خودرو در سه ماه اخیر افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرد. این روند کاهش بها سبب شده است نرخ برخی خودروها در بازار آزاد کمتر از بهای کارخانه شود. این درحالی است که روز گذشته در خبری اعلام شد بسیاری از متقاضیان سامانه یکپارچه فروش خودرو انصراف داده اند که به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، علت این امر کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار است.
به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو اواخر فصل بهار سال جاری برگزار شد که طبق آمار غیررسمی بالای دو میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کردند و براساس برنامه و ظرفیت تولید خودروسازان، نوبت تحویل برخی متقاضیان به سال آینده موکول شد. با این حال طبق جدیدترین آماری که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو ارائه کرده، حدود ۱۰ درصد از متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی نسبت به پرداخت وجه خرید خودرو اقدام کرده اند؛ یعنی ۹۰ درصد از متقاضیان از خرید خودرو منصرف شده اند.
از سوی دیگر طبق همین آمار، برای یکی از خودروسازان دولتی نیز از ۲۱۰ هزار نفری که در سامانه ثبت نام کرده بودند، فقط ۱۴۰ هزار نفر اقدام به تکمیل وجه کرده اند. این دقیقا یکی از همان گلایه هایی است که برخی خودروسازان بخش خصوصی از شرایط عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو داشتند.
حال در این جا با این سوال مواجهیم که مشتریانی که خودرو مورد نظر خود را ثبت نام کرده اند چرا انصراف می دهند و حاضر به تحویل گرفتن آن در بازار فعلی نیستند؟ کارشناسان معتقدند از حدود سه ماه پیش، رکود در بازار خودرو آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد.
در این مدت نرخ ارز با نوسانات زیادی مواجه شد که به شکل مستقیم روی قیمت خودرو تاثیر گذاشت و بهای انواع خودرو حدود ۵ درصد بالا رفت؛ اما باز هم هم زمان با ورود ارز به کانال ۴۹ هزارتومان، قیمت خودرو نیز در بازار پایین آمد. اکثر سرمایه گذاران بازار خودرو به دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار در سامانه یکپارچه فروش ثبت نام کرده بودند و حالا که فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار را تنها یک تا دو درصد و حتی در مواردی کمتر از قیمت کارخانه می بینند، دیگر تمایلی به خرید از سامانه ندارند. بر این اساس بیشتر ثبت نام کنندگان که انصراف می دهند، می ترسند که قیمت خودرو در آینده حتی کمتر از قیمت های فعلی در بازار آزاد شود.
درحال حاضر در بازار هم معاملات به دلیل خبرهای مربوط به واردات خودرو در نقطه صفر است و مردم منتظر ورود خودروهای جدید وارداتی هستند. درحال حاضر خریدار و فروشنده بلاتکلیف هستند و تنها با شروع واردات است که بازار خودرو رونق خواهد گرفت.
مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو روز گذشته آماری از انصراف متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه فروش ارائه داد؛ آماری که از انصراف بخش عظیمی از متقاضیان حکایت دارد.
طبق آمار منتشرشده، بیشترین انصراف دهندگان در سامانه یکپارچه فروش را متقاضیان محصولات سایپا، شرکت های خصوصی از جمله کرمان موتور و همچنین متقاضیان طرح جوانی جمعیت تشکیل می دهند. به نظر می رسد تنها قیمت برخی محصولات ایران خودرو توانسته بخشی از متقاضیان را راضی نگه دارد تا به سمت انصراف نروند.
بر این اساس آمارهای وزارت صمت، گویای این نکته است که اختلاف قیمت محصولات خودروسازان در کارخانه و بازار، همچنان انگیزه اصلی خریداران خودرو است. این درشرایطی است که سامانه یادشده به منظور حذف قرعه کشی و در کنار آن توقف دلالی در بازار طراحی شده بود. در این زمینه، مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو روز گذشته اعلام کرد ۵۰ درصد متقاضیان مرحله دوم ثبت نام خودرو از شرکت سایپا، نسبت به تکمیل وجه خرید خودرو مورد نظر خود اقدام نکرده اند.
همچنین مدیر سامانه یکپارچه تاکید کرده که «طبق گفته خودروسازان خصوصی تنها حدود ۱۰ درصد افرادی که در طرح یکپارچه عرضه خودرو ثبت نام کرده اند، نسبت به واریز وجه به حساب خودروساز اقدام کرده اند؛ بنابراین ظرفیت خالی زیادی باقی مانده است.»