چهارشنبه, ۱۴ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Wed, 4 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

امروزه سلامتی و تغذیه در میان افراد جامعه بیش از پیش حائز اهمیت بوده و برنامه غذایی افراد هر روز متنوع تر می شود، به طوری که هر طعم و هر چاشنی احساسی را در افراد ایجاد می کند که با توجه به ذائقه و طبع آنها خوشایند و لذت بخش است.

از این رو طعم ها و چاشنی ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. این موضوع بهانه ای شد تا «فرصت امروز» با احمدرضا معماریان، مدیرعامل شرکت کیچن رز به گفت وگو بنشیند و به بررسی ابعاد مختلف این کسب و کار بپردازد که در ادامه می خوانید.

ایده کسب و کار

احمد رضا معماریان در خصوص ایده این کسب و کار می گوید: بیش از یک دهه است که تأکید زیادی بر اهمیت سبک زندگی می شود و یکی از مسائل مهم در سبک زندگی، تغذیه و توجه به غذاست. امروزه افزایش سرعت در زندگی روزمره و گسترش شهرنشینی تأثیر قابل ملاحظه ای بر عادات غذایی افراد گذاشته است.

ارتباطات گسترده، ظهور شبکه های اجتماعی، تعدد رسانه ها و ماهواره ها و رشد طبقه متوسط که به دنبال ثبیت موقعیت و تبیین هویت اجتماعی است، باعث شده تقاضا تعریف ملموس تری به خود بگیرد. با این شرایط مردم صرفاً به دنبال خرید کالا نیستند تا نیازشان برطرف شود. آنها به دنبال مصرف محصولاتی هستند تا جایگاه، شیوه زندگی و موقعیت اجتماعی شان را هویدا کند و تجربه ای خوشایند دریافت کنند. تمامی این ملاحظات فرصتی را برای کسب وکار ها فراهم کرده تا با حرکت به سمت برندسازی بتوانند از موقعیت ایجاد شده بهره مند شوند.

بر این اساس، از سال 1390 به بررسی و تحلیل روندهای آتی درصنعت غذایی پرداختیم و حوزه های مرتبط با تغییرات فضای اجتماعی را که در بالا ذکر شد مطالعه کردیم. طعم و مزه و نگرش نسبت به تغذیه سالم موضوعی بود که برای ما با توجه به ساختار موجود جذابیت ایجاد می کرد. به همین منظور تصمیم گرفتیم اقدام به عرضه چاشنی های غذایی کنیم.

 استراتژی ما با توجه به منابع و تجربه سازمان از طریق برون سپاری با واحدهای نمونه و نوآور در تولید همراه شد.

پله های موفقیت

وی کاربرد خاص (استفاده از گریندرهای کوچک و بزرگ)، تکنولوژی تولید (پاستوریزه به روش طبیعی، تأکید بر محصول سالم، دسترسی به شبکه فروش و کانال های توزیع، مدیریت با تجربه وخلاق و. . .) را از عوامل کلیدی موفقیت در مجموعه کیچن رز می داند و می افزاید: مجموعه مدیران کیچن رز سال هاست که در صنعت غذایی به عنوان مشاور فعالیت می کنند.

حوزه تخصصی و تجربه آنها عمدتا با گرایش تولید و برنامه ریزی، بازاریابی و برند همراه بوده و این تجربه در طراحی مدل کسب وکار، شناخت و تعریف مشتری، تبیین جایگاه رقابتی و شناخت فضای کسب و کار قابل مشاهده بوده و کمک شایانی به پیشبرد اهداف سازمان داشته است.

رقابت برندها

وی اضافه می کند: دغدغه ما همواره خلأ برندهای ایرانی در لایه هایی از نیازهای مشتریان بوده که برندهای خارجی از قدرت بیشتری برخوردار بوده اند. اصولاً در صنعت غذایی برند لوکس ایرانی معیارها، جذابیت ها و ارزش هایی را که برندهای خارجی فراهم می کنند، کمترشاهد بوده ایم. به همین منظور تلاش کرده ایم با طراحی بسته بندی مناسب و خلق ارزش و کیفیت در رابطه با عملکرد محصول، ارائه گر ارزش ها، ویژگی ها و صفاتی باشیم که با برندهای خارجی کاملاً در رقابت بوده و مصرف کننده ایرانی بدون تحمیل آن را انتخاب کند.

حمایت سهامداران

معماریان در خصوص منابع ایجاد این کسب و کار می گوید: ما از منابع بانکی استفاده نکرده ایم و منابع موردنیاز از طریق سهامداران تأمین شده است. اصولاً نظام بانکی، در جهت حمایت از تولید تعریف نشده است. تأمین مالی از طریق بانک ها بسیار گران است و شرایط و ضوابطی که برای پرداخت و بازپرداخت در نظر می گیرند، عملا ما را به استفاده از منابع شان امیدوار نمی کند.

موانع و مشکلات

اصولا داستان حذف موانع و بهبود فضای کسب و کار در ایران خیلی کند و آرام جلو می رود و این هم دلایل متعددی دارد:

- یکی از دلایلش این است که به قدری نظام اقتصادی و سیاسی ما به درآمدهای نفتی و مسائل مربوط به آن وابسته است که صنعت و حذف موانع و چالش های آن شاید خیلی جدی گرفته نمی شود. بالاخره یک پولی می آید و می رود و همه راضی هستند.

-مدیران غیرکارآمد و مسئولیت ناپذیر بسیاری در بدنه نظام اجرایی قرار دارند که درک مناسبی از تولید ندارند. آنها عموما محافظه کار هستند و نمی توانند تصمیمات مهم بگیرند. به عنوان نمونه، محصولی وجود دارد که مجوز ورود گرفته یا به صورت قاچاق وارد می شود، ولی تولید کننده ایرانی برای ورود مواد اولیه آن کالا به کشور و تولید دچار مخمصه و تنگنای خاص می شود.

- قاچاق کالا به واسطه اینکه از شمول سود و عوارض خارج می شود، به فضای کسب وکار و رقابت صدمه می زند.

- سیاست های صدا وسیما در رابطه با تبلیغ کالای ایرانی، نه تنها مخاطب را به خرید کالای ایرانی ترغیب نمی کند، بلکه تصویری حقیر به مخاطب القا می کند که از خریدن آن منصرف شود. البته رسانه ملی به واسطه عدم محتوای نامناسب برای مخاطب و اشرافی گری مهلک، بسیاری از مخاطبان خود را از دست داده و هزینه های گزاف آن از تحمل بسیاری از واحدهای کسب وکار خارج است.

دنبال کردن علایق

این کارشناس ارشد بازاریابی و فعال حوزه برندهای FMCG  در خصوص علایق خود می گوید: مشاوره و آموزش، حوزه مورد علاقه ام است. ترجیحم همواره همکاری و مشارکت برای توسعه، بهبود و رشد در سازمان ها بوده است. به نظر فضای مشاوره در ایران زمینه زیادی برای رشد دارد و کسانی که توانایی داشته باشند می توانند به موفقیت های مورد انتظار دست پیدا کنند.

بازاریابی و تبلیغات

وی در خصوص روش های مورد استفاده برای تبلیغات و بازاریابی می گوید: حضور در رسانه های اجتماعی، رویدادها و مناسبت های خاص، نمایشگاه ها، خیریه ها و انجام برنامه های سمپلینگ و پشتیبانی از محصولات فرهنگی مثل تبلیغ در سینماهای خاص و. . . از جمله برنامه های ما بوده است. رسانه های اجتماعی ابزاری قدرتمند و تأثیرگذار هستند. طراحی محتوای مناسب و تعریف دقیق مشتریان با توجه به منابعی که برای آن صرف می شود، یکی از بهترین راه ها برای بیان ارزش ها، قابلیت ها و ارتباطات مؤثر با مخاطبان و دنبال کنندگان است.

مسئولیت اجتماعی

وی می افزاید: تلاش کرده ایم با ارائه راهکارهای روشن برای پیشرفت جامعه و رعایت الزامات زیست محیطی خود را نسبت به استانداردهای تبیین شده مسئولیت اجتماعی متعهد کنیم.

صداقت و شفافیت راه حلی مناسب و پایدار جهت جلب اعتماد و وفاداری مشتریان است. ما برای نخستین بار چاشنی و ادویه های خود را با روش طبیعی (بخار) پاستوریزه کرده، مونوسدیم گلوتامات را حذف کرده و تلاش کرده ایم با خلق مزه و هیجان، سلامت را با تمام وجود برای مشتریان مان فراهم کنیم.

همین طور توجه به فرآیندهای تولید و بهبود مستمر، رعایت عدالت بین کارکنان و برنامه ریزی آموزشی جهت ارتقای آنان، توجه به قواعد و ضوابط ایمنی و بهداشتی حداقل مواردی هستند که از ابتدا به عنوان یک الزام و اخلاق حرفه ای در نظر گرفته ایم.

توصیه ای برای کارآفرینان

به عقیده احمدرضا معماریان، شناخت و درک مشتری مهم ترین اقدامی است که باید انجام شود. وی می گوید: اگر مشتری نیازها، انتظارات، توقعات و تمایلاتش درک نشود، اقدامات بعدی به سرانجام نخواهد رسید. باور دارم ما همان گونه کسب وکارمان را هدایت می کنیم که زندگی می کنیم. برندها شبیه ما خواهند شد.

رنگ، فرم، محتوا و دنیای نشانه ای محصول یا کسب وکارمان شبیه ما خواهند شد. پس بهتر است برای موفقیت از خودمان شروع کنیم.

توسعه کسب و کار

معماریان معتقد است: به طور کلی استراتژی های کلیدی توسعه کسب وکار برای ما شامل تقویت برنامه های ارتباط با مشتری، تقویت و تأکید بر استراتژی های برندسازی و توسعه بازار و تکمیل پرتفولیوی محصولات است.

وی می افزاید: شبکه های اجتماعی فرصت مناسبی برای خلق ارتباطات دوجانبه فراهم می کنند. اینستاگرام و تلگرام از هدف های اصلی ما هستند. از طریق اینستاگرام برنامه های فروش را هدایت می کنیم.

تعامل با مشتری

این کارشناس در پایان می گوید: شبکه های اجتماعی و بازاریابی آفلاین امکان ارتباط با مشتریان را فراهم می کنند. ایجاد ارتباط در هنگام خرید از طریق نیروهای سمپلر و انیماتورها به همراه حضور در رویدادها و مناسبت ها، خیریه ها، تقویت شبکه های اجتماعی با درک نقاط تماس، نمایشگاه ها و... تعاملات ما را با مشتریان تعیین می کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kXuhgYVH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه