پرسش: جوانی 28 ساله ام و علاقه زیادی به راه اندازی کتابفروشی دارم اما رکود بازار کتاب مانع از راه اندازی کار مورد علاقه ام می شود. شما چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟
پاسخ کارشناس: بازار کتاب برخلاف نظر شما در رکود به سر نمی برد، در همین بازار روزانه هزاران کتاب به فروش می شود و ده ها کتاب جدید وارد بازار کتابفروشی می شود، اما چون بازار کتاب در ایران بازاری سنتی است و هنوز صنعتی نشده است کمتر توانسته در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته رشد کند.
شما با توجه به جوان بودن و علاقه مند بودن به کتاب می توانید با مطالعه و تحقیق، استارت آپی در زمینه فروش آنلاین کتاب راه اندازی کنید و با چند مزیت رقابتی در مدت کوتاهی نام کسب و کار خود را بر سر زبان ها بیندازید. متاسفانه بسیاری از سایت های فروشگاهی کتاب فاقد استراتژی قابل دفاع هستند و کتاب را مانند کالاهای دیگر در فروشگاه آنلاین عرضه می کنند در صورتی که کتاب مانند کالاهای دیگر نیست.
ما معتقدیم هر کالا دارای یک ظرفیت بازاریابی است و اگر درست به ظرفیت های بازاریابی و فروش کتاب در ایران توجه شود شاید بتوان فروشگاهی موفق در فضای مجازی دایر کرد. گرچه آمار و ارقام موجود نشان می دهد که در همین وضعیت نیز صاحبان فروشگاه های آنلاین کتاب از درآمد خوبی برخوردار هستند. اما اگر شما می خواهید در بازار رقابتی کتاب موفق شوید باید با نوآوری و خلاقیت در زمینه بازاریابی و فروش راه تازه ای بگشایید و امکان بهتری برای دیده شدن کتاب فراهم کنید ولی اگر مایل به راه اندازی یک کتابفروشی در فضای واقعی هستید طبعا سازوکار ها و معادلات آن باید طبق یک برآورد مطالعاتی جداگانه بررسی شود. در کدام منطقه و در کجا قصد دارید این کتابفروشی را راه اندازی کنید؟ سهم شما در فروش چه مقدار خواهد بود؟ هزینه های راه اندازی از خرید مغازه یا اجاره و دکور و نورپردازی و... چقدر می شود؟ به چه نیروهای انسانی نیاز دارید؟ و...
ما معتقدیم که کتابفروشی در ایران هم در فضای مجازی و هم در فضای واقعی با همین ظرفیت کتابخوانی و تیراژ نسبتا پایین می تواند یک کسب و کار سودآور باشد در صورتی که مقدمات و تمهیدات لازم براساس تجربه ، تخصص، دانش، علاقه و سرمایه فراهم باشد.