شرکت جهان نوین آریا، نماینده رسمی نیسان در ایران با ورود خودروهای جوک و ایکس تریل فضای تازه ای را وارد بازار خودروی ایران کرده است. یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های این شرکت استفاده از خلاقیت و نوآوری در ایده های بازاریابی است. گروه بازاریابی نه تنها در بسیاری از طراحی های تبلیغاتی از نوآوری برای تغییر نگاه مخاطب استفاده کرده بلکه فراتر از آن به عنوان یک نماینده رسمی دست به خلاقیت زده است.
استادان حوزه بازاریابی بر این اعتقادند که خلاقیت به معنای توانایی ترکیب ایده ها در یک روش منحصر به فرد یا ایجاد پیوستگی بین ایده هاست و نوآوری عبارت است از عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو ناشی از خلاقیت، به عبارت دیگر، در خلاقیت اطلاعات به دست می آید و در نوآوری، آن اطلاعات به صورت های گوناگون عرضه می شود.
دپارتمان بازاریابی شرکت جهان نوین آریا در تبلیغات با تلفیق خلاقیت و نوآوری به یک تغییر دست یافته است؛ این تغییر وقتی با بسامد بالا در تبلیغات بیلبوردی اتوبان های تهران و روزنامه های معتبر دیده شد، موجب آشنایی زدایی ذهن بینندگان شد. این آشنایی زدایی وقتی با تکرار منطقی و پیوستگی در ادوار مختلف زمانی همراه شد، به عنوان یک اصل بازاریابی در ذهن ها نقش بست.
امروز وقتی به شروع فعالیت تبلیغاتی نمایندگی نیسان در ایران نگاهی می اندازیم احساس متفاوت بودن برای رسیدن به متمایز بودن کاملاً به چشم می آید. این تفاوت شیوه بازاریابی که موجب تمایز این شرکت با دیگر شرکت های خودرویی در ایران شد، فصل تازه ای از رقابت ها را آغاز کرد که موجب تغییر نگاه اهالی تبلیغات در سال های آینده خواهد شد.
تا قبل از حضور رسمی شرکت جهان نوین آریا برای معرفی خودروهای نیسان، واردکنندگان رسمی و غیر رسمی خودرو با تبلیغات کلیشه ای اتومبیلی را بر صفحه روزنامه یا بیلبورد نشان می دادند که فاقد خلاقیت، نوآوری، تغییر، تفاوت و تمایز بود. اما از زمان شروع تبلیغات محصولات نیسان در ایران حتی بسیاری از شرکت های تبلیغاتی که کاملاً سنتی و بدون خلاقیت کار می کردند، به فکر ایده پردازی برای تغییر شدند و همین نکته موجب شد تلاش دپارتمان بازاریابی شرکت جهان نوین آریا در ذهن ها نقش ببندد و تصویری روشن و مدرن در اذهان مردم ایجاد کند.
شاید بتوان از آشنایی زدایی تبلیغات شرکت جهان نوین آریا یاد کرد که این خلاف آمد عادت ذهن را متوجه سمت و سویی تازه و نوآورانه کرد تا بتواند تفاوت و تمایز را نشان دهد. بی تردید یکی از اصول هنری که موجب تمایز می شود همین اصل آشنایی زدایی یا خلاف آمد عادت است.
سال گذشته شرکت جهان نوین آریا با تبلیغات خود از ذهن ها آشنایی زدایی کرد؛ بدین معنا که همه ذهن ها با یک شیوه مألوف و سنتی به سراغ خودروهای وطنی یا خارجی می رفتند اما ناگاه این شیوه با آگهی های تبلیغاتی نیسان تغییر کرد. همین تغییر باعث شد تا همه کسانی که سال ها آرام و بدون تغییر فرکانس ذهنی تبلیغات خودروها را می دیدند ناگهان در مقابل تبلیغات مدرن و خلاقانه نمایندگی رسمی نیسان در ایران دقایقی بایستند و با شوق نگاه کنند و همین مسئله موجب موفقیت فروش شد.
فرض کنید کسانی که سال ها اتوبان اصفهان – شیراز را سفر می کردند و با تلی از خاک خشک و زمین های بایر روبه رو بودند، هیچ گاه ذهن شان متوجه چیز تازه ای نمی شد اما اگر در همین مسیر ناگاه با یک کمپ زیبا با درختان سبز و برافراشته روبه رو می شدند دقایقی می ایستادند و علاوه بر نگاه کردن به این زیبایی و نشستن در زیر درختان و استفاده از هوا و فضا و امکانات حال و هوایی تازه به خودشان می دادند. همین اتفاق برای آگهی های خلاقانه محصولات نیسان در ایران روی داد. با اینکه در تبلیغات تابستانه تمرکز بر امتیازدهی به مشتریان و ایجاد سرویس های حرفه ای مثل تحویل 5روزه است، اما نگاه ها هنوز یادآور زیبایی های شروع این فصل از تبلیغات مدرن است.
بنابراین شاید بتوان شروع فعالیت های تبلیغاتی محصولات نیسان در ایران توسط شرکت جهان نوین آریا را مقدمه ای برای معرفی محصولات این شرکت دانست. معمولا می گویند در ارتباط شخصی و اجتماعی، نخستین تصویری که در ارتباطات در ذهن نقش می بندد، در تصمیم گیری ها و قضاوت ها بسیار مؤثر است. فرض کنید شما با شخصی آشنا می شوید و در همان نخستین برخورد لباس شیک و بوی عطر و فرم و حالت مو، تصویر زیبا از فرد در ذهن شما می سازد، بنابراین هر زمان که قصد معرفی آن فرد را دارید آن تصویر در ذهن شما احیا می شود.
شرکت جهان نوین آریا هم با آگاهی از این مهم، شروع خلاقانه ای را به نمایش گذاشت که این شروع برای همیشه در ذهن ها باقی ماند. بنابراین تبلیغات تابستانه نیسان با دارا بودن آفرهای مختلف ذهن را به تصاویر ببر و طاووس و اسب هدایت می کند و لذت دیروز را دوباره زنده می کند .
اگر آمار دقیقی از فروش محصولات نیسان طی یک سال اخیر در دست ما بود شاید می توانستیم سهم بازار را کاملاً مشخص کنیم و بر این نکته صحه بگذاریم که یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکت جهان نوین آریا در همین مدت کوتاه مدیریت بازاریابی این شرکت است که به درستی فضا، حجم، زمان، رنگ، نور و بسیاری از پارامترهای اصول بازاریابی را دقیق رعایت می کند تا بتواند تصویر خوبی از محصولات در ذهن مردم باقی بگذارد.
شرکت جهان نوین آریا باوجود حضور کوتاه در بازار خودروهای خارجی، موفقیت چشمگیری در برند سازی و فروش داشته است، اما بی تردید پایداری و ماندگاری این تصویر خلاق و زیبا در ذهن های مردم نیاز به تمرین و تکرار دارد. این نکته را فراموش نکنیم که مردم حافظه کوتاه مدت دارند و اگر مفهوم یا مصداقی در گذر زمان تکرار نشود چه بسا از ذهن ها نقش بربندد و در گوشه و کنج طاقچه ها بنشیند و رقیب جدید با رویکردی متفاوت و متمایز صحنه را از آن خود کند.
از این رو شرکت جهان نوین آریا برای پایداری و ماندگاری و حفظ سهم خود در بازار فروش باید دو کار پیوسته انجام دهد؛ اول استفاده از اتاق فکر خلاق و مدرن برای ایجاد فرم های جدید تبلیغاتی و طرح های نوآورانه است تا همواره مردم را با شگفتی و تعجب همراه کند و دوم حضور همیشگی در رسانه های مختلف اعم از محیطی، کاغذی یا اینترنتی است، زیرا یک سال فعالیت حرفه ای بازاریابی جهان نوین آریا یک تصویر زیبا در ذهن باقی گذاشته است برای اینکه این تصویر پایدار باقی بماند نیاز است همواره با خلاقیت و نوآوری و تمرین و تکرار به ذهن ها تلنگر زد.
کارشناس بازاریابی و فروش