صنعت بازی های ویدئویی این روزها یک حوزه تجاری جذاب و پرپول به شمار می رود و به همین دلیل بخش قابل توجهی از سرمایه گذاران تمایل دارند در این صنعت سرمایه گذاری کرده و به فعالیت بپردازند. اخیرا وب سایت New Zoo به بررسی گردش مالی صنعت بازی های رایانه ای در سال 2016 میلادی پرداخته و نتیجه این بررسی را در قالب گزارشی رسمی منتشر کرده است.
در همین راستا نخستین نکته ای که در این گزارش جلب توجه می کند آن است که گیمرها در سال 2016 میلادی و در سراسر جهان رقمی معادل 99 میلیارد و 600 میلیون دلار برای انجام بازی های مورد علاقه خود هزینه کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال 2015 رشدی 8/5 درصدی را نشان می دهد.
براساس جزئیات منتشر شده در این گزارش، برای نخستین بار در تاریخ بازی های کامپیوتری، پلتفرم موبایل با اختصاص 36 میلیارد و 900 میلیون دلار از کل حجم پول هزینه شده از پلتفرم کامپیوترهای رومیزی پیشی گرفته است که این موضوع به معنای رشد 21/3 درصدی این پلتفرم است.
در میان کشورهایی که بیشترین میزان هزینه برای بازی های ویدئویی در آنها پرداخت شده است، چین با اختصاص 47 درصد از کل هزینه پرداخت شده به خود به تنهایی یک چهارم گردش مالی صنعت بازی های رایانه ای را در اختیار گرفته است.
گفتنی است رشد قابل توجه گردش مالی صنعت بازی های رایانه ای در شرایطی اتفاق می افتد که کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که این صنعت تا سال 2019 میلادی رشدی 6/6 درصدی را تجربه کرده و ارزش آن به 118 میلیارد و 600 میلیون دلار خواهد رسید که سهم پلتفرم موبایل رقمی معادل 52 میلیارد دلار و 500 میلیون دلار خواهد بود و نشان دهنده انتظار رشد چشمگیر این پلتفرم تا سال 2019 میلادی است.
براساس پیش بینی های صورت گرفته، در سال جاری میلادی شاهد افزایش گردش مالی صنعت بازی های رایانه ای در منطقه آسیا – اقیانوسیه خواهیم بود و کارشناسان معتقدند این رقم به 46 میلیارد و 600 میلیون دلار خواهد رسید.
این میزان معادل 47 درصد از کل گردش مالی صنعت بازی های رایانه ای است. در همین ارتباط نگاهی دقیق تر به اطلاعات و جزئیات منتشر شده در گزارش سالانه وب سایت New Zoo بیانگر آن است که چین به تنهایی نیمی از گردش مالی صنعت بازی های رایانه ای در منطقه آسیا – اقیانوسیه را به خود اختصاص داده است و طبق پیش بینی های صورت گرفته، با اختصاص 24 میلیارد و 400 دلار در سال 2017 میلادی با قدرت رتبه نخست خود را در این منطقه جغرافیایی حفظ خواهد کرد.
اهمیت بازار چین درگردش مالی صنعت بازی های رایانه ای سبب شده است تا در گزارش مالی منتشر شده بازار این کشور به دقت مورد بررسی قرار گرفته و آمارهای موجود در آن به تفکیک منتشر شوند.
در همین چارچوب کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار بازی های مخصوص پلتفرم کامپیوترهای رومیزی در چین با تنها 4 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی نشانه هایی از کاهش رشد را نشان داده است. به نظر می رسد پلتفرم موبایل زنگ خطر را برای PC ها به صدا درآورده و دست کم در بازار بازی های رایانه ای چین در حال تصاحب جایگاه این پلتفرم کلاسیک و پرطرفدار است.
در همین ارتباط می توان گفت که مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که پلتفرم موبایل در بازار چین رشد بسیار سریعی داشته و براساس برآوردهای صورت گرفته حجم گردش مالی این پلتفرم به 10 میلیارد دلار خواهد رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2015 می توان گفت رشدی 41 درصدی را تجربه خواهد کرد.
شایان ذکر است که براساس مطالعات صورت گرفته پیش بینی می شود چین همچنان تا سال های آینده به عنوان بزرگ ترین بازار بازی های رایانه ای جهان باقی بماند و سهم آن از کل گردش مالی این بازار تا سال 2019 میلادی به 28 میلیارد و 900 میلیون دلار برسد.
آمریکای شمالی دومین بازار بزرگ بازی های رایانه ای به شمار می رود و براساس آمارهای منتشر شده این منطقه با اختصاص 25 میلیارد و 400 میلیون دلار در سال 2016 رشدی معادل 4 درصدی را به ثبت رسانده است که بخش قابل توجهی از این رشد به دلیل افزایش تقاضا برای بازی های عرضه شده روی پلتفرم موبایل بوده است.
پس از پلتفرم موبایل، کنسول های خانگی رتبه دوم را در منطقه آمریکای شمالی به خود اختصاص داده و گردش مالی پایداری را در سال گذشته میلادی به ثبت رسانده و درآمدزایی این کنسول ها برای شرکت های سازنده آنها و شرکت های بازی سازی همچنان ادامه دارد.
منطقه اروپای غربی برخلاف آمریکای شمالی و چین رشد بسیار کندتری را در حوزه بازی های رایانه ای به ثبت رسانده است که تحلیلگران و کارشناسان، عدم استقبال گسترده گیمرها از بازی های عرضه شده برای پلتفرم موبایل را دلیل اصلی این موضوع عنوان می کنند. این در حالی است که شرق اروپا با 7/3 درصد رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد و به این ترتیب بحران ایجاد شده در سال گذشته را پشت سر خواهد گذاشت.
پس از تحمل یک رشته فشارهای اقتصادی ناشی از رکود و نزول شدید اقتصادی و کاهش ارزش پولی، منطقه آمریکای لاتین شاهد رشد مناسب صنعت بازی های رایانه ای خواهد بود. این منطقه که در سال 2016 میلادی سهمی معادل 4 میلیارد و 100 میلیون دلار از کل گردش مالی بازی های ویدئویی را به خود اختصاص داد موفق شد با ثبت رشد 20/1 درصدی از بحران ایجاد شده در این صنعت که به دلیل رکود شدید اقتصادی ایجاد شده بود فاصله گرفته و به سوی رشد گام بردارد.
براساس اطلاعات موجود، پلتفرم موبایل در آمریکای لاتین نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده و از 900 میلیون دلار در سال 2015 به یک میلیارد و 400 میلیون دلار در سال 2016 میلادی رسید. لازم به ذکر است اگرچه مخاطب 190 میلیون نفری پلتفرم موبایل در منطقه آمریکای لاتین کمتر برای بهره مندی از بازی های عرضه شده برای موبایل هزینه می کنند، اما دیگر گزارش های مالی مرتبط با گردش مالی صنعت بازی های رایانه ای رشد بیشتری را برای این منطقه پیش بینی می کنند.