براساس آنچه استورات رز بیان می کند، فراموشی اصالت و هویت تاریخی شرکت می تواند منجر به مشکلات عمده ای شود. با این حال شاید بهتر باشد دیدگاه یکی دیگر از کارآفرینان بزرگ را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
سر ریچارد برانسون، مالک گروه ویرجین نیز نظراتی تقریباً مشابه با استوارت رز دارد. بدون شک تجربه برانسون در زمینه کسب وکار و مدیریت برند مادری به عظمت گروه ویرجین می تواند اعتبار بسیار بالایی برای سخنان وی فراهم کند. در ادامه به بررسی نظر وی که ارتباط نزدیکی با ایده حاضر دارد، خواهیم پرداخت. «ما هیچ وقت به افراد اجازه نمی دهیم که در رویاها و افتخارات گذشته شان باقی مانده و باعث سقوط آزاد برندمان شوند.
کارمندان باید یاد بگیرند که همواره در تلاش برای بهتر و بهتر شدن باشند. این آموزش برای هر شرکتی حیاتی است، حتی اگر هزینه بسیار گزافی را به همراه آورد. هنوز هم به یاد دارم که چگونه هنگامی که شرکت ویرجین آتلانتیک برنده جایزه بهترین بیزینس کلاس شده بود، کارمندان ما سخت مشغول طراحی برنامه جایگزین شرکت به منظور ارائه عملکرد بهتر بودند. در واقع در شرکت من یا باید رقیبی بزرگ تر برای رقابت کردن وجود داشته باشد یا اینکه باید با خودمان رقابت کنیم. فلسفه کاری من در طول این سال ها به این شکل بوده است.»
آنچه در عمل باید انجام دهید
- به یاد داشته باشید که رسیدن به موفقیت پایان راه پر فراز و نشیب جاودانگی نیست. در واقع همانطور که در بخش ایده اشاره شد، هنگامی که به موفقیت می رسید رقبا به تکاپو خواهند افتاد تا به هر طریق ممکن بر شما غلبه کنند. این احساس رقابت شدید نیاز به افزایش سعی و تلاش شما دارد. با این حال اغلب مدیران در چنین مواقعی ترجیح می دهند در گوشه دفترشان نشسته و مشغول مطالعه مقالات خبرگزاری ها در مورد موفقیت شان باشند.
- اگر مطالعه ای در زمینه تاریخچه شرکت های موفق و مشهور داشته باشید، به خوبی متوجه خواهید شد که رمز موفقیت آنها پایبندی به تعهدات اولیه به همراه نوآوری است. به عبارت ساده، اینکه شما نسبت به شعار اصلی تان حساس باشید، کافی نیست. در راستای باقی ماندن در بازار رقابتی باید برگ برنده ای در اختیار داشته باشید، همچنین بهتر است این برگ برنده تان (محصول جدید شما) را به طور مداوم به روزرسانی کنید.
- بهترین کاری که یک شرکت در هنگام کسب موفقیت قادر به انجامش است، تعیین چالش های بعدی است. در واقع اگر شما هدفی برای دستیابی نداشته باشید، مانند کشتی بدون موتور به هر سویی که موج دریا اراده کند، رانده خواهید شد.