پرسش: یک تولید کننده لوازم آشپزخانه هستم و به توصیه شرکا قصد دارم محصولاتم را از طریق فروشگاه های کال سنتر به مشتریان عرضه کنم. این تصمیم چه مزایا و معایبی می تواند برای کسب وکار من داشته باشد؟
پاسخ کارشناس: متأسفانه در ایران اکثر شرکت هایی که از سیستم کالسنتر استفاده می کنند کالاهای بی کیفیت چینی می فروشند و نزد جامعه ایرانی کارنامه خوبی ندارند.
توصیه ما این است که یا اساسا این شیوه فروش را فراموش کنید یا اگر تمایل به انجام آن دارید حتما خودتان سیستم فروش تلفنی را راه اندازی کنید. این کارمزایای زیادی را برای شما خواهد داشت، زیرا شما به جزییات کالای خودتان مسلط هستید و کارمندانی که پاسخگوی مشتریان هستند زیر نظر شما خواهند بود و با ارائه اطلاعات غلط یا برخورد نامناسب موجب خدشه دار شدن برند شما نخواهند شد. ممکن است در ظاهر این کار هزینه زا باشد، اما در عوض شما سهم واسطه (کال سنتر ثانوی) را پرداخت نمی کنید و درآمد شما بیشتر خواهد شد.
مزیت فروش از طریق تلفن در کلانشهرها این است که افراد مجبور نیستند برای خرید حتما از منزل خارج شوند و نگران جای پارک و ترافیک باشند. این نوع سرویس ها احتماال برای بخشی از جامعه جذابیت داردو می تواند فروش شما را بیشتر کند. البته این کار بیشتر درباره لوازم خانگی کوچک جواب می دهد. بسیار بعید است افراد برای خرید یخچال و تلویزیون و... حاضر باشند از راه دور و از طریق تلفن اقدام به خرید کنند. بنابراین اگر شما لوازم خانگی سبک و کوچک می فروشید وارد این سیستم شوید.نکته دیگر آنکه این سیستم هم همانند شیوه های دیگر بازاریابی فوت وفن خاص خود را دارد.