دنیای کسب وکار در دو قرن اخیر تغییرات زیادی را به خود دیده است. با این حال با شروع سده21، اوضاع به شکل عجیبی متحول شد. سرعت، عنصری است که در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در دنیای کسب وکار داشته و به تبع، تغییرات بسیار سریع تر از آنچه در چندصد سال گذشته رخ داده، در حال وقوع است.
در همین راستا دید کلی شرکت ها و هدفگذاری بر اساس این دید کلی اهمیت بسیار زیادی دارد. با این حال باید توجه داشت که تغییرات دنیای کسب و کار در چند سال اخیر ضرورت توجه به نظرات و پیشنهادات گوناگون را افزایش داده است.
اهمیت تشکیل تیم دستیاران نیز در همین راستا است. بنابراین در یک تحلیل اولیه می توان نتیجه گرفت که امروزه بیش از هر زمان دیگری شرکت ها نیازمند کارمندان تحلیلگر هستند. این نیاز درست همان چیزی است که تا چند سال پیش به عنوان یکی از نقاط منفی هر کارمندی محسوب می شد.
ایده
موکش آمبانی، کارآفرین، سرمایه گذار، بازرگان و مدیر ارشد برند ریلاینس (بزرگ ترین شرکت خصوصی هند) است. پدر موکش، دیروبهائی آمبانی بنیانگذار شرکت ریلاینس در سال 1966 است. این شرکت ابتدا در زمینه تولید ادویه و ترشیجات فعالیت داشت، اما با طرح های خلاقانه آمبانی پدر و پسرهایش توانست در زمینه های دیگر از قبیل پتروشیمی، مواد غذایی، مخابرات، علوم پزشکی و بسیاری حوزه های دیگر نامی برای خود دست وپا کند. در سال 2006 این برند توسط دیروبهائی آمبانی میان دو پسرش، موکش و آنیل تقسیم شد. براساس مصاحبه موکش، وی از اینکه با تقسیم شرکت فرصتی برای به چالش کشیدن وضع گذشته فراهم شده بود، بسیار رضایت مند بود.
بر همین اساس و پس از تقسیم شرکت میان دو برادر، شش ماه فرصت به آنها داده شد تا هر یک حوزه های فعالیت شان را مشخص کرده و به طور اختصاصی در آن حوزه ها مشغول به کار شوند. این ماجرا مربوط به اوایل سال 1990 و برای هر دو برادر دوران بسیار سخت و نفسگیری بوده است.
موکش در این مورد چنین اظهارنظر کرده است: «دوران بسیار سختی بود. من و بردارم تجربه مدیریت چنین برند بزرگی را نداشتیم. با این حال تصمیم گرفتیم هرطور که ممکن است برند را حفظ کرده و در اوج نگه داریم. در همین راستا به توافق مناسبی در زمینه توجه به پیشنهادهای مدیران میان رده رسیدیم.بر این اساس به منظور توسعه کسب وکار ریلاینس اقدام به جمع آوری پیشنهاد های مدیران بخش های مختلف شرکت درمورد بهترین حوزه های سرمایه گذاری کردیم. در نهایت طرحی که مورد تایید قرار گرفت، پیشنهاد سرمایه گذاری در ایالت پنجاب بود. این ایالت به طور کلی دارای ساختار روستایی بود و آمار مهاجرت جوانان از آن به سایر نقاط رقم بسیار بالایی را نشان می داد.تنها رقیب ما در این ایالت شرکت تلکام بود که یک خط تولید بسیار کوچک در حاشیه این ایالت احداث کرده بود. در ابتدا طرح راه اندازی شعبه در پنجاب برای ما اندکی خطرناک جلوه می کرد. بازارهای این ایالت ناشناخته و غیرمطمئن بود. با این حال توضیحات تیم تحقیقاتی شرکت، ما را متقاعد به سرمایه گذاری در این بخش کرد.»
نقل قولی که از موکش آمبانی ارائه شد، ماجرای چگونگی موفقیت برند ریلاینس در ایالت پنجاب است. توجه به نظرات مختلف و بررسی دقیق هر کدام از آنها در نهایت منجر به کسب موفقیت بزرگی برای این غول کسب وکار هندی شد. چنین راهکاری برای اغلب شرکت ها در هر کسب وکاری امکان پذیر است. تنها لازم است توجه بیشتری به نظرات اطرافیان تان داشته باشید.
آنچه در عمل باید انجام دهید
-قبول کنید که دیگر دوران مدیریت های استبدادی به سر رسیده است. استفاده از نظرات دیگران به معنای ضعف مدیران نیست. برعکس، چنین فعالیت هایی باعث رفع ایرادهای شرکت و کسب نتایج عالی خواهد شد.
-یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که بیان کننده درک و برداشت بهتر یک گروه بزرگ در مقایسه با یک فرد است. بر همین اساس، می توان نتیجه گرفت که در دنیای کسب وکار نیز زاویه دید افراد متعدد کارایی و دقت بیشتری دارد.
-همان طور که در مثال برند ریلاینس ذکر شد، بهتر است بازارهای هدف تان را به جای کشف کردن، بنا کنید. این امر به شما این فرصت طلایی را خواهد داد تا برای مدتی انحصار چنین بازاری را در دست داشته باشید.