شاید بعضی ها فکر کنند که استفاده از چت روم منسوخ شده است. اما اینطور نیست و همچنان افراد زیادی از این برنامه ها استفاده می کنند و لذت می برند. شاید دلیل این محبوبیت همیشگی این خواهد بود که همه جا و هر زمانی می توان کسانی را پیدا کرد و با آن ها به گفتگو پرداخت.
این نوعی پلتفرم آنلاین است که به کاربران این امکان را می دهد که در هر زمان که بخواهند با افراد دیگر در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کنند. اتاق های چت معمولا روی سروری با اتصال اینترنت میزبانی می شوند و شرایط گفتگو و تبادل اطلاعات را برای همگان فراهم می سازند.
البته انجمن ها و گروه های گفتگو هم هستند که می توانند شرایط مکالمه را به وجود بیاورند اما این گفتگو به صورت لحظه ای و بی درنگ نیست. در واقع ظرفیت اطلاع رسانی در این پلتفرم ها تا حد زیادی محدود شده است.
لیستی از اتاق های گفتگو و نرم افزارهای ارتباطی رایج در ایران عبارتند از:
اتاق های گفتگو و برنامه های چت معمولا برای ارتباط یک به یک یا گروه کوچک استفاده می شوند، در حالی که نرم افزار کنفرانس ویدیویی برای جلسات رسمی تر با چند شرکت کننده طراحی شده است. در همین حال، پلتفرم هایی مانند چت صوتی یا تصویری را بین دو یا چند کاربر فعال می کنند. این نوع نرم افزار بیشتر توسط مشاغل برای جایگزینی جلسات حضوری استفاده می شود.
پلتفرم های کنفرانس ویدیویی معمولا ویژگی هایی مانند اشتراک گذاری صفحه، ربات های گفتگو، تخته سفیدهای تعاملی و سایر ابزارهای همکاری را ارائه می کنند. برخی از نرم افزارها هم گزینه های ویدئو کنفرانس و هم چت را ارائه می دهند، مانند Skype و Microsoft Teams.
اتاق های گفتگو عمدتا برای برقراری ارتباط استفاده می شوند. در واقع افراد در این ابزار خواهند توانست به راحتی به یکدیگر متصل شوند و شروع به صحبت کنند. آن ها این امکان را دارند تا در مورد هر موضوعی که دوست داشته باشند به صورت آنلاین چت انجام دهند.
اتاق های گفتگو به عنوان برای شبکه های اجتماعی، تبلیغ محصول یا یک بازی و یا یک ابزار کار از راه دور استفاده می شوند. برای استفاده از اتاق چت، کاربران باید یک حساب کاربری با پلتفرم آنلاین بسازند و وارد شوند.
گاهی اوقات، احتمال دارد از کاربران خواسته شود که یک نرم افزار کلاینت را دانلود کنند تا استفاده از اتاق چت تسهیل شود. سپس آن ها این امکان را دارند تا به اتاق های گفتگو بپیوندند یا با سایر اعضایی که در حال حاضر وارد شده اند، چت داشته باشند.
باید گفت مکالمات در چت روم به گونه ای انجام می شود که برای همه شرکت کنندگان قابل مشاهده است. خیلی از اتاق های گفتگو ویژگی هایی مانند پیام رسانی خصوصی، اتاق های گفتگو متناسب با علائق و موضوعات خاص، یا امکان سفارشی کردن رنگ ها یا پس زمینه های اتاق چت را ارائه می کنند.
از آنجایی که پیام های این ابزار خود به خود و فورا قابل مشاهده هستند، احتمال سوء استفاده وجود دارد. مدیران سایت معمولا لیستی از سؤالات متداول دارند تا کاربران رفتار مناسبی از خود نشان دهند. سوالاتی مثل معرفی خود در هنگام ورود به چت، مشخص کردن زمان پرسش و پاسخ از برخی کاربران و یا اعلام گزارش کاربران مزاحم.
آداب چت روم از کاربران می خواهد که به یکدیگر احترام بگذارند، حتی در هنگام مکالمه در مورد موضوعات بحث برانگیز. اتاق های چت راهی عالی برای افراد برای برقراری ارتباط آنلاین با یکدیگر در زمان های واقعی است که امکان مکالمات و ارتباطات معنی دار را در طیف گسترده ای از موضوعات فراهم می کند.
بسته به هدف و مقررات تعیین شده توسط ناظم اتاق گفتگو، می توان از آنها برای مکالمه معمولی تا بحث های جدی تر استفاده کرد. با چند قانون ساده، اتاق های گفتگو این امکان را دارند تا فضاهای امنی باشند که افراد را به هم متصل می کنند.
اتاق های چت ویژگی های مثبتی دارند شامل موارد زیر:
اتاق های گفتگو به عنوان مکانی امن برای ملاقات افراد یک شرکت خواهند بود تا طوفان فکری به پا کنند. از آنجایی که اتاق های چت را می توان بر اساس تعداد کاربر محدود کرد، این امکان هست تا تنها به افراد خاصی اجازه داد به گفتگو اضافه شوند. مرام چت از ابزارهایی است که در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.
کسب وکارها خواهند توانست از اتاق های چت خود برای کنفرانس مشتری بهره ببرند. آن ها به کاربران از هر مکانی اجازه می دهد تا به این کنفرانس بپیوندند. در واقع اینجا چت روم به راه حلی ایده آل برای کنفرانس بین چند نفر تبدیل خواهد شد. تعامل بلادرنگ نیازی به نشستن کاربران در نزدیکی یک بلندگوی اتاق کنفرانس ندارد و این باعث راحتی بیشتر آن می شود.
اتاق های گفتگوی زنده در وب سایت های تجاری به عنوان راهی برای ارائه پاسخ فوری به سؤالات مشتریان است. مشتریان اغلب ترجیح می دهند از چت بهره ببرند تا از تلفن یا ایمیل. با این کار مشتریان خواهند توانست در ساعات کاری خاص سؤالات خود را بپرسند و با یک شخص واقعی چت کنند.
گردآوری کارمندان برای آموزش اغلب فرآیندی دشوار است. برای کسب وکارهایی که افراد حرفه ای یا متخصص را جذب می کنند، آموزش می تواند بسیار گران باشد. بنابراین چت روم هزینه کمتر و زمان بندی آسان تری را برای آموزش کارکنان ارائه می دهد.
بسیاری از کسب و کارها از اتاق های گفتگو برای پشتیبانی از کارکنان در طول روز بهره می برند. کارمندان این امکان را دارند تا به جای تماس یا مراجعه به دفتر یک فرد وارد اتاق گفتگو شوند و در مورد مشکلات رایانه ای، قوانین، زمان تعطیلات یا اطلاعیه های شرکت سؤال بپرسند.
وقتی کارمندان مجبور نیستند میزهای خود را برای جلسات ترک کنند، بلافاصله پس از پرسیدن سوالات، پاسخ خود را مطرح خواهند کرد. پس از پایان چت هم، کارمند همچنان پشت میز خود نشسته است و آماده ادامه وظایف روزانه خود خواهد بود.
با وجود فناوری چت روم افراد به خوبی می توانند از هر جایی که هستند با افراد یکدیگر مکالمه ای را برقرار کنند که به صورت زنده اتفاق می افتد و هیچ تاخیری در پرسش و پاسخ ها وجود نخواهد داشت. از مزایای این اتاق های گفتگو تنها اشخاص بهره نمی برند، بلکه شرکت ها و سازمان های مختلف هم به منظور ارائه سریع تر و راحت تر پشتیبانی به مشتری، کاهش هزینه ها و بهره وری بیشتر اتاق های چت را به کار می گیرند.