پرسش: محصول جدیدی تولید کردم و می خواهم آن را قیمت گذاری کنم اما نمی دانم دقیقا چه قیمتی برای آن مناسب است. اگر امکان دارد مرا راهنمایی کنید.
پاسخ کارشناس: قیمت گذاری محصول یکی از نکات مهم و پیچیده است و مقالات زیادی درباره آن نوشته شده است. نخستین توصیه ما مشورت با کارشناسان و خواندن چند مطلب کاربردی در این خصوص است، اما در اینجا به چند نکته که باید مورد توجه شما قرار گیرد اشاره می کنیم؛ اول آنکه اگر محصول شما رقیب دارد حتما قیمت رقبا را فهرست برداری کنید و در جدولی بنویسید. اگر قیمت تمام شده شما به گونه ای است که با در نظر گرفتن سودی معقول همچنان قیمت شما از رقبا کمتر است کمترین مشکل را خواهید داشت.
البته توجه به ویژگی های کیفی محصول شما و تشابهات و افتراق های محصول تان با رقبا نیز بسیار مهم است. اگر از نظر کیفی از بقیه بهتر باشید که دیگر عالی است و فقط باید به فکر بازاریابی و تبلیغات باشید. به این نکته توجه داشته باشید که لزوما قیمت کمتر شما را به نتیجه نمی رساند. چه بسا قبل از برند شدن شما، قیمت کمتر شما در نظر مصرف کنندگان نشان از کیفیت پاینتت ر شما باشد و فروش محصول را با مشکل مواجه کند. بنابراین اگر همزمان تبلیغات خود را آغاز کنید، می توانید قیمت خود را هم سطح قیمت برند معروف بازار تعیین و بر تمایز محصول خودتان با دیگران در تبلیغات تمرکز کنید.
درهر صورت مجددا تاکید می شود که قیمت گذاری امری پیچیده است و پارامترهای زیادی باید بررسی شوند که می تواند با توجه به هدف شما تعیین شوند. مشورت با متخصصین را فراموش نکنید.