هر کسب وکاری دوست دارد بهترین محصولی را که می تواند در اختیار مشتری قرار دهد، اما تحقیقات نشان می دهد بیشتر این کسب وکارها در تولید محصول جدید یا توسعه محصول با مشکل روبه رو هستند. در واقع، گزارش ها نشان داده حدود ۷۵درصد از محصولات جدید با شکست مواجه می شوند.
به گزارشibazaryabi ، این محصولات یا برای نخستین بار تولید می شوند یا کسب وکاری تغییراتی را در محصول فعلی خود داده و محصول جدیدی را طراحی می کند. با این حال، تنها ۳درصد از آنها به محصول واقعا موفقی تبدیل می شوند.
عوامل متعددی می تواند در این امر دخیل باشد که در ادامه به تعدادی از مشکلات رایج در تولید و توسعه محصول اشاره می کنیم.
شرکت قادر به حمایت از رشد سریع محصول نیست
آیا شگما برنامه ای برای زمانی که محصول به شدت مورد علاقه قرار گرفت، دارید؟
در سال ۲۰۰۰ محصولی به نام (Mosquito Magnet) تولید شد که از روش خاصی برای ازبین بردن پشه ها استفاده می کرد. این محصول مورد توجه شدید مردم قرار گرفت و خیلی زود تقاضاها برای آن بالا رفت.
با زیاد شدن تقاضاها، تولیدکنندگان مجبور شدند کمیت محصول را بالا ببرند، اما این موضوع در نهایت منجر به کاهش کیفیت و نارضایتی مشتریان شد.
محصول به اندازه کافی انتظارها را برآورده نمی کند
آیا محصول قبل از رونمایی عمومی کاملا به روز و جذاب شده است؟
زمانی که مایکروسافت ویستا را ارائه می کرد، با اعتراضات فراوانی روبه رو شد؛ از آنجایی که آن زمان ها اپل در حال ارائه بهترین محصولات بود، مردم انتظار بیشتری از مایکروسافت داشتند، بنابراین عجله و ارائه نکردن یک محصول فوق العاده باعث شد این نسخه از مایکروسافت با مشکل مواجه شود.
محصول اشتباهی هدف قرار داده می شود
آیا شما از تحقیقات بازار خود مطمئن هستید؟
گاهی شرکت ها در تحقیقات بازار خود سوالات اشتباهی را هدف قرار می دهند و این باعث می شود که شرکت محصولی تولید کند که کسی خواهان آن نباشد.
به عنوان مثال، کوکاکولا زمانی دو محصول داشت که یکی محصول رژیمی بود و یکی محصول اصلی کوکاکولا. در تحقیقات بازار، آنها به این نتیجه رسیدند که محصولی مابین این دو طعم، می تواند مشتریان بین 40-20 سال را هدف قرار دهد.
آنها به این موضوع توجه نکردند که طعم اصلی کک به دلایل نوستالژیک مورد علاقه است و کک رژیمی نیز به خاطر رژیمی بودنش نه طعمش.
بنابراین محصول جدید کک با هیچ استقبالی روبه رو نشد و سوالات اشتباه در تحقیقات بازار منجر به شکست محصول جدید کک شد.
محصول پیچیده است
گاهی محصولی که جدیدا تولید شده است به قدری پیچیده است که نیاز به آموزش به مشتری دارد.
اگر شرکت نتواند انگیزه لازم برای آموزش محصول را در کاربر ایجاد کند، محصول با شکست مواجه خواهد شد.
کمپین های آموزشی قوی می توانند در افزایش آگاهی از برند و ویژگی های محصول نقش داشته باشند.
محصول فوق العاده است، اما بازاری برای آن وجود ندارد
یکی از مشکلات اساسی در تولید محصولات جدید این است که بازاریابی برای محصولات وجود ندارد؛ در واقع، محصول به اندازه کافی خوب و باکیفیت است، اما نیازی را از کاربر برطرف نمی کند.
یک کسب وکار باید قبل از تولید یا توسعه محصول نسبت به نیازسنجی صحیح اقدام کند.
اگر آنها محصولی تولید کنند که هیچ کسی آن را نخواهد، مجبور هستند آن را کنار بگذارند.
همه مواردی که گفته شد جزو اشتباهات رایجی است که کسب وکارها اغلب مرتکب آنها می شوند.
مورد اول و دوم را با کمی تلاش می توان برطرف کرد، اما مورد سه و چهار و پنج کمی پیچیده تر هستند و نیاز است که توجه بیشتری به آن صورت بگیرد.
مدیران باید در اوایل شرکت تیم بازاریابی، تبلیغات، برندینگ، فروش و روابط عمومی را در یک جا جمع کنند و نظرات آنها را جویا شوند. شنیدن نظرات مخالف واقعا برای هر کسی سخت و ناراحت کننده است، اما اغلب پایان خوشی دارد.