در جریان یکی از برنامههای خبری رسانه ملی موضوع تسهیلات 25میلیون تومانی و نحوه اجرای آن به بحث گذاشته شد و برخی ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت. در این گفتوگوی چالشی علی خاکساری، استاد دانشگاه با بیان اینکه در ارزیابی کلی از اجرای طرح اول باید سوال کرد که دولت چنین طرحی را با چه هدفی مطرح کرده است؟ توضیح داد: من معتقدم که این طرح کلا هدف مشخصی که به نفع مردم باشد نداشت و بیشتر به نظر میرسید که تمرکز بر این بود که یک صنعت از نابودی و ورشکستگی نجات پیدا کند که این هم در نگاه اول کار درستی میتواند باشد چراکه وظیفه دولت حمایت از بخشهای اقتصادی است. اما سوال اینجاست که چرا این وسعت از حمایت باید از صنعتی انجام شود که سابقه درخشانی حداقل در ذهن مردم ندارد و از نوع عملکردی که دارد راضی نیستند.
وی با اشاره به اینکه مردم مشکلی با تولید ملی و استفاده از آن ندارند، گفت: اما دو بعد اصلی ناراضیکننده در آن وجود دارد؛ کیفیت و قیمت. یعنی عملاً با هر معیاری مقایسه کنید نشان میدهد که خودروی ایرانی که اگر آن را محصول ایران بدانیم این محصول کیفیت لازم را به لحاظ کیفیت مصرف منابع یا ایمنی یا مسائل زیستمحیطی دارا نیست و محصولی است که به مرور اثر خود را نشان داده و قابل کتمان نیست در عین حال که با درآمد مردم هماهنگی ندارد.
در بخش دیگری از این گفتوگو کریمی، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با ارائه توضیحاتی در رابطه با طرح عنوان کرد که محدود به خودروی سواری نبوده و ماشینآلات کشاورزی و کمباین را هم در بر میگیرد که خاکساری گفت: همه چیز در این طرح وجود دارد از ماشین تا کارت اعتباری و لوازم خانگی. ولی مطمئن باشید که همه این طرحها پیش نمیرود. بلکه تاکنون آنچه انجام شده این است که 3250 میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی و مردم که متعلق به خزانه دولت است را به جیب ایرانخودرو و سایپا ریختهاید.
البته کریمی گفت استقبال مردم قابل انکار نیست؛ آن را چگونه توجیه میکنید و خاکساری هم اینگونه پاسخ داد که مردم از تسهیلات استقبال کردند و نه خودرو. هیچیک از خریداران به غیراز برخی خریداران خاص متقاضی خودرو نبودند بلکه متقاضی وام 25 میلیون تومانی با شرایط بسیار عالی در وضعیت فعلی کشور بودند.
چرا این منابعی که در بخش خودرو هزینه کردید به بخش مسکن یا تسهیلات ازدواج هدایت نکردید؟ میگویید تسهیلات 60 میلیونی مسکن و وام صندوق پسانداز یکم داریم اما آنچه اکنون اتفاق افتاده این است که یک میلیارد دلار از کانال بانک مرکزی به خودرو تزریق شده است. با این حال مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به وجود نقایصی در اجرای طرح اذعان و عنوان کرد که همانطوری که آقای خسروتاج، قائممقام وزارت صنعت اعلام کردهاند بههرحال نگرانیهایی در رابطه با باز شدن دست دلالان، ایجاد رانت برای افراد خاص وجود داشت.
در ادامه این بحث زارعی، نایبرئیس کمیسیون صنایع مجلس در این باره گفت که به بحث پایین بودن کیفیت خودرو صحه میگذارم چون اگر اصلاح و قیمتها واقعی میشد دیگر با مسائل فعلی مواجه نبودیم. اما این حقیقت را بپذیریم که در حال حاضر باید راهحلی پیدا میشد که فعلا از رکود خارج شود که این تصمیم بوده و قطعا به تجربهای برای طرحهای دیگر تبدیل میشود.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو نباید در وضعیت بلاتکلیف باقی بماند افزود: بههرحال وام فعلی مزیت و معایبی دارد و من معتقدم که مشمولیت خودروهای چینی در وام از معایب آن است. خودروهای سایپا و ایرانخودرو داخلی هستند و فقط از قطعات چینی استفاده میکنند. من بهشدت با واردات خودروهای چینی مخالفم چون این خودرو در خیابانهای ما جولان داده و جا را برای خودروهای داخلی تنگ میکند. برای اینکه با قیمت و کیفیت پایینتر عرضه میشود. با این وجود ما بر کیفیسازی خودروی داخلی تأکید داریم و باید اتفاق بیفتد.
در واکنش به اظهارات زارعی، خاکساری گفت: چرا نباید خودروهای چینی مشمول میشدند؟ مگر آنها داخل کشور تولید نمیشوند؟ مگر بیشتر قطعات سمند و پراید چینی نیست؟ اگر خودروی چینی در سایپا و ایران تولید شود از نظر شما خوب است؟ الان دقیقا سایپا در حال تولید خودروی چینی است. آقای زارعی چرا فکر میکنید کیفیت خودروی چینی از ایرانی پایینتر است مگر شما سوار شدهاید؟ از خودروی چینی دفاع نمیکنم ولی اصلاً این قیاس درست نیست.