پرسش: مدیر روابط عمومی یک هفته نامه اقتصادی هستم. به نظر شما شرکت در نمایشگاه مطبوعات تأثیری در موفقیت مالی این نشریه دارد؟
پاسخ کارشناس: بی تردید نمایشگاه های مطبوعات در تمام دنیا برای معرفی نشریات بسیار اهمیت دارد و اگر شما در سال اول یا دوم فعالیت هستید می توانید برای برندینگ نشریه و کسب اعتبار و جذب مخاطبان بیشتر شرکت کنید، اما اگر اهداف شما از شرکت در نمایشگاه بهره مندی مالی است طبیعی است که نمایشگاه مطبوعات نمی تواند در ظرف زمانی کوتاه برای نشریه شما بازدهی مالی داشته باشد.
نمایشگاه محلی برای نمایش توانمندی ها و ظرفیت های پیدا و پنهان رسانه است تا افراد و سازمان ها بتوانند در ظرف زمانی کوتاه با تعدادی از نشریات روزانه و هفتگی و ماهانه و. . . آشنا شوند و با توجه به نیاز و خواسته فردی یا سازمانی با آنها ارتباط برقرار کنند.
نشریه شما در نمایشگاه مطبوعات می تواند زمینه ای برای بهتر دیده شدن داشته باشد، اما ضامنی برای بهتر فروش رفتن یا جذب آگهی های تبلیغاتی بیشتر ندارد. برخی تصور می کنند با حضور در نمایشگاه و معرفی توانمندی رسانه می توانند مشتریان بیشتری کسب کنند و بلافاصله به درآمد خود بیفزایند. این مهم در صورتی محقق می شود که بازار تقاضا به صورت واقعی وجود داشته باشد.
با توجه به حضور پرررنگ رسانه های آنلاین در سال های اخیر ماهیت و کارکرد رسانه های آفلاین تغییر کرده است و برای کسب منابع درآمدی باید راه ها و شیوه های تازه تری را برگزینند. شاید در سال های دور رسانه های آفلاین به عنوان رسانه های حامل اخبار و اطلاعات می توانستند با حضور در نمایشگاه و معرفی ظرفیت های رسانه ای خود در جذب مشتریان سازمانی موفق باشند، اما در این سال ها نمایشگاه مطبوعات برای رسانه ای که شناخته شده است امکانی برای کسب درآمد نیست، چرا که سال ها فعالیت در عرصه رسانه نام او را به عنوان یک رسانه قابل اعتنا بر سرزبان ها انداخته است، بنابراین بودن یا نبودن در نمایشگاه نمی تواند ضمانتی برای ایجاد فضای درآمدی جدیدتری باشد.
هفته نامه اقتصادی شما را اگر مخاطبان هدف می شناسند نیازی به دوباره دیدن ندارید، اما اگر به تازگی وارد این عرصه شدید بودن در فضای پرهیاهوی نمایشگاه مطبوعات خالی از لطف نیست.