فرصت امروز: در دهه اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمان ها یکی از مباحث اصلی مدیریت رفتار سازمانی را به خود اختصاص داده است زیرا فشار عصبی در محیط های کاری همچون آفتی فعالیت ها را تحلیل داده و از بین می برد. همه ما در زندگی با فشارهای زیادی مواجهیم. استرس های خیلی شدید یا فشارهایی که بد کنترل می شوند، می توانند ما را مضطرب سازند، سلا متی مان را به خطر اندازند و از کارآمدی مان بکاهند. اگر بتوانیم فشار را به اندازه کافی کنترل کنیم، می تواند ما را برانگیزد.
فشارهای خوب کنترل شده می توانند ما را قوی تر سازند و عمل کردمان را افزایش دهند، چرا که امروزه مقدار کمی از استرس لا زم است. همچنین این مسئله بر موفقیت ما، در خانه و محل کار می افزاید. یکی از وظایف کارفرما فراهم آوردن محیطی سالم و مطمئن برای کارکنان است.
موارد زیادی از شکایت کارکنان علیه کارفرمایان، به دلیل استرس های ناشی از کار وجود دارد. امروزه قوانین مربوط به این موارد، دو برابر گذشته است. موفقیت دادخواهی کارکنان می تواند هزینه های مالی بسیار سنگینی برای کارفرمایان داشته باشد. حتی بدون جریمه مالی نیز سازمان نمی خواهد چنین مسئولیتی را به عهده بگیرد. نه تنها باید اهداف و مأموریت های سازمان را در نظر بگیریم، بلکه باید کارکنان و همکاران را نیز مدنظر قرار دهیم.
لازم است در سازمان های امروزی، کارکنان مقدم ترین و مهم ترین منابع باشند، چرا که در دنیای امروز مقوله مهم منابع انسانی در جایگاه نخست قرار دارد. بدین ترتیب اهداف، که باید به وسیله این منابع تحقق یابند، در درجه دوم اهمیت قرار می گیرند. به همین خاطر است که بدون کارکنان خوب و سالم، اهداف به طور مستمر محقق نمی شوند. این امر ممکن است تصمیم گیری های مشکل و شجاعانه ای را درباره اینکه چه وقت مدیران باید اهداف، آرمان ها و حیطه های زمانی ناکارآمد را تغییر دهند، بخواهد.
بعضی از فشارها اجتناب ناپذیر و در نتیجه ضروری هستند و برخی اجتناب پذیر و غیرضروری اند. در مجموع فشارهایی که جزو ماهیت شغل هستند، اجتناب ناپذیرند. این دسته، به جز در مواردی که بسیار شدید هستند، تأثیر زیادی بر افراد ندارند و به عنوان قسمتی از کار پذیرفته شده و به طور اختیاری وارد کار همه افراد می شوند؛ برای نمونه، پزشکانی که به تازگی استخدام شده اند، می پذیرند که مجبورند با موضوعات مربوط به زندگی سروکار داشته باشند؛ وکلا می پذیرند که باید بیشتر وقت خود را با انتظارات بالا سپری کنند؛ خلبانان، خدمه هواپیما و رانندگان اتوبوس مجبورند بسیار مسافرت کنند.
بعید است چنین فشارهایی در این مشاغل به فشارهای روانی منجر شوند، مگر اینکه بسیار شدید باشند. در برخی اوقات متأسفانه این فشارهای روانی بسیار شدید می شوند. این درصورتی است که افراد به طور کامل ماهیت کار خود را درک نکرده اند، برای انجام آن کاملا آگاهی ندارند یا متناسب با آن پیش نمی روند. به همین خاطر لازم است در راستای موفقیت، برای کاهش استرس خود و کارمندان تان طرحی داشته باشید.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
- استخدام و به کارگیری افراد ضعیف می تواند منجر به مشکلا ت و مسائل پی درپی و جدی شود. اگر تناسب شغل و شاغل به خوبی رعایت نشده باشد، احتمالا دیر یا زود مشکلا ت بروز خواهند کرد. تقریبا در تمامی پژوهش های پیمایشی، درباره منابع استرس زا، بر «ارتباط ضعیف شغل و شاغل» تأیید شده است. ارتباط مناسب، به ویژه در مورد افرادی که خارج از کشور به سر می برند یا تنها هستند، بسیار اهمیت دارد. تجربه نشان می دهد افراد می توانند در بسیاری از سازمان ها و کارخانجات صنعتی، فشارهای بسیار شدیدی را تحمل کنند، اگر فقط احساس کنند به حرف های شان گوش داده می شود، برای آنها اهمیت قائلند و به اصطلا ح به حساب آورده می شوند.
- مدیران باید تا آنجا که ممکن است تلا ش کنند جلوی هرگونه فشار روانی قابل اجتناب را بر کارکنان بگیرند و هنگامی که فشارها غیرقابل اجتنابند، از کارکنان خود حمایت کنند. این پشتیبانی باید شامل آموزش افراد برای مقابله با استرس باشد.
- عدم پرداخت حقوق و امكانات مناسب و اختلافات بین نتایج كار و ارزیابی عملكرد انجام گرفته، خصوصا هنگامی كه این اختلافات ناشی از تعصبات نژادی و مسائل جنسیتی باشد باعث ناامیدی در پرسنل می شود.
- سعی کنید اوقات خود را با کسانی بگذرانید که مصاحبت با آنها برای تان لذت بخش باشد و نه با کسانی که انتقاد کننده و خرده گیر هستند.
- وقتی لبخند می زنید یا می خندید، نه تنها بار ذهنی شما سبک می شود، بلکه تغییرات جسمی مثبتی در بدن شما به وجود می آید. لبخند زدن باعث می شود اطرافیان شما نیز احساس راحتی بیشتری داشته باشند. به علاوه، هر کسی دوست دارد با افرادی سرو کار داشته باشد که مثبت هستند و لبخند زدن را به اخم کردن مداوم ترجیح می دهند.
اگر به طور خاص، روز سختی را شروع کرده اید، سعی کنید نکته ها و جوک های خنده دار پیدا کنید و بخوانید، به تخته تأثیرگذارتان نگاه کنید یا در زمان های استراحت و نهار کنار دوستان بامزه بنشینید. این کار ها باعث می شود هر چالشی را با شوخی پشت سر بگذارید و در این صورت نه تنها انجام وظایف تان آسان تر می شود، بلکه برای همکاران هم فرد قابل تحملی خواهید بود.