قیمت گذاری در سگمنت کراس اوورها به دلیل محبوبیتی که در بازار ایران دارد همیشه مورد توجه واردکنندگان و نمایندگی های رسمی بوده است، اما در این روزها شاهد قیمت گذاری های قابل تامل در برخی خودروهای وارداتی این سگمنت هستیم.
سگمنت کراس اوور یکی از محبوب ترین سگمنت های دنیای خودرو خصوصا در ایران محسوب می شود. این محبوبیت باعث توجه واردکنندگان رسمی و غیررسمی به واردات خودروهای شاسی بلند به بازار ایران شده است.
علاقه خریداران به خودروهای شاسی بلند پای انواع خودروهای شاسی بلند از محصولات چینی تا خودروهای لوکس اروپایی را به ایران باز کرد که بازه قیمتی 60 میلیون تومان تا یک میلیارد و اندی را شامل می شود.
در میان این تنوع قیمت در بازار ایران تعدادی از این خودروها که رنج قیمت 200 تا 300 میلیون را دربرمی گیرد از استقبال بالایی میان ایرانیان برخوردار شد و به عبارتی بازار خودرو اقبال بیشتری به این دسته از کراس اوورها نشان داد.
در این میان واردکنندگان رسمی به سمت معرفی و رونمایی محصولات جدید متمایل شدند تا جایی که شاهد حضور تعدادی از بهترین محصولات برندهای آسیایی و اروپایی در بازار خودروی ایران در یکی دو سال اخیر بودیم.
این معرفی خودروهای جدید خودروسازان داخلی را هم به تکاپو برای ورود در این عرصه وادار کرد تا جایی که ایران خودرو پس از مدت ها چانه زنی پژو 2008 را به بازار معرفی کرد.
در بین نمایندگی های رسمی که اقدام به رونمایی از محصولات خود کردند دو خودرو توجه بیشتری را به خود جلب کرد که یکی از آسیا و دیگری از قاره سبز به ایران آمد.
خودروی آسیایی نیسان ایکس تریل بود که ایرانی ها خاطرات خوبی از سواری با خودروهای این برند در ذهن داشتند و خودروی اروپایی هم رنو کولئوس بود که اگر رنو را یار دیرین خودروسواران ایرانی خطاب کنیم سخن گزافی نیست.
اما چرا توجه ما به این دو خودرو جلب شده است؟
به جز اشتراکاتی که این دو خودرو در همکاری برندهای رنو و نیسان با یکدیگر دارند هر دو روی یک پلتفرم مشترک ساخته شده است اما موردی که باعث جلب توجه ما شد هیچ کدام اینها نیست!
مشکل ما در نحوه قیمت گذاری این خودرو از سوی نمایندگی رسمی این برند در ایران است!
نماینده رنو در ایران برای محصول کولئوس که جدیدترین محصول رنو در جهان محسوب می شد و تقریبا همزمان با سایر نقاط جهان در ایران نیز معرفی شد قیمت 199 میلیون و 500 هزار تومان را اعلام کرد و به پیش فروش کولئوس مشغول شد اما نماینده نیسان در ایران با انتخاب قیمت 248میلیون تومانی برای این محصول به نوعی باعث تعجب علاقه مندان و خریداران خودرو شد.
حالا چطور می شود دو خودرویی که از نظر فنی مشابهت بسیاری با یکدیگر دارد و در واردات، شرایط و هزینه های یکسانی را متحمل می شود با تفاوت قیمت 50 میلیون تومانی آن هم از سوی نماینده رسمی به بازار عرضه شود؟
هر چند نماینده رنو در قیمت گذاری رنو کولئوس به دامپینگ کردن از سوی برخی رقبا متهم شد اما واقعیت این است که در بازار رقابتی خودرو قیمت گذاری از مهم ترین عوامل موفقیت به شمار می آید.