فکرش را بکنید، 12سال درس میخوانید تا اخذ مدرک دیپلم و تازه از این زمان به بعد انتخاب مسیر زندگی و کسبوکار برای شما جدی میشود. اگر ادامه تحصیل در اولویت اهداف شما باشد، آنگاه برای رسیدن به این خواسته مجبورید تا چند سال دیگر هزینه کنید. چقدر خوب است در هنگام تحصیل، مقدماتی فراهم شود تا دانشجو بتواند همراه با کسب مهارتهای آموزشی، درآمد نیز داشته باشد. بهعنوان مثال، دانشجویی را تصور کنید که در یکی از رشتههای زیرمجموعه کشاورزی پذیرفته میشود و از همان ابتدای کار، زمینی را برای کشت و کار در اختیارش قرار میدهند.
تخیلی که به واقعیت میپیوندد!
این دانشجو نهتنها برای گرفتن زمین موردنظر، نباید پولی پرداخت کند، بلکه با درآمدی که از دسترنج خودش حاصل میشود، میتواند هزینه تحصیلش را نیز بپردازد. آیا به نظر شما این موضوع تخیل است یا واقعیت؟
آنطور که از صحبتهای رییس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی جهادکشاورزی به نظر میرسد، این داستان واقعیتی است که اکنون در یکی از استانها (قزوین) بهصورت پایلوت به اجرا درآمده و قرار است در صورت موفق بودن طرح، به تمام مراکز آموزشی عـلـمـی-کـاربـردی جهاد کشاورزی تعمیم داده شود.
انعطافپذیر بودن نسبت به دیگر آموزشگاههای عالی، یکی از ویژگیهای مراکز علمی-کاربردی است که سیدجلالالدین بصام، بر آن تاکید دارد. بهطوریکه شیوه آموزش و رشتههای مربوطه با نیاز جامعه مطابقت دارد. نشان به آن نشان که برخی از رشتههای کشاورزی که تا قبل از راهاندازی در جامعه نیاز به وجود تعدادی تحصیلکرده در آن احساس میشد، پس از فارغالتحصیلی افراد موردنظر، آموزش آن متوقف و به زمانی موکول شد که دوباره این نیاز احساس شود.
گذشته از اینها در آیندهای نزدیک دورههای تکپودمانی یا تکدرسی در مراکز عـلـمـی-کاربردی بخش کشاورزی برگزار خواهد شد که هدف آن ایجاد فضایی است که تحصیلات تکمیلی بین سطوح برای فارغالتحصیلان فراهم شود.
تنها 15درصد کارآفرین داریم
بصام در ادامه صحبتهای خود به آمارهای مربوط به فارغالتحصیلان بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: هماکنون طبق آخرین آمار، 98هزار و 400 نفر فارغالتحصیل کشاورزی از مراکز معتبر علمی-کاربردی گواهینامه دریافت کردهاند که طبق بررسیهای انجام شده، 15درصد این افراد کارآفرین هستند. البته این آمار برای سنگاپور 50 درصد، امریکا 18درصد و انگلیس 16درصد تخمین زده شده است.
به گفته بصام، هدف مراکز علمی-کاربردی جهاد کشاورزی، تحویل افراد بیشتر کارآفرین به جامعه است. به همین دلیل نهایت سعی مسئولان این است که آموزشهای تئوری همراه با کار کارگاهی و آموزش در مزرعه دنبال شود تا فارغالتحصیلانی به اصطلاح دستبهآچار و ماهر وارد بازار کار شوند.
ریــیــس مــوســسـه آموزشعالی علمی-کاربردی جهادکشاورزی اظهار کرد: این موسسه با در اختیار داشتن بیش از هفتهزار هکتار فضای آموزشی، یکی از بزرگترین دانـشـگـاههای تخصصی کشاورزی در خاورمیانه است.
شاغلان در اولویت هستند
وی با اشاره به اینکه از اولویتهای آموزشی وزارت جـهـادکـشاورزی، آموزش بهرهبرداران و شاغلان بخش است، عنوان کرد: با توجه به سیاست موسسه آموزش عـالـی عـلـمی-کاربردی جهادکشاورزی، تمام برنامهها براساس اولویتبندی آموزش شاغلان بخش تنظیم و تدوین شده است.
بصام در تعریف شاغل گفت: این اصطلاح به فـردی اطـلاق میشود که از کشاورزان پیشرو، بـهـرهبـرداران، اعـضـای اتـحـادیهها و تعاونیهای تولیدی و صنعتی کشاورزی، مـددکـاران تـرویـجی و تسهیلگران روستایی باشد که تاییدیه مرکز خدمات جـهـادکشاورزی دهستان را اخذ کند. همچنین در تعریف شرایط اختصاصی دورههای آموزشی مقرر شده که فرزندان دیپلمه کشاورزان و روستاییان دارای زمینهای کشاورزی و فارغالتحصیلان دورههای متوسط کاردانش و فنی و حرفهای کشاورزی با تایید شورای اسلامی روستایی و اداره جهادکشاورزی محل سکونت، میتوانند در سهمیه آزاد پذیرش و از تخفیف 15درصدی برخوردار شوند، اما باید متعهد شوند که پس از فراغت از تحصیل، در یکی از واحدهای تولیدی کشاورزی مشغول به کار خواهند شد.
به گفته این مقام مسئول، هماکنون بیش از 22هزار نـفـر دانـشـجو در مقاطع کـاردانـی، کـارشناسی و کارشناسی ارشد در حال تحصیل در مراکز آموزش جـهـادکشـاورزی هستند که تا بهمنماه سالجاری، نزدیک به 9هزار نفر از آنها فارغالتحصیل میشوند.
بنابراین طبق گفتههای رییس موسسه آموزش عـالـی عـلـمی-کاربردی جهادکشاورزی، اگر بتوان کسب مهارت در حین آموزشهای تئوری را در مزرعه و بهصورت عملی در مراکز علمی-کاربردی جـهـادکـشاورزی نهادینه کرد، میتوان به نسل بعدی فارغالتحصیلان امیدوار بود. زیرا درحالحاضر، بزرگترین معضلی که بازار کار بهخصوص در بخش کشاورزی از فقدان آن رنج میبرد، نداشتن مهارت و تجربهای است که آموزش آن با نشستن دانشجو در پشت میز و محیط کلاس امکانپذیر نخواهد بود.