برای حفظ پول و توقف ایجاد مزاحمت برای مشتریان به این بخش توجه کنید.
- طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته در سال 2016 میلادی:
- 86 درصد مردم تبلیغات تلویزیونی را رد می کنند.
- 44 درصد از ایمیل های ارسالی هیچ وقت باز نمی شوند.
- 91 درصد از مردم از ایمیل های دریافتی ناخواسته لغوعضویت می کنند.و. . .
مردم اعتقاد دارند که زمان آنها بیشتر از این ارزش دارد که به پیام های بازاریابی کسب و کارهای مختلف گوش دهند. آنها ترجیح می دهند با شرکت مدنظر خود ارتباط بلندمدت تری داشته باشند و آن ارتباط قطع نشود.
چند تبلیغ در طول روز می بینیم؟ 100 تا؟ 200 تا؟ کدام یک را به خاطر داریم؟
چند ایمیل اسپم در ایمیل های خود دارید؟ و به واسطه آن روزانه ایمیل های مهم زیادی را از دست می دهید؟
آیا شما ایمیل هایی را از شرکت های مختلفی دریافت می کنید که هیچ گاه با آنها تعاملی نداشته اید؟
آیا به تازگی تماس تلفنی داشته اید تا فردی با حالت بسیار سرد و بی احساس تنها به فکر فروش محصولی خاص به شما باشد و شما در حال صرف ناهار باشید و از شما نپرسد که آیا زمان مناسبی با شما تماس گرفته است یا خیر؟
آیا به تازگی تماس های اتوماتیک دریافت کرده اید که پیغامی همانند جشنواره تخفیفات اینترنتی را به شما اعلام کند؟
آیا تا به حال ارتباط کوتاهی با سازمانی داشته اید که به شما اعلام کنند شما در لیست اطلاع رسانی های آنها قرار گرفته اید و از فردای همان روز برای شما دائما پیام کوتاه و ایمیل های تخفیفی مختلفی ارسال شود؟
اینها بخشی از مواردی هستند که در کسب و کار شما ایجاد وقفه می کنند و اغلب آنها کار نمی کند. این موردی است که اغلب شرکت ها آن را نفی می کنند اما متأسفانه منابع مختلف سازمان خود را در این موارد تلف می کنند.
شرکت های بسیار زیادی هستند که هزینه های بسیار زیادی را سالانه خرج تبلیغات در فضای مجازی می کنند اما می توانند با صرف هزینه ای بالغ بر یک ششم هزینه های تبلیغات و جذب نیروی انسانی مناسب، به ارائه خدمات فوق العاده در فضای مجازی بپردازند و میزان پاسخگویی خود را بالا ببرند. بیشتر شرکت ها بیش از 30درصد هزینه های تبلیغات خود را هم نمی توانند به شرکت بازگردانند و متأسفانه هیچ نتیجه مشخصی در پی ندارد.
روش کاربرد
هنوز شرکت های زیادی اصرار دارند تا از روش های بازاریابی سنتی آگاهی مشتریان را درخصوص خدمات و محصولات خود بالا ببرند و توجه آنها را جلب کنند، اما آمارها نشان از آن دارند که این روش ها بی اثر هستند. پس اگر مشتریان شما علاقه ای به ارتباطات بازاریابی شما ندارند و هیچ بازخوردی از آنها دریافت نمی کنید روش های بازاریابی خود را بررسی کنید.
برای اینکه شروع کنید باید به این سوالات پاسخ دهید:
-آیا اهداف بازاریابی شما برای افراد یا جامعه هدف درستی تعیین شده است؟
-آیا فقط شما در حال تلاش هستید تا چیزی را به آنها بفروشید و خوشحال شوید؟!
-آیا ارتباط خود را با مشتریان بیشتری از دست می دهید برای به دست آوردن مشتریان جدید به جای آنها؟
-تصور کنید شما چه کاری یا چه سرمایه گذاری می توانید انجام دهید که جلوی خرج کردن پول هایی را بگیرید که هیچ نتیجه ای را برای شما به همراه ندارد.
-چه کمکی به مشتریان خود می توانید بکنید تا آنها را حفظ کنید، به جای اینکه ارتباط خود را با آنها قطع کنید؟
با پاسخ به سوالات بالا می توانید به سرنخ هایی برسید که چطور پول خود را بیشتر حفظ کنید و چطور می توانید جلوی خروج مشتری را بگیرید.
مشاور و مدرس در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری