مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: آمریکای شمالی در سال 2016 در حوزه فناوری صنعت بانکداری حدود140میلیارد دلار هزینه کرد که این میزان در خاورمیانه حدود 11میلیارد دلار بود که سالانه نیز یک میلیارد دلار رشد دارد، اما نکته جالب این است که این میزان در کشور ما حدود 3هزار میلیارد تومان است که رقمی بسیار ناچیز است!
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سیدابوطالب نجفی در دومین روز از برگزاری پنجمین سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت که از روز گذشته در برج میلاد کار خود را آغاز کرده، درباره صنعت بانکداری پس از تحریم، فرصتها و چالشهای آن سخنرانی کرد و افزود: 90درصد تراکنشهای پرداخت به صورت الکترونیکی انجام میشود و حدود 200میلیون تراکنش روزانه در شبکه بانکی وجود دارد و تقریباً 30تا35میلیوننفر از این سامانههای بانکی استفاده میکنند.
وی با اشاره به چالشهای صنعت بانکی و با طرح این پرسش که آیا با ورود شرکتها و بانکهای قوی در حوزه بانکداری بینالمللی توان رقابت با آنها را داریم، گفت: بانکها و شرکتهای مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات باید برای رقابت، تلاش بیشتری کنند و از طرفی نظام بانکی ما نیز نیاز به تزریق سرمایه در حوزه فناوری اطلاعات دارد.
نجفی در بخشی از سخنان خود با تأکید بر اینکه متأسفانه هنوز نگاه مدیران ارشد ما به سرمایههایی مثل ماشین و ملک است تا دیتا، از این موضوع نیز ابراز تاسف کرد که اپیدمی در بانکها در حال وقوع است که همه بانکها به سمت خرید سامانههای یکپارچه میروند و این در حالی است که سرویس رایانش ابری (cloud) وجود دارد و آنها میتوانند از آنجا سرویس دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به ضرورت بهروز کردن و استفاده از فناوری درصنعت بانکداری گفت: فناوری در حوزههای مالی بهشدت در حال رشد است و اتفاق بزرگ دیگر ورود بازیگران بزرگ پرداخت به بازار است و در این راستا ویزا حدود 18میلیارد دلار و مستر نیز بهطور تقریبی 10میلیارد دلار در روز تراکنش دارد که باید بتوانیم ورود آنها به بازار ایران را مدیریت کنیم. وی تأکید کرد: حدود 40سالی است که از مباحث حقوقی بینالمللی دور هستیم و باید به این موضوع نیز توجه جدی داشته باشیم.
نجفی همچنین با اشاره به صنعت بانکداری در دوران تحریم و با بیان اینکه تحریم، شبکه مالی کشور را تحتالشعاع قرار داده و اثرات تحریم بر صنعت بانکداری بسیار گسترده است، اظهار کرد: با توجه به تحریم، منابع ارزی ما مسدود شد و قطع روابط کارگزاری بین بانکها، لغو خدمات پیغامرسانی مثل سوییفت و افزایش شدید هزینههای نقل و انتقال پول در اقتصاد از جمله تبعات منفی تحریم در این بخش بود.
نجفی همچنین کاهش کیفیت خدمات، افزایش هزینههای تمام شده و قطع اتصال با شبکههای پرداخت را از جمله بداقبالیهای بانکها عنوان کرد و افزود: البته در این سالها خبر خوش این بود که با توجه به محدودیتها و تحریم توانستیم ظرفیتسازی کنیم و ظرفیت بازارهای داخلی را افزایش دهیم و شرکتهای جدیدی نیز به وجود آمدند. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، وجود اسناد کاغذی و فرآیندهای سنتی در بانکها، طولانی بودن زمان پاسخگویی بانکها به مشتریان، انتقال پیامها از سامانههای الکترونیکی دستگاهها به سامانههای بانکی برای حذف سند، امضا و رقابت غیرمنطقی بانکها در حوزه جذب مشتری را از جمله چالشهای موجود در صنعت بانکی برشمرد.
وی، رقابت بانکها در حوزه افــزایـــش تعــداد ATM یـــا POSها را مناسب دانست و در عین حال تأکید کرد، بانکها باید به بیزینس مدلهای جدید بانکی هم ورود کنند. وی همچنین با اشاره به عدم دسترسی به منابع دلاری و یورویی بانک مرکزی در خارج از کشور، گفت: در صورت برداشته شدن تحریمها، امکان ورود بانکهای خارجی به کشور فراهم میشود و رقابت با شفافتر شدن فضا افزایش مییابد؛ در بعد فناوری شرکتهای بزرگ به کشور وارد و دسترسی به تجهیزات ارزانتر میشود. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در پایان تأکید کرد: باید بتوانیم خود را با تغییرات تطبیق دهیم و این از موضوعاتی است که توجه زیادی را میطلبد.