صنعت خودرو بهعنوان دومین بزرگ صنعت ایران، که سال گذشته نقش پررنگی در رشد اقتصادی بازی کرد، در شرایط پسابرجام نیز در امضای قرارداد با شرکای خارجی از سایر صنایع پیشی گرفته است. مذاکرات خودروسازان چه بخشخصوصی و چه بخش دولتی چند ماهی است که رنگی جدیتر به خود گرفته و در طول دو ماه گذشته به امضای قرارداد و تفاهمنامه نیز ختم شده است. شرکتهای خودروسازی پژو و بنز تکلیف خود را با شرکای ایرانیشان مشخص کرده، اما دو گزینه رنو و فولکس واگن همچنان در حال مذاکره هستند.
در این بین تکلیف رنو مشخص بوده و قطعاً ایران خودرو و سایپا دو شریک این خودروساز خواهند بود. اما تاکنون از هیچ مرجع رسمی درباره شرکای آینده فولکس واگن، گزینهای مطرح نشده بود، حالا محسن صالحنیا، معاون وزیر صنعت در گفتوگو با «فرصت امروز»، «کرمان خودرو» و «گروه صنعتی ماموت» را دو گزینه جدی فولکس واگن اعلام میکند. با او در زمینه شرکای آینده خودروسازان به گفتوگو نشستهایم.
***
پیش از این قرار بود در حاشیه سومین همایش بینالمللی صنعت خودرو، بخشخصوصی خودرو قراردادهایی را به امضا برساند، آیا در بین این قراردادها خبری از فولکس واگن است؟
خیر، فولکس واگن همچنان در حال مذاکره با گزینههای مختلف در ایران است و این مذاکرات تا جایی که من اطلاع دارم هنوز به امضای قرارداد نرسیده است.
گزینههای جدی این خودروساز آلمانی، کدام شرکتها هستند؟
فولکس واگن با چند شرکت در ایران مذاکراتی داشته است. شرکت ماموت و شرکت کرمانخودرو دو شرکتی هستند که بهطور مشخص این خودروساز آلمانی با آنها مذاکره جدی داشته است. آنچه مسلم است هر قراردادی باید براساس سیاستها و چارچوب مشخص شده از سوی وزارتخانه پیش برود. حضور خودروسازن خارجی در ایران باید به صورت جوینت ونچر یا انتقال دانش فنی باشد.
شما حدود یکماه پیش درباره قرارداد رنو با سایپا خبر از تحت اختیار قرار دادن یکی از سایتهای سایپا به رنو دادید و قرار بود تا دو هفته پیش تکلیف این قرارداد روشن شود، اکنون وضعیت این مشارکت چگونه است؟
صحبت من این بود که یک شرکتی میخواهد جوینت ونچر ایجاد کند، برای این جوینت ونچر هر دو طرف باید آورده داشته باشند، بخشی از این آوردهها میتواند خطوط تولید دو طرف باشد. سایپا همچنان با رنو در حال مذاکره است اما هیچکدام از این موارد قطعی شده نیست.
اکنون سایپا نسبت به ایران خودرو، در جذب سرمایهگذاریهای خارجی عقب مانده است، آیا با شریک دیگری به غیراز رنو در حال مذاکره است؟
با احترام به این نظر باید بگویم که سایپا عقب نمانده است، بلکه این شرکت هم براساس سیاستهای خودش در حال مذاکره است و با توجه به فضای ایجاد شده برای امضای قرارداد در حال پیش بردن کارهایش است. گزینههای دیگری هم هستند که خود این شرکت اعلام خواهد کرد.
موضوع دیگر در ارتباط با شرکای خارجی این است که خودروهای تولید شده با شرکای آینده خودروسازان، قیمتی بالای 50 میلیون تومان خواهند داشت. آیا برنامهای برای تولید خودرو در سگمنت قیمتی زیر 50 میلیون تومان که بیشترین مشتری را در بازار ایران دارد، در دستور کار خودروسازان قرار دارد؟
دو خودروساز ما برای این محدوده قیمتی برنامههایی دارند، زیرا بخش اعظمی از خودروهایی که ما در بازار داخل عرضه میکنیم باید از این ویژگی قیمتی برخوردار باشند. من اطمینان میدهم که هر دو خودروساز ما برای این سگمنت قیمتی هم برنامه دارند.
* ارتباط با کارشناس: dadashloo@gmail.com