دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
بسته سیاستی جدید دولت رونمایی می‌شود

کدام بازار برای سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم مناسب است؟

8 سال پیش ( 1394/7/23 )
پدیدآورنده : نسیم نجفی  

سرانجام رئیس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتی از گوشه‌های بسته سیاستی جدید بانک مرکزی خبر داد. رونمایی از این بسته سیاستی بناست تا روزشنبه با حضور تیم اقتصادی صورت گیرد. نهایی شدن پرونده هسته‌ای از سویی و افزایش امیدواری نسبت به برچیده شدن تحریم‌ها موجب شده اجرای بسته سیاستی جدیدی برای عبور اقتصاد از رکود با خوش‌بینی‌هایی همراه باشد.

رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش گفت: سود بانکی باید از کاهش تورم تبعیت کند ولی با توجه به کاهش تورم در کشور هنوز این اتفاق نیفتاده است. اگر بر فرض تورم ما ۱۵ درصد باشد، اما سود تسهیلات خیلی بالاست و سود بانک‌هایی را که به بخش‌های تولیدی تسهیلات ارائه می‌دهند باید کاهش دهیم؛ اگر هزینه بانک‌ها کاهش پیدا کند، اینها می‌توانند سود تسهیلات را پایین بیاورند و این برای تولیدکنندگان یک قدم بزرگ است. بنابراین انتظار می‌رود در هفته‌های پیش‌رو اتفاقات مهمی در حوزه بانکی و اقتصاد کشور رقم بخورد.

سخنان رئیس‌جمهور تقویت‌کننده موضع 4 وزیر بود

سیروس کرمی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «فرصت امروز» در این باره گفت: پس از نامه‌ای که از سوی چهار وزیر منتشر شد معلوم بود که در دولت برنامه‌ای برای یک خیز اقتصادی در جریان است. درواقع انتشار آن نامه نشان‌دهنده وجود موانعی بود که امضاکنندگان نامه تلاش داشتند آن موانع را که طیف دیگر تیم اقتصادی دولت بودند به حاشیه برانند. سخنان رئیس‌جمهور نشان داد که چهار وزیر اقتصادی موفق شدند نظر خود را بر کرسی بنشانند.

235356325134512352362351351356236246

وی افزود: سخنان رئیس‌جمهوری چند محور مهم داشت که یکی از مهم‌ترین محورهای آن در مورد بانک‌ها بود. مهم‌ترین نکته این بود که رئیس‌جمهور بر کاهش نرخ سود بانکی تأکید کرد و به این ترتیب در نشست آتی شورای پول و اعتبار خواهی‌نخواهی مصوبه‌ای که بیرون خواهد آمد حاکی از افزایش نرخ سود خواهد بود. ممکن است بانک مرکزی و طیفی که با کاهش نرخ سود بانکی مخالفند کمی در برابر آن مقاومت کنند اما با‌توجه به اینکه رئیس‌جمهور از برنامه کاهش نرخ سود بانکی دفاع کرده است بنابراین می‌توان امیدوار بود که حرف هواداران کاهش نرخ به کرسی بنشیند.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: برای جبران کاهش سپرده‌گذاری‌ها هم رئیس‌جمهور از کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها خبر داده است که به این ترتیب بانک‌ها می‌توانند منابع خود را از این راه تجدیدی کنند و قدرت تسهیلات‌دهی‌شان افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: با بیرون آمدن نقدینگی از بانک‌ها چند بازار بیشتر از همه منتفع می‌شوند. نخستین بازاری که از این وضعیت سود می‌برد بازار سرمایه است. همان‌طور که در معاملات روز گذشته بازار سرمایه دیدید بازار سرمایه احساس کرده برآیند سخنان رئیس‌جمهور نقدینگی را به سوی این بازار هدایت می‌کند و به همین خاطر واکنش مثبتی نشان داده است و پس از مدت‌ها روند ریزشی، روز تماما سبزی را تجربه کرده است.

بازار سرمایه برنده است

این کارشناس در ادامه گفت: خبرهایی هم رسیده است که نشان می‌دهد دولت تصمیم گرفته نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را کاهش دهد و از آنجا که پتروشیمی‌ها در حدود 25 درصد بازار را دارند به این ترتیب می‌توانیم امیدوار باشیم که بازار سرمایه یک محرک مثبت دیگر هم پیدا کرده است و در کنار کاهش نرخ سود بانکی، می‌توان در بازه کوتاه‌مدت به رشد باثبات بازار امیدوار بود. البته این در شرایطی دوام خواهد داشت که تحولات سوریه هم رو به ثبات باشد و بازارهایی نظیر بازار جهانی سنگ‌آهن هم روند افزایشی را در پیش گیرند. علاوه بر این نحوه برچیده شدن تحریم‌ها هم اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: از طرف دیگر یکی از بازار‌های مهم که می‌تواند تحت تأثیر برنامه جدید دولت تغییر وضعیت دهد بازار مسکن است. مسکن و صنایع وابسته به آن سهم مهمی در اقتصاد کشور دارند و دولت برای ایجاد رشد و رونقی که برای مردم هم ملموس باشد نیاز دارد. بنابراین پیش‌بینی من این است که دولت قدرت خرید مردم را با اعطای تسهیلاتی که با توان مردم هماهنگ باشد اعطا خواهد کرد تا از این طریق بازار مسکن را به تحرک وادار کند. از این طریق بخش مهمی از صنایع وابسته به مسکن وارد چرخه رونق می‌شوند.

سیروس کرمی تأکید کرد: در بازار طلا و ارز اتفاق کاهشی رخ خواهد داد؛ چون افزایش رونق اقتصادی به معنای تقویت اقتصاد کشور است بنابراین انتظار رشد این بازار‌ها نمی‌رود. علاوه بر اینکه راه‌اندازی بورس ارز راه دلالی را دشوار می‌کند و با تک‌نرخی شدن ارز که به احتمال زیاد از محورهای مهم بسته سیاستی جدید خواهد بود، انتظار نوسان شدید در یک سال آینده در قیمت ارز وجود ندارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NhDOqsCG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه