداوم میزان سود به شما اطلاعات دقیقی درباره مسیر پیش روی تان می دهد. هدف شما به عنوان یک کسب و کار کوچک باید سودآوری در طولانی مدت باشد. پس با محاسبه منظم وضعیت مالی شرکت همیشه بر روی الگوی سوددهی باقی بمانید.
• استفاده از نمودارهای بصری کمک شایانی برای معنادار ساختن آمار و اقام می کند. پس اگر اعضای هیأت مدیره درک درستی از آمارها ندارند، آنها را در قالب نمودار در جلسات کاری ارائه کنید. اینطوری تمام اعضای شرکت به درک مشترکی از اوضاع خواهند رسید.
• پیگیری اوضاع مشتریان یکی از مهمترین نکات در تولید اطلاعات دقیق است. از آنجایی که هیچ پلتفرمی حتی گوگل آنالیتیکس درباره وضعیت رضایت مشتریان شما حرفی برای گفتن ندارد، خودتان باید دست به کار شده و نظرسنجی های گوناگون از مشتریان انجام دهید. نتایج حاصل از چنین نظرخواهی هایی نقش مهمی در ادامه یا اصطلاح مسیر فعلی تان خواهد داشت.
• هر برندی چندین حساب بانکی دارد. اگر دوست دارید همیشه اوضاع مالی تان مثل روز روشن باشد، باید به طور مداوم وضعیت حساب ها را چک کرده و در یک نمودار کلی قرار دهید. اینطوری دیگر خبری از بحران های مالی ناگهانی برای برندتان نخواهد بود.
رعایت نکات بالا شاید در اولین نگاه خیلی سخت باشد، اما کمی تمرین و تکرار دست تان را راه می اندازد. آن وقت دیگر لازم نیست به خودتان فشار آورده یا نگران وضعیت برندتان باشید. یادتان نرود چک کردن اوضاع مالی یا وضعیت مشتریان یکبار برای همیشه انجام نمی شود. در عوض شما باید همیشه حواس تان به این نکات باشد و هیچ وقت اوضاع را دست کم نگیرید.
مطلب مرتبط: چالش های کسب و کارهای کوچک و راهکارهای غلبه بر آن
اولویت بندی نادرست کارها: هر کاری در زمان مناسب
یک کارآفرین یا حتی کارمند عادی در طول روز کلی کار سرش ریخته که باید همه شان را ساماندهی کند. با این حال هر کاری از درجه اهمیت یکسانی برخوردار نیست. گاهی اوقات بعضی از کارها آنقدر مهم هستند که باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، سر و سامانی به آنها داد. برعکس دسته دیگری از امور فرصت زمانی بی نهایت زیادی دارند. به همین خاطر کارآفرینان همیشه درگیر انتخاب از میان کارهای فوری از بین بقیه امور هستند. این بازی بی پایان اگر درست انجام نشود، کسب و کارتان را با مشکلات زیادی رو به رو خواهد کرد. کافی است سناریویی را در نظر بگیرید که در آن مشتریان اصلی و مهم تان بابت تاخیر در تحویل سفارشات دیگر مسیرشان هم سمت شما نیفتد. آن وقت حتی اگر رضایت بقیه مشتریان کوچک را هم جلب کرده باشید، کلی از سود ماهانه تان دودِ هوا خواهد شد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یک برند موفق همیشه با میزان رضایت و شادی مشتریانش شناخته می شود. اگر شما اولویت بندی درستی از کارها نداشته باشید، هر چقدر هم که تلاش کنید باز هم توانایی راضی نگه داشتن مشتریان را نخواهید داشت. این امر می تواند در بلندمدت طوری شما را به دردسر بیندازد که نگو و نپرس. مثلا بازاری را در نظر بگیرید که اغلب مشتریانش به خدمات پس از فروش اهمیت زیادی می دهند. در این شرایط اگر شما بنا به عادت فقط بازاریابی و تبلیغات را جدی بگیرید، کم کم صدای مشتریان به آسمان بلند خواهد شد. لُب مطلب اینکه شما باید همیشه اولویت های کاری تان را با توجه به سلیقه و نیاز مشتریان ساماندهی کنید. وگرنه کم کم از چشم مشتریان افتاده و نه تنها شانسی برای توسعه کسب و کار پیدا نمی کنید، بلکه همین پیشرفت فعلی تان در بازار هم از دست خواهد رفت.
همانطور که بوکسورهای حرفه ای هرچند وقت یکبار با مربی های دیگر یا ستاره های بازنشسته این ورزش درباره کیفیت مسابقه شان گپ می زنند، شما هم باید درباره صحت اولویت هایی که طراحی کرده اید، گپ و گفتی با همکاران یا کارشناس ها داشته باشید. این کار شاید خیلی وسواس گونه تعبیر شود، اما خیال تان بابت فعالیت استاندارد و بی حرف و حدیث در بازار را راحت خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ گوشی تان را به دست گرفته و با دوستان قدیمی تان در دنیای کسب و کار تماس بگیرید. قول می دهم اصلا از این کار پشیمان نخواهید شد.
بازاریابی کم: بازاریابی یعنی همه چیز!
بی شک هر کسب و کار در حالت عادی مقداری سود کسب می کند، با این حال چنین وضعیتی اصلا تضمینی برای ادامه سودآوری برندتان نخواهد بود. چه بسا هفته دیگر با بروز بحران مالی یا ظهور یک رقیب تازه نفس اوضاع تان حسابی به هم ریخته و وارد سراشیبی ضرردهی شوید. اصلا شاید مشتریان شما را از یاد برده و دیگر سراغ تان را نگیرند. تنها اکسیر جادویی که در این میان شما را همیشه سر زبان ها نگه می دارد، بازاریابی است. مارکتینگ به شما کمک می کند همیشه گزینه اول برای مشتریان باشید. انگار که حتی یک رقیب هم در بازار وجود ندارد!
مطلب مرتبط: چالش های مشترک کسب و کارهای کوچک و بزرگ
وقتی صحبت از بازاریابی می شود، هیچ جوره نباید دور ابزارهای گوگل را خط کشید. ابزارهایی مثل اد وردز (AdWords) یا ترندز (Trends) را دست کم بگیریم. این ابزار به تیم های بازاریابی برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کرده و اطلاعات مورد نیاز شما را به ساده ترین زبان ممکن جلوی روی تان قرار می دهد. صرف نظر از این نکته که شما چطور در بازار مشغول بازاریابی هستید، باید به وضعیت رقبا نیز توجه داشته باشید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید در شرایطی که رقبا حسابی مشغول تولید محتوا هستند، دست روی دست گذاشتن شما هیچ سودی نخواهد داشت.
توصیه طلایی ما در این بخش استفاده از تکنیک های سئو برای تولید محتوای بهتر است. وقتی شما از کلیدواژه های دقیق استفاده کرده و محتوای تان هم الکی طولانی نباشد، الگوریتم گوگل رتبه بهتری تحویل تان خواهد داد. در کنار اینها باید به رفتار کاربران در گوگل نیز توجه داشت. شما را نمی دانم، ولی من که وقتی چیزی در گوگل سرچ می کنم، اصلا حوصله مراجعه به صفحات بعدی را ندارم. به همین خاطر جنگ بر سر رتبه های یک تا چهار گوگل همیشه حسابی داغ است.
کسب و کارهای کوچکی که کمی بودجه بازاریابی برای خودشان کنار گذاشته اند، می توانند با کمک گزینه تبلیغاتی گوگل به راحتی هرچه تمام تر رتبه های اول تا سوم نتایج گوگل را مالِ خود کنند. البته در این صورت تیک «تبلیغات» کنار لینک آنها درج خواهد شد. با این حال چنین راهکاری برای برندهایی که دنبال کسب شهرت در مدت زمانی کوتاه بوده و بودجه لازم را نیز دارند، گزینه جذابی خواهد بود. البته یادتان نرود اگر محتوای باکیفیتی برای کاربران نداشته باشید، چنین ولخرجی هایی به دردتان نخواهد خورد. پس در نهایت بازهم باید تولید محتوا را جدی بگیرید.
بی توجهی به فروش: سود از همه چیز مهمتر است
وقتی درباره یک کسب و کار ورشکسته حرف می زنند، اول از همه چه چیزی به نظرتان می رسد؟ قبول دارم جواب این سوال برای هر کارآفرینی متفاوت است اما یک سناریو می تواند همه ایده های مختلف در سر شما و دوستان را بازنمایی کند. برندی را فرض کنید که آنقدر درگیر بازاریابی و معرفی ماهیت کسب و کارش به مشتریان بوده که عملا از فروش غافل شده است. چنین کسب و کاری به مرور زمان از کورس رقابت خارج شده و مشتریان هم خیلی روی محصولاتش حساب نخواهند کرد. بی شک مشاهده ورشکستگی چنین شرکتی اصلا جای تعجب ندارد؛ چراکه این مسیر طبیعی است که کسب و کار قصه ما طی کرده است.
شما در هر موقعیتی که هستید، باید فروش را جدی بگیرید. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند چون تازه وارد بازار شده اند تا ماه ها فرصت دارند. خب اگر یک تیم تازه به لیگ برتر صعود کرده چنین استدلالی داشته باشد، احتمالا تا نیم فصل همه بازی ها را خواهد باخت. دست آخر هم با کلی گل خورده و بدون حتی یک امتیاز به دسته پایین تر سقوط می کند. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا دوست نداریم شما چنین سرنوشتی پیدا کنید، توصیه ما کاملا روشن است: از همان روز اول شروع به کار کمی هم به فکر فروش محصولات تان باشید.
بی شک هیچ کس از یک برند کوچک که اتفاقا همین چند ماه قبل کارش را شروع کرده، انتظار فروش بالا ندارد. در عوض شما می توانید با خیال راحت کارتان را با سطح فروش معمولی شروع کرده و اصلا هم نگران پایین بودن مقدار فروش تان نباشید. هرچه باشد بزرگترین برندهای دنیا هم کارشان را از همینجا شروع کرده اند. نکته مهم این وسط تداوم عملکرد و تلاش تان در بازار است. این طوری به مرور زمان تبدیل به یکی از غول های بازار خواهید شد.
تصور خیالی از اتوماسیون: بزرگترین اشتباه کسب و کارهای کوچک
بعضی از صاحبان کسب و کارهای کوچک فکر می کنند اتوماسیون فقط به درد برندهای بزرگ با چند هزار کارمند مختلف می خورد. به همین خاطر هم خیلی زود از کنار اتوماسیون عبور می کنند. اگر شما هم این طور فکر می کنید، باید بگوییم سخت دراشتباهید؛ چراکه اتوماسیون نه تنها به درد شما هم می خورد، بلکه در خیلی موارد مزایای بیشتری برای کسب و کارهای کوچک دارد. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: چالش های کسب و کارهای کوچک و راهکارهای حل آن
یکی از مهمترین کاربردهای اتوماسیون در فروش آنلاین به چشم می خورد. از آنجایی که مشتریان به هنگام خرید حضوری مشخصات یک محصول را از فروشنده جویا می شوند، در خرید آنلاین این وظیفه حساس به گردن کارشناس های آنلاین می افتد. بی شک هیچ کس دوست ندارد تمام روز پشت سیستم منتظر سوالات خریداران باشد. به همین خاطر ابزارهای هوشمند در قالب اتوماسیون به کمک برندها برای پاسخگویی هرچه سریع تر به مشتریان آمده اند. ربات های چت که روز به روز طرفدارهای بیشتری پیدا می کنند در این دسته جای می گیرند. اگر شما هم دوست دارید کارتان را بدون دردسر دنبال کرده و حتی یک سوال مشتریان را نیز بی جواب نگذارید، اتوماسیون همان چیزی است که لازم خواهید داشت.
اتوماسیون نه تنها شما را از شر کارهای تکراری نجات می دهد، بلکه سرعت فروش را نیز بالا خواهد برد. هرچه باشد مشتریان وقتی جواب سوالات شان را سریع تر دریافت کنند، تمایل بیشتری برای خرید خواهند داشت. پس هر فکر و خیالی که تا حالا درباره اتوماسیون داشتید را دور بریزید و همین امروز شروع به استفاده از ربات چت کنید. اینطوری توانایی رقابت حتی با بزرگترین برندهای دنیا را نیز به دست خواهید آورد.
منابع: