رنوی فرانسوی قصد دارد که «عمق ساخت داخل قطعات» محصولاتش در ایران را به 80 درصد رسانده و قطعهسازان ایرانی را در بازی تجارت جهانی سهیم کند.
نمایشگاه دستاوردهای صنعت قطعهسازی ایران در مرکز طراحی و مهندسی رنو، به مدت یک روز در فرانسه برگزار شد تا گامی در جهت تحقق مذاکرات قطعهسازان ایرانی با رنو برداشته شود و در همین نمایشگاه یک روزه که 25 گروه ایرانی در قالب 25 شرکت حضور داشتهاند، مدیران ارشد رنو از افزایش سطح داخلیسازی قطعات محصولات خود در ایران سخن گفتند.
محمدرضا نجفیمنش، عضو انجمن قطعهسازان، که در این نمایشگاه حضور داشته، درباره این نمایشگاه و مذاکرات پیرامونش به «فرصت امروز» میگوید: «در این نمایشگاه 25 غرفه در اختیار قطعهسازان ایرانی که طرف قرارداد رنو در ایران بودهاند، قرار داشت.
پیش از این ما مذاکراتی با رنو داشتیم که در قالب این مذاکرات از رنو خواسته بودیم همراه با توسعه محصولات خود، بخشی از قطعات خود را از ایران تأمین کنند، خوشبختانه رنو به این درخواست پاسخ گفت و برای شروع کار نمایشگاه تــوانمنــدیهــای صنــعت قطعهسازی ایران در مرکز تکنو سنتر که همه مراکز تحقیقاتی رنو در آن مستقر است و 12 هزار پرسنل دارد، برگزار شد.»
او ادامه داد: «در طول این نمایشگاه یک روزه حدود 500 نفر از مدیران ارشد رنو و نیسان و کارشناسان این شرکتها از غرفهها بازدید کرده و با قطعهسازان گفتوگو کردند. همچنین روز پیش از برگزاری رنو سه تن از مدیران ارشد این شرکت انتظارات خود از قطعهسازان ایرانی برای حضور در تولید جهانی رنو را بیان کردند.»
نجفیمنش در پاسخ به این پرسش که انتظارات رنو از قطعهسازان ایرانی چه بود؟ توضیح داد: «کیفیت، قیمت تمام شده، تحقیق و توسعه و استانداردهای مورد قبول این شرکت، از جمله مواردی بود که مدیران رنو درباره آن سخن گفتند، البته اکثر قطعهسازان ایرانی همه این موارد را در دستور کار خود دارند. هدف رنو این است که 80 درصد از قطعات محصولات خود را داخلیسازی کرده تا سطح رقابت پذیریاش بالاتر رود.»
سعید هاشمی، قائم مقام شرکت قطعهسازی آذینخودرو نیز که در این نمایشگاه حضور داشته، درباره دستاورد برگزاری نمایشگاه در گفتوگو با «فرصت امروز» گفت: «شرکتهای حاضر در این نمایشگاه، شرکتهایی بودند که قابلیت حضور در کلاس جهانی تولید قطعات را دارند و براساس ارزیابیهای خود رنو انتخاب شده بودند تا قابلیتهای صنعت قطعهسازی ایران را ارائه دهند. از 10 روز قبل برای این نمایشگاه تبلیغ شده بود. نشان دادن قابلیتهای صنعت قطعهسازی ایران نکته بسیار خوبی بود.»
او ادامه داد: «مهمترین دستاورد این نمایشگاه آشنایی مدیران رنو با تواناییهای قطعهسازی ایران بود زیرا همه مدیران رنو به ایران سفر نکرده بودند. همچنین هدف رنو برای 80 درصد کردن عمق ساخت داخل محصولاتش و پیوستن ایران به جرگه تأمینکنندگان جهانی قطعات رنو از نکاتی بود که در این نمایشگاه مطرح شد.»
موضوع رقابتپذیری، نکتهای است که خودروسازان فرانسوی از جمله رنو برای حفظ بازار جذاب ایران بیشتر به آن میاندیشند. پیش از این میزان ساخت داخل خودروی ال 90 در ایران 60 درصد بوده اما حالا رنو میخواهد همزمان با توسعه محصولاتش در بازار ایران، میزان عمق ساخت داخل قطعات خود را به 80 درصد برساند؛ خبری خوش که میتواند به توسعه صنعت قطعهسازی ایران انجامیده و در کنار آن قطعهسازان ایرانی را مجددا به بازارهای جهانی متصل کند.
ارتباط با نویسنده : dadashloo@gmail.com