پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

یک روز سبز خوب دربازار سرمایه

8 سال پیش ( 1394/10/15 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

بازار بورس اوراق بهادار تهران جلسه مطلوب دیگری را پشت سر گذاشت. رنگ سبز در جلسه گذشته حاکم بر بازار بود و تنها در دو گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «قند و شکر» رنگ قرمز غالب بود. با آغاز معاملات، شاخص کل این بازار در جهت صعودی قرار گرفت و با شیبی کم شونده تا نیمه زمان معاملات به رقم 61823 واحد رسید. با ورود به نیمه دوم زمان معاملات شاخص نزولی شده و با شیبی یکسان از رشد تقریبا یکصد واحدی شاخص کل کاسته شد. به این ترتیب شاخص کل در پایان این جلسه با 17.9 واحد رشد به رقم 61728.1 واحد رسید.

ارزش کل معاملات این جلسه بازار در حدود 122.5‌میلیارد تومان گزارش شد و این رقم طی 50791 معامله محقق شد. به این ترتیب ارزش میانگین هر معامله حدود 2.4‌میلیون تومان محاسبه می‌شود که خبر از ادامه دار بودن رشد بازار می‌دهد. بازار فرابورس ایران نیز در این جلسه در مسیر صعودی قرار گرفته و شاخص کل خود را افزایش داد. در این جلسه، شاخص کل بازار فرابورس ایران با 5. 5 واحد رشد به رقم 687 واحد رسید و ارزش معاملات این بازار در حدود 259‌میلیارد تومان به ثبت رسید.

در جلسه گذشته، دو گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «قند و شکر» علاقه زیادی به قرمز ماندن از خود نشان دادند. بسیاری از صنایع فعال در بازار به رنگ سبز درآمده و تنها چند نماد از بعضی از گروه‌ها در رنگ قرمز خود باقی ماندند. با این حال این گروه «فلزات اساسی» بود که بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل اعمال کرد. گروه فلزات اساسی در این جلسه تاثیر منفی‌ای در حدود 67 واحد بر شاخص کل اعمال کردند که بیش از 62 واحد از آن توسط «فولاد» تامین شد. در مقایسه با فولاد، سایر نمادها و گروه‌ها تاثیر مثبت و منفی چندانی در شاخص کل اعمال نکردند.

نرخ دخالت کدهای حقیقی در معاملات روز گذشته حدود 30‌درصد بود. به کلامی ساده‌تر، این معامله‌گران 30‌درصد از معاملات روز گذشته را مدیریت می‌کردند که با توجه به ارزش کل معاملات این رقم منطقی و مطلوب به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، نرخ خرید به فروش حقیقی در این جلسه در حدود 1.3 بود که رقمی مطلوب برای ادامه صعود تلقی می‌شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد بازار هنوز از استعداد کافی برای رشد برخوردار است.

بازار سرمایه این هفته روند صعودی منطقی‌ای را سپری کرده است. با آغاز معاملات این هفته، رنگ سبز رفته‌رفته در بازار گسترش یافت و اکنون بر بازار غالب شده است. در برهه زمانی کنونی که گسترش بیشتر رنگ سبز معنای چندانی ندارد باید منتظر بود تا شاخص کل رشدی بیش از 100واحدی را تجربه کند. به کلامی ساده‌تر، در جلسه معاملاتی پیش رو باید انتظار داشت شاخص کل رشدی بیش از 100 واحد را تجربه کند که این رشد با صعود شاخص کل از دقیقه نخست معاملات باید محقق شود. در صورتی که این رشد رخ ندهد باید منتظر بود تا عرضه در بازار افزایش یافته و رنگ سبز را در خود ببلعد.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MDiwWdue
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه