جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مفهوم تولیدات‌صنعتی تا پیش از وقوع انقلاب صنعتی، چندان گسترده نبود که بتواند زندگی جوامع شهری و روستایی را درگیر تغییرات اساسی کند اما وقوع انقلاب صنعتی با بسیاری از تحولات اجتماعی، اقتصادی، نوآوری‌های تکنولوژیک، اختراعات و ابداع‌ها همراه شد. این حجم وسیع تغییرات، عامه مردم، شامل افراد شهری و روستایی را تحت تأثیر خود قرار می‌داد. بریتانیا به‌عنوان یکی از کشورهای تحت تأثیر این تحولات، در حیطه معادن، فلزات گرانبها و مبادلات، فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرد و زیرساخت‌هایی مثل توسعه راه‌ها و خطوط آهن را در اولویت برنامه‌ها قرار داد. فرانسه و آلمان نیز در اقداماتی مشابه تلاش کردند با موج پیشرفت صنعتی همراه شده و موفق باشند.

236246462351356262423632624724743

اما این سیر تحولات و توسعه یافتگی‌ها، بر شهروندان و وضعیت معیشت و نوع زندگی آنها هم بی‌تأثیر نبود، تأثیراتی که نخست از احداث کارخانه‌ها در مناطق روستانشین آغاز شد و بعدها تا استخدام مردم محلی در همین کارخانه‌ها ادامه یافت. این روزها، مفهوم کالاهای صنعتی و اقلام کارخانه‌ای، همان‌قدر که برای شهرنشینان آشناست، برای روستاییان نیز شناخته شده است. اما میزان اقبال محصولات و کالاهای صنعتی و نحوه فروش آنها در شهرها و روستاها، تفاوت‌هایی محسوس دارد.

بازار فروش شهر و روستا تفاوت‌هایی دارد

دکتر هلن ادواردز، مدرس کالج کسب‌وکار لندن، معتقد است، نه‌تنها بین جوامع مصرف‌کننده در کشورهای مختلف، تفاوت‌هایی آشکار وجود دارد، بلکه بین جوامع شهری و روستایی نیز تفاوت‌هایی عمده وجود دارد. در واقع همان‌قدر که فروش کالاها در جوامع غربی با جوامع آفریقایی و آسیایی متفاوت است، فروش و میزان توجه به یک کالا در شهر و روستای کشوری مشخص، متفاوت است. بر این اساس نمی‌توان در یک حکم کلی، اقبال تمامی محصولات، در شهر و روستا را مورد مقایسه قرار داد، اما می‌توان با تکیه بر برخی اصول فرهنگی و عادات مصرفی، میزان فروش کالاهای صنعتی و غیر‌بومی را در یک محیط روستایی تخمین زد. بر همین اساس است که شرکت‌های صنعتی بزرگ، اغلب برای فروش بهتر، در شهرستان‌ها یا روستاهای کمتر شناخته شده، از بازاریابانی محلی استفاده می‌کنند.

عوامل تأثیر‌گذار بر جوامع روستایی

روانشناسی مصرف‌کننده، تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات و عناوینی از این رده، بسیار وسیع و پر از نکته‌های مختلف هستند. دولت هند از جمله دولت‌هایی است که در طول سال‌های اخیر، در حیطه بازاریابی، فروش، تبلیغات بومی و... مطالعاتی ویژه انجام داده است. 

*یکی از این پژوهش‌ها که اخیراً در مجله بین‌المللی بازاریابی به چاپ رسیده، نتایجی در خور توجه داشته است. براساس این پژوهش که با هدف بررسی میزان تفاوت استقبال شهری‌ها و روستایی‌ها از تلفن‌های همراه انجام شده، روستایی‌ها بسیار کمتر از شهری‌ها، به دنبال برندهای جدید محصولات تلفن همراه هستند، اما این نتیجه یک تبصره هم دارد، شهرنشینان برای مصرف یک کالای خاص وابستگی کمتری به آگهی تبلیغاتی دارند، درحالی‌که روستاییان را باید قانع کرد. به عبارت دیگر متقاعد کردن روستانشینان برای مصرف یک کالا، وابستگی مستقیم با تبلیغاتی دارد که آنها را متقاعد سازد، این محصول کاربردی ویژه و مقرون به صرفه خواهد داشت.

*در پژوهشی دیگر که باز هم در کشور هند صورت گرفته، تأثیر بسته‌بندی و ماندگاری محصولات صنعتی بر اقبالشان در شهر و روستا مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بسیار جالب توجه هستند؛ روستاییان بیش از شهرنشینان، روحیه قناعت و صرفه جویی دارند و در نتیجه محصولاتی را انتخاب می‌کنند که ماندگاری بیشتر و بسته‌بندی دقیق‌تری داشته باشند. این نوع انتخاب، باعث محدود شدن انتخاب‌های روستاییان نسبت به شهرنشینان می‌شود.

*پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام در مطالعه‌ای در جامعه آماری شامل اهالی روستایی در ولز، تلاش کردند نقش اینترنت بر خرید کالا و اقلام صنعتی را بررسی کرده و آن را با جوامع شهری قیاس کنند، بر این اساس ابتدا یک بازاریاب محلی درباره محصولات اینترنتی تبلیغ انجام داد و سپس، یک وب‌سایت خرده‌فروشی به‌طور رایگان در اختیار اهالی روستا قرار گرفت تا سفارش‌های خود را از طریق اینترنت انجام دهند و از خرید حضوری معاف شوند. این پژوهش نشان داد میزان خرید آنلاین روستاییان نسبت به خرید حضوری آنها افزایش یافته و این می‌تواند نقطه عطفی برای تولیدکنندگان و صاحبان صنایع باشد.

کشورهای توسعه‌یافته و توسعه نیافته

بررسی تفاوت‌های مصرفی دو قشر روستایی و شهری در کشورهای مختلف حائز تفاوت‌های عمیق است. سیاست‌های اقتصادی، میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های روستایی، وضعیت زیرساخت‌ها و بسیاری از موارد دیگر در این تفاوت‌ها نقش دارد. رشد سریع برخی کشورهای در حال توسعه و تلاش آنها برای رسیدن به وضعیت باثبات، باعث شده در بخش رفتار مصرف‌کننده‌های داخلی دچار عدم تعادل شوند. از سوی دیگر صنعتی شدن همه‌جانبه در برخی کشورهای توسعه‌یافته نیز باعث شده، تمایل به حفظ هویت و فرهنگ روستایی تشدید شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IBCx3vUO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه